پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

دبیرکل حزب کنگره ملی افغانستان : دیپلماسی فعال ایران، آمریکا را در شورای امنیت ناکام ساخت

دبیرکل حزب کنگره ملی افغانستان : دیپلماسی فعال ایران، آمریکا را در شورای امنیت ناکام ساخت

“عبدالّطیف پدرام” سیاستمدار افغان با اشاره به ناکامی آمریکا در همراه کردن اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، آن را نتیجه دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران دانست.

به کزارش ایرنا «عبدالّطیف پدرام» سیاستمدار افغان در یک مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: از آنجایی که من جریان تحریم تسلیحاتی ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران را به صورت مستمر پیگیری و تعقیب می کردم، خوشبختانه دیدیم که کوشش های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و دستگاه جنایت کار وی با شکست سختی مواجه شد. به خوبی شاهد بودیم که چگونه ترامپ با وجود تمام تلاش‌های خود نتوانست رای شورای امنیت را بدست آورد و به گمان من این اولین بار بود که آمریکا در طول تاریخ حیات سیاسی خود سنگین ترین شکست را در جلب رای شورای امنیت تجربه کرد و لذا در تحمیل تحریم تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند.

وی در باره علت شکست آمریکا در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: چند عامل مهم در این شکست نقش داشت و شکی وجود ندارد که دیپلماسی فعال ایران در این راستا از موثرترین آنها بود.

این شاعر و چهره شناخته شده عرصه سیاست در افغانستان اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برنامه‌های هسته ای کشور خود که من آن را حق مسلم مردم ایران و مردم دیگر کشورهای جهان می دانم، بسیار قانونی عمل کرده است و آمریکا و قدرت های دیگر جهان نمی توانند مانع دستیابی به آن شوند.

پدرام گفت: به همین دلیل باید اذعان داشت که فشار دیپلماسی ایران طی این مدت برای مقاومت در برابر فشارهای غیرمنطقی آمریکا موفق بود و لذا توانست رای اعضای شورای امنیت را جلب کند و با استدلال و تحلیل درست، حقانیت ایران را درمقابل جنایات آمریکا نشان دهد و دلایل ناموجه دستگاه ترامپ نسبت به ادامه تحریم ها علیه ایران را شکست دهد.

وی اضافه کرد: شکی نیست که دستگاه دیپلماسی ایران نقش اول را در شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت و توانست جهان را در برابر آمریکا متقاعد کند و از طرف دیگر تعدی و زورگویی و جنایت دولت ترامپ در کل خاورمیانه و تکتازی، انحصارطلبی و مداخله گری بیش از حد او در امور دیگر کشورها و تلاش برای ساقط کردن دولت‌ها در سرزمین های دیگر، همه در این سرنوشت آمریکا نقش داشته است.

به اعتقاد پدرام، آمریکا که برای پیش برد اهداف خود دیگر کشورها را به اتهام تروریست و یا حامی تروریست بودن تحت فشار قرار می دهد و دولت‌ها را ساقط می کند، در واقع خود مثال بارزی از تروریسم جهانی است.

وی افزود: این تنها سخن من نیست بلکه سخن تمام نیروهای عدالت خواه جهان است. ماهیت، فلسفه و منطق وجودی آمریکا تعدی و تجاوز بر کشورهای دیگر است.

پدرام همچنین گفت: افزون بر این حمله به شهید سردار سلیمانی در سرزمین عراق بر خلاف تمام قوانین بین المللی محکوم بود و در واقع نهادهای سازمان ملل متحد هم این عمل آمریکا را محکوم کردند و گفتند اقدام ترامپ علیه این سردار برجسته جمهوری اسلامی ایران و شخصیت رسمی این کشور، قابل قبول نیست.

به باور این کارشناس و سیاست مدار افغان، این رفتارهای دولت آمریکا از نظر اخلاقی و روانی ذهنیت همه را علیه آمریکا برانگیخت و جهان را بیدارتر کرد تا بدانند که با چه دولت جنایت کاری روبرو هستند که این هم یکی دیگر از دلایل شکست آمریکا در شورای امنیت بود.

پدرام با اشاره به موضوع ونزوئلا گفت: آن کشور یک رییس جمهوری منتخب دارد و آمریکا برخلاف قوانین و خواست میلیون ها نفر از مردم این کشور می خواهد مزدور خود را بر مردم این کشور تحمیل کند و شورای امنیت سازمان ملل و دیگر کشورهای جهان هم به این موضوعات توجه دارند.

وی با استناد با واقعیت های تاریخ معاصر گفت: ترامپ در واقع همان یلتسین و گورباچف در دوره اتحاد جماهیر شوروی (سابق) است که من امیدوارم این وضعیت آمریکا شروع پایان کار آمریکای امپریالیستی در منطقه و سطح جهان باشد، چرا که این قبیل اقدامات نابخردانه ترامپ آبرویی برای آمریکا باقی نگذاشته است و حتی ایدلوگ‌های لیبرال و «نیو لیبرال» مانند فرانسیس فوکویاما نیز معتقد است که ترامپ آمریکا را زمین گیر کرد و آبروی آمریکا را برد، بنابراین معلوم نیست که سرنوشت آمریکا با این شکست‌های اخلاقی و سیاسی که خورده، چه خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ترامپ در این توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران بصورت آشکار شکست سنگین خورد، افزود: آمریکا با خروج یک جانبه از برجام و وضع تحریم های حداکثری دیگر نمی تواند از سازوکار ماشه هم استفاده کند زیرا بصورت یکجانبه و خلاف مقررات سازمان ملل متحد از این چارچوب خارج شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *