پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

برایان هوک: آمریکا از هر روشی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده می‌کند

برایان هوک: آمریکا از هر روشی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده می‌کند

در حالیکه آمریکا شانسی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ندارد، نماینده وزارت امور خارجه آمریکا تهدید کرد که واشنگتن از هر روشی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استفاده می‌کند.

 به گزارش فارس«برایان هوک» نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران روز گذشته (چهارشنبه) طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» بار دیگر ادعاهای دیگر مقام‌های کشورش در خصوص تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و در صورت عدم موفقیت، بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

برایان هوک در یادداشت خود آشکارا ایران را تهدید کرد که در صورتیکه تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بعد از تاریخ اکتبر 2020 (اواخر مهرماه ۹۹) تمدید نشود، آمریکا برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران وارد عمل می‌شود.

حدود دو هفته پیش، یکی از مقام‌های آمریکایی گفته بود که ایالات متحده طرح خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را با بریتانیا، فرانسه و آلمان در میان گذاشته است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این مقاله تهدیدآمیز خود مدعی شد که واشنگتن «در هر صورت»، تضمین می‌کند که تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر جای خود باقی بماند.

وی ادامه داد که ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه‌ شورای امنیت را تهیه کرده کرده است و «با دیپلماسی پیش می رود و جلب حمایت می‌کند».

طبق گزارش رویترز، یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به ۹ رأی مثبت نیاز دارد و هیچ یک از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) نیز نباید آن را وتو کنند.

برایان هوک در حالی ایران را با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهدید کرده که روسیه از قبل تأکید کرده که مخالف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است و حتی یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه این کشور نیز روز گذشته (چهارشنبه) از احتمال آغاز مذاکرات مقام‌های روس با ایران در خصوص عرضه تسلیحات به تهران بعد از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل خبر داد.

هوک در ادامه یادداشت خود بار دیگر به ساز و کار حل و فصل اختلاف یا همان «مکانیسم ماشه» که در برجام به آن اشاره شده، استناد کرد و نوشت: «اگر دیپلماسی آمریکا با وتو به نتیجه نرسد، ایالات متحده آمریکا حق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی از طریق روش‌های دیگر را همچنان از دست نخواهد داد».

این دیپلمات آمریکایی در حالی همچون دیگر مقام‌های آمریکایی به مکانیسم ماشه اشاره کرده است که «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل روز گذشته با انتقاد از ادعای آمریکا مبنی بر تداوم عضویت در برجام گفت: «این مسخره است. آنها عضو [برجام] نیستند، آنها حقی برای اعمال مکانیسم ماشه ندارند».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸، علیرغم پایبندی ایران به برجام به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و فشارها به ایران را به امید وادار کردن این کشور به بازگشت مجدد به میز مذاکره و موافقت با توافقنامه‌ مورد قبول آمریکا تشدید کرد اما این سیاست فشار حداکثری علیه ایران نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه واکنش معکوس ایران را به همراه داشت و ایران گام‌هایی را در جهت کاهش تعهداتش ذیل برجام در واکنش به بدعهدی طرفین اروپایی این توافق برداشت.

مقام های آمریکایی در هفته‌های اخیر در حالی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دست و پا می‌زنند که دیپلمات‌های غربی می‌گویند که واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های ایران با نبرد دشواری روبرو خواهد بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *