پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

عضو جامعه روحانیت:مردم زیر و رو کشیدن سیاسیون را فراموش نمی‌کنند

عضو جامعه روحانیت:مردم زیر و رو کشیدن سیاسیون را فراموش نمی‌کنند

عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است در آینده نزدیک شاهد استقرار یک دولت جوان انقلابی و حزب‌اللهی خواهیم بود.

سجاد موسوی:یک سال مانده به انتخابات ۱۴۰۰، لیست بلندبالایی از کاندیداهای ریاست جمهوری آینده ردیف شده اند، از چهره های تکراری اصولگرا و اصلاح طلب که برخی پیشتر هم وارد گود رقابت شده بودند تا چهره های جوان و مستقلی که این روزها نام شان وارد لیست سوداگران پاستور شده است. نام محمود احمدی نژاد نیز درکنار این طیف از کاندیداها بازهم بر سر زبان ها افتاده است.

حجت الاسلام احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی با خبرآنلاین ضمن تاکید براینکه نباید زودهنگام وارد مباحث انتخاباتی ریاست جمهوری آینده شد، تاکید دارد دولت بعدی یک دولت انقلابی و جوان خواهد بود. این نماینده ادوار مجلس وقتی با سوالی درباره عزم احمدی نژاد برای کاندیداتوری روبرو شد، تلویحا از احتمال ردصلاحیت او گفت و تاکید کرد «مردم زیر و رو کشیدن سیاسیون را فراموش نخواهند کرد.»

این روحانیِ اصولگرا براین اعتقاد است برای مردم دیگر اصولگرا و اصلاح طلب بودن کاندیداها اهمیتی ندارد.

آنچه می خوانید، مشروح گفتگوی خبرآنلاین با عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز است؛

****

آقای سالک! یک سال مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، لیست بلندبالایی از کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح است و هر روز بر این تعداد افزوده می شود، این درحالیست که یک نگرانی اصلی از باب مشارکت در این انتخابات است تا آن کاهش مشارکتی که در انتخابات اسفند ۹۸ رقم خورد تکرار نشود، تحلیل شما از انتخابات آینده و میزان مشارکت مردم و چهره هایی که این روزها نامشان مطرح است چیست؟

بنده نیز همانند شما شاهد هستم برخی از افراد که وابسته به جناح‌های مختلف سیاسی هستند، تحرکاتی را برای ورود جدی به عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ آغاز کرده‌اند. اصولاً نفس این کار که فعالیت‌های سیاسی منجر به افزایش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی بشود، قابل تقدیر است اما با توجه به زمان باقی مانده تا زمان انتخاب رییس‌جمهور بعدی، از هم اکنون امکان پیش‌بینی دقیق برای آنچه رخ خواهد داد، میسر نیست.

بعید است احمدی نژاد با این کارنامه، نظر شورای نگهبان را جلب کند

نام احمدی نژاد هم این روزها به کرات شنیده می شود، خود شما شانسی برای تایید صلاحیت و حتی رأی آوری او قائل هستید؟

قضاوت درباره آنچه در انتخابات سال آینده رخ خواهد داد بسیار زود و امری سخت است،  با توجه به سوابق و کارنامه افرادی مانند آقای احمدی‌نژاد، مشخص نیست و البته بعید است که این افراد بتوانند نظر مساعد «شورای نگهبان» برای ورود به عرصه انتخابات را جلب کنند.

آیا این احتمال وجود دارد که این شورا بنا بر مصالحی همچون افزایش مشارکت مردم در انتخابات، اقدام به تأیید فردی همانند آقای احمدی‌ نژاد بکند یا سخت گیری کمتری در تایید صلاحیت کاندیداها خصوصا کاندیداهای اصلاح طلب داشته باشد؟

بنده نمی‌توانم از جایگاه شورای نگهبان به این سوال پاسخ بدهم، اما آنچه مسلم است این شورا بر اساس اصول قانون اساسی و همچنین نظارت استصوابی باید نسبت به حضور کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گیری کند.

مردم زیر و رو کشیدن سیاسیون را فراموش نمی کنند

در صورت تأیید صلاحیت احتمالی احمدی نژاد، آیا این امکان وجود دارد که بخشی از اصولگرایان به سمت او بروند و در انتخابات بعدی از او حمایت کنند؟

بنده علم غیب ندارم و نمی‌توانم نوع رفتار آینده افراد را پیش‌بینی کنم، اما این موضوع را می‌دانم که مردم ما ملتی با بصیرت هستند و عملکرد افراد را به صورت کامل ارزیابی می‌کنند. مردم زیر و رو کشیدن سیاسیون را فراموش نمی‌کنند. آنها با مراجعه به سوابق افراد، مطالب راست و یا دروغی را که از آنها شنیده‌اند را به خاطر می‌آوردند و بر همین اساس درباره سیاسیون تصمیم‌گیری می‌کنند.ملاک انتخاب مردم، انتخاب افراد از روی ارزش‌ها است و به همین دلیل در این زمینه نیز امکان پیش‌بینی انتخاب مردم از میان کاندیداهای احتمالی وجود ندارد.

دولت بعدی جوان، انقلابی و حزب اللهی خواهد بود

در چند انتخابات اخیر هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب عمدتا با چهره های تکراری وارد میدان انتخابات ریاست جمهوری شده اند، فکر نمی کنید زمان آن فرا رسیده که چهره سازی های جدیدی صورت گیرد و افرادی متفاوت به میدان فرستاده شود؟ از سوی هر دو جریان یا حتی فراتر از جناح های سیاسی؟

مطمئن هستیم که فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص استقرار یک دولت جوان انقلابی و حزب اللهی محقق خواهد شد.

یعنی دولت بعدی در سال ۱۴۰۰ توسط یک چهره  جوان شکل می‌گیرد؟

ان‌شاءالله.

مشکلات معیشتی مردم رفع شود، قطعا پای صندوق ها حضور خواهند یافت

در ابتدای گفتگو به بحث مشارکت اشاره کردید، خود شما چه راهکاری برای پرشور شدن انتخابات آینده و افزایش مشارکت و روی کار آمدن دولتی با پشتوانه رأی بالا را پیشنهاد می دهید؟

اگر نیازهای امروز مردم در حوزه‌های مختلفی همچون «معیشت»، «رفع بیکاری»، «تأمین کالاهای اساسی» و امثال اینها از سوی دولت مرتفع بشود، قطعا مردم برای حضور پرشور در انتخابات ترغیب می‌شوند.بنده معتقدم از نظر وجود قوانین دولت مشکل خاصی برای تأمین رفاه اجتماعی ندارد و می‌تواند نیازهای این مردم را که همیشه پای آرمان‌های انقلاب بوده‌اند را مرتفع بسازد.

فکر می‌کنید در مسیر جلب اعتماد مجدد مردم برای شرکت در انتخابات، پارلمان فعلی و عملکرد نمایندگان اصولگرا چقدر تاثیرگذار باشد؟

یک سری شعار از سوی منتخبین جدید برای رفع نیازهای مردم به گوش می‌رسد که لازم است آنها در وادی عمل نیز محقق بشود. البته بنده معتقدم وکلای ملت در مجلس یازدهم باید برای فعالیت پیش روی خود به منشوری که از سوی مقام معظم رهبری به ایشان ابلاغ شد توجه جدی داشته باشند.رهبر معظم انقلاب دو مقوله «اقتصاد» و «فرهنگ» را مهم ارزیابی کرده و بر آن تأکید جدی داشتند، به همین دلیل انتظار ما این است که نمایندگان کنونی در مجلس نیز اولویت کاری خود را به این دو حوزه معطوف کنند.

برای مردم اصولگرا و اصلاح طلب اولویت ندارد

آقای سالک! شعار «اصولگرا، اصلاح طلب دیگه تمومه ماجرا» از نگاه شما مصداق عینی پیدا خواهد کرد؟ و نتیجه عبور مردم از این دو جریان می تواند ظهور یک جریان سوم باشد؟

بنده از شما به عنوان رسانه «خبرآنلاین» تقاضا دارم با انجام یک کار تحقیقاتی ویژه به دنبال ریشه این موضوع برود که چه کسی در این کشور پایه گذار تفکر دو قطبی «چپ و راست» و یا «تندرو و کندرو» بود. اگر به سر منشاء این تفکر برسیم، قطعا متوجه خواهیم شد که چرا این شعارها از سوی مردم داده می‌شود.بنده اعتقاد دارم ملت ما در نگاه سیاسی خود تنها به دنبال «اسلام»، «انقلاب» و «شهدا» هستند و برای آنها این جناح بندی‌های مرسوم اولویت اصلی نیست.

این حرف شما یعنی عبور از این دو جریان؟

مردم بر اساس شاخصه‌هایی ولایی افراد، ایشان را انتخاب می‌کنند.

ظهور جریان سوم را پیشگویی نمی کنم اما….

با این تفسیر هنوز امکان ظهور جدی یک جریان سوم مستقل از این دو جناح سیاسی موجود، هست یا …؟

در خصوص ظهور یک جریان سوم نمی‌توانم پیشگویی کنم، اما مسلم آن است که اگر تا امروز انقلاب اسلامی پیش رفته، به دلیل وجود مردم با بصیرتی است که همواره پای ولایت فقیه و آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *