پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

رأی الیوم: موضع کشورهای عربی در مورد بحران لبنان شرم‌آور است

رأی الیوم: موضع کشورهای عربی در مورد بحران لبنان شرم‌آور است

 روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن در سرمقاله شماره امروز (سه شنبه) خود موضع اکثر کشورهای عربی در مورد بحران لبنان را «شرم‌آور» توصیف کرد.

رأی الیوم مواضع اتخاذ شده از سوی اکثر دولت‌های عربی در ارتباط با بحران فزاینده لبنان را «شرم‌آور و ناامیدکننده » دانسته و توضیح داد: این کشورها همواره از زیبایی و ماهیت و سابقه فرهنگی و دمکراتیک منحصر به فرد لبنان سخن به میان آورده‌اند و صدها میلیارد دلار به «دونالد ترامپ» و دیگر روسای جمهوری کشورهای غربی برای خرید تسلیحات پرداخت کرده‌اند و از این تسلیحات فقط در جنگ‌های شکست خورده علیه اعراب و مسلمانان استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایرنا این روزنامه از لبنان به عنوان کشوری که از نظر « اوضاع معیشتی در اوج سختی و دشواری»  بسر می‌برد، نام برده و خاطرنشان کرد: هم اکنون در لبنان علاوه بر هزاران مجروح، بیش از ۳۰۰ هزار نفر بر اثر انفجار سه شنبه گذشته در بیروت خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند و سه میلیون نفر در آستانه گرسنگی قرار گرفته‌اند، اما اعرابی که ثروتمندترین کشورهای جهان هستند، فقط کمک ناچیزی ارائه کرده‌اند، «اتحادیه عرب» هم برای نجات این کشور خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده نشد و حتی در سطح نمایندگان دائمی تا چه رسد به رهبران یا وزیران خارجه عرب چنین درخواستی مطرح نشد.

این سرمقاله تاکید کرد: همه عرب‌ها باید از خود خجالت بکشند که « امانوئل مکرون» نماینده فرانسه استعمارگر اولین کسی بود که پس از ویران شدن نیمی از بندر بیروت در اثر انفجار، از لبنان بازدید کرد و حتی یک رهبر و یا وزیر خارجه عرب به منظور اعلام همبستگی وارد فرودگاه بیروت نشد و یا خواستار برگزاری کنفرانسی نشد تا از نظر مادی ، پزشکی و یا روحی، مرهمی بر زخم مجروحان این کشور بگذارد.

به نوشته روزنامه مزبور، ۳۰۰ میلیون دلار تمام آن چیزی بود که کنفرانس پاریس توانست از دولت‌های شرکت کننده و در راس آنها آمریکا برای کمک به لبنان جمع‌آوری کند. برخی از وزیران خارجه عرب نیز از سر رو دربایستی و به منظور جلب نظر سرور آمریکایی و فرانسوی خود، در آن مشارکت کردند، در حالی که این مبلغ از نرخ تابلویی که یک امیر و یا پادشاه عربی سالن یکی از کاخ های خود را با آن زینت می‌بخشند، کمتر است.

رأی الیوم اضافه کرد: گناه لبنان از نظر رژیم‌های عرب یاد شده آن است که تنها کشور عربی است که در مقابل اشغالگری اسراییل ایستادگی کرده و در مقابلش به یک موازنه راهبردی دست یافته است و مردان شرافتمند قدرتمندی را در خود جای داده که از کرامت و عزت‌شان دفاع می‌کنند و تنها کشور عربی است که از فلسطین یاد می‌کند و از کشورهای عرب که به آرمان «بیت المقدس اشغالی» و «مسجد الاقصی» پشت کرده‌اند، نام می‌برد.

سرمقاله یاد شده افزود: لبنان برای بازسازی آثار به جا مانده از فاجعه و ساختمان‌های ویران شده و مرهم گذاشتن بر زخم آوارگان نیازمند ۱۵ میلیارد دلار است، اما از بسیاری از رژیم‌های عرب چیزی جز پشت کردن به این کشور دیده نشده و حتی در گفتار نیز وعده‌های دروغین به لبنان نداده‌اند و در این میان از حکمرانانی که خود را نماینده بهترین امت در جهان یعنی امت مسلمان می‌دانند، خبری نیست.

رأی الیوم در پایان تاکید کرد : ملت شریف و شجاع لبنان همچون سایر بحران‌های گذشته از این بحران نیز با قدرت و سربلند بیرون خواهد آمد و گذشت روزگار این امر را به اثبات خواهد رساند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *