سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

تمایل پنتاگون برای دیپلماسی با ایران بازتاب تضاد در کاخ سفید است .

تمایل پنتاگون برای دیپلماسی با ایران بازتاب تضاد در کاخ سفید است .

نیویورک– ایرنا– یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی آمریکایی گفت ابراز تمایل وزیر دفاع آمریکا برای دیپلماسی با ایران بازتاب‌دهنده تضاد در کاخ سفید و نارضایتی در میان مقام‌های نظامی آمریکاست که به جای مبارزه با  القاعده در حال مقابله با دشمنان این تروریست‌ها هستند.

“کایلب ماپین” روز شنبه در گفت وگویی اختصاصی افزود بسیاری از نظامیان آمریکایی در سطوح مختلف ارتش فکر می کنند که رویکرد نئومحافظه کارانی همچون “جان بولتون” علیه ایران و دوستی با سعودی‌ها که عامل تروریسم و افراط گرایی هستند، منطقی نیست و مساله ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: رویکرد دولت ترامپ به ایران بسیار خشن بوده و در واقع جهان را دچار خطر کرده است. از تحریم‌ها تا رویارویی در آب‌های آزاد یا اتهاماتی که به ایران وارد کرده و سپاه پاسداران را به عنوان یک نیروی تروریستی اعلام کرده است، همه این سیاست‌ها پیامدهای مخاطره‌آمیزی داشته است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به میانجیگری فرانسه برای گفت‌وگو میان ایران و آمریکا اضافه کرد: دود این سیاست‌ها به چشم مردم در ایران، اروپا و حتی ایالات متحده رفته‌است. به باور من، هرگونه تلاشی از همان دست که فرانسه انجام می دهد برای گفت‌وگو و کاهش تنش‌ها، مثبت است. از سوی دیگر، این تلاش‌ها از شکافی میان ایالات متحده و اروپایی‌ها حکایت می کند.

گاز طبیعی ایران و شکاف آمریکا و اروپا

نویسنده کتاب “درباره نفت و بحران جهانی سرمایه داری” در پاسخ به اینکه این شکاف بر چه اساسی شکل گرفته است، اظهار کرد: اوباما به دلیل همگرایی با آلمان، فرانسه و بریتانیا به برجام رسید.

ماپین یادآور شد: اما در مقابل، ترامپ جناحی را در طبقه حاکم ایالات متحده نمایندگی می‌کند که رویکرد خصمانه‌ای به اتحادیه اروپا دارد. ترامپ از جریان‌های نژادپرست و راستگرا و همین طور برگزیت حمایت می کند.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی ترین مسایل در روابط دو طرف، موضوع واردات گاز طبیعی از سوی اروپایی‌هاست، گفت: پس از امضای برجام، تعدادی از کشورهای اروپایی تمایل جدی برای خرید گاز طبیعی از جمهوری اسلامی ایران داشتند.

این کارشناس مسایل سیاسی در آمریکا افزود: خیلی از کشورهای اروپایی مشتری گاز طبیعی روسیه هستند؛ آنها در عین حال می خواهند که منابع واردات گاز طبیعی خود را تنوع ببخشند.

ماپین خاطرنشان کرد: ایالات متحده می خواهد تا خودش تنها فروشنده گاز طبیعی به این کشورها باشد اما انتقال گاز طبیعی از آمریکا به اروپا گران و پرهزینه است. در حالی که برخی کشورهای اروپایی به دنبال تنوع منابع واردات خود هستند، ترامپ به آنها بر سر خرید گاز ایران و روسیه فشار می آورد.

وی شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا را حامیان اصلی این سیاست ترامپ دانست و خاطرنشان کرد: خیلی از این شرکت‌ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و سهام آنها در بازار بورس افت کرده است.

تمایل وزیر دفاع آمریکا به دیپلماسی

ایرنا پرسید که “مارک اسپر” وزیر دفاع آمریکا، خواستار مذاکره با ایران شده است و گفته که برای کاهش تنش در منطقه با ایران وارد تعامل دیپلماتیک بشوند. این اظهارات پس از سخنانی که ترامپ در جریان کنفرانس سران هفت در فرانسه بیان کرد که می خواهد با ایران مذاکره کند، چه معنایی دارد؟

این نویسنده آمریکایی گفت: این اظهارات شاید بازتابی از توافقاتی باشد که مقام‌های دولت ترامپ و اروپایی‌ها در فرانسه کرده‌اند تا کاخ سفید رویکرد دیگری در قبال ایران در پیش بگیرد.

ماپین تاکید کرد: پس از ۲ سال سخنان آتشین و دامن زدن به تنش‌ها، شنیدن این موضع‌گیری‌ها درباره مذاکره با ایران تکان دهنده است. در این ۲ سال کاری نبوده که برای سخت کردن وضعیت ایرانی‌ها انجام نداده باشند.

وی یادآور شد: کاخ سفید چیزی جز دشمنی و عناد مطلق به ایران نشان نداده‌ است. کاملا قابل درک است که ایرانی‌ها نسبت به تمایل دولت ترامپ برای گفت‌وگو تردید داشته باشند اما شاید در اروپا تفاهمی برای تغییر رویکرد ایالات متحده با اروپایی‌ها صورت گرفته باشد که زمینه گفت‌وگو و کاهش تنش‌ها را فراموش کند.

تضاد پنتاگون با تندروهای ضد ایرانی

این تحلیلگر سیاسی گفت: این تمایل به گفت‌وگو نوعی واگرایی در میان جناح‌های داخل کاخ سفید و تضاد را با جان بولتون و مایک پمپئو نشان می‌دهد.

ماپین با اشاره به ایران ستیزی بولتون گفت: وی یک شوروی شناس است که دانش و شناختش از جهان در دوران شوروی و بر مبنای مبارزه با روسیه شوروی شکل گرفت. زمانی که بولتون به اوج قدرت رسید، شوروی سرنگون شده بود در حالی که او یک متخصص جنگ سرد و کمونیسم بود.

وی افزود: بولتون اکنون به ایران از همان دریچه جنگ سرد و شوروی می نگرد. شما به مقالاتی که می نویسد نگاه کنید می بینید که پر از اشاره‌های دوران جنگ سرد است. طوری درباره ایران می‌نویسد، گویی که درباره شوروی نوشته شده است. ایران را همسان با روسیه شوروی تحلیل کرده و راهبردهایی مشابه ارائه می‌دهد.

این نویسنده آمریکایی تاکید کرد: پنتاگون درباره ایران دیدگاه روشن تر و واقع بینانه‌تری دارد. بسیاری در پنتاگون این حد از ستیزه جویی را با ایران درک نمی کنند. آنها نگران افراط گرایی و همکاری سعودی‌ها با القاعده هستند. ایران در مبارزه با القاعده و داعش نقش داشته است. آنها نمی فهمند چرا ایالات متحده به ستیز با ایران و سوریه یا گروه‌های شیعیان در عراق ادامه می‌دهد.

ماپین با یادآوری اینکه “خیلی از نظامیان امروز آمریکا در دوران پس از حملات ۱۱ سپتامبر به ارتش پیوستند تا تروریسم مرتبط به وهابیت را متوقف کنند”، تصریح کرد: این نظامیان به اطلاعات میدانی دسترسی داشته و می‌دانند که امروز آنها به جای مبارزه با تروریست‌های القاعده در حال جنگیدن با دشمنان این تروریست‌ها هستند.

وی افزود: یک نمونه از این نظامیان “تولسی گابارد”(نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) است. البته وی نظامی سابق و اکنون نماینده کنگره از هاوایی است. او در رقابت های انتخاباتی بسیار پر طرفدار شده است، زیرا خیلی از نظامیان بلندپایه و سربازان آمریکایی او را نماینده افکارشان می دانند که دشمن واقعی القاعده و نه ایران یا سوریه است.

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: این دیدگاه در پنتاگون عمیق است و خیلی از نظامیان با رویکرد نئومحافظه کارها در آمریکا مشکل دارند.

چک سفید ترامپ به صهیونیست‌ها

ماپین درباره سیاست‌های تهاجمی رژیم صهیونیستی و حملات آن به لبنان، عراق و سوریه هم اظهار کرد: ایالات متحده حامی اصلی اسرائیل بوده و هر سال میلیاردها دلار به آن می دهد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه این موضوع یک روند همیشگی بوده است، در گذشته می شد که ایالات متحده از برخی سیاست های اسراییل همچون ساخت و گسترش شهرک ها  یا برچیدن برخی از آنها، انتقاد می کرد. در دولت ترامپ، به اسرائیل اعلام شده که هیچ محدودیتی بر سر راه آنها ایجاد نخواهد شد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی آمریکا اضافه کرد: به طور اساسی هیچ مشکلی در سازمان ملل و نهادهای بین المللی پیدا نخواهند کرد. این شرایط زمینه ای را به وجود آورده است که اسرائیل دست به اعمالی بزند که در گذشته درباره آنها احتیاط به خرج می‌داد. در گذشته این احتیاط به دلیل بازتاب این اعمال در افکار عمومی و همین طور تاثیر احتمالی آن بر روابط اسراییل با پنتاگون یا کاخ سفید بود.

ماپین اظهار کرد: اما با توجه به چک سفید ترامپ به نتانیاهو که چنان همه جانبه صورت گرفته که نتانیاهو و دولت وی هرکاری بخواهند می توانند بکنند، اسرائیل دست به سیاست‌های تهاجمی اخیر زده است.

کایلب ماپین نویسنده چند کتاب درباره سیاست داخلی آمریکا و نظم اقتصاد جهانی است. “درباره نفت و بحران جهانی سرمایه داری” و “انتخابات سال ۲۰۱۶ و بحران لیبرالیسم آمریکا” از جمله کتاب‌های وی هستند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *