پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

هدف سفر ” ماکرون ” به جمهوری اسلامی ایران

هدف سفر ” ماکرون ” به جمهوری اسلامی ایران
* هدف اصلی ماکرون میانجیگری نیست. به اعتقاد او هدف اصلی ماکرون این است که ایران را در برجام نگه دارد تا حرکت پله به پله ایران در جهت نابودی برجام را متوقف کند. هدف اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه این است که ایران را در برجام نگه دارد. 
ماکرون اگر به ایران بیاید و بخواهد نقشی ایفا کند با شینزو آبه تفاوت زیادی دارد. آقای آبه هم برای ما و هم برای ترامپ یک قدرت خنثی است. اما فرانسه یک قدرت بین المللی است که می‌تواند با این رویکرد وارد شود که هم به آمریکا بگوید فشار‌ها را بر ایران کاهش دهد، هم به ایران بگوید که از برجام خارج نشود.
روز گذشته ترامپ از ابراز تمایل رییس جمهور فرانسه برای سفر به ایران خبر داد. با توجه به نقش پررنگ فرانسه در روابط بین الملل و به خطر افتادن منافع اروپا در خلیج فارس، سفر ماکرون به تهران می‌تواند حاوی پیام‌های مهمی باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری پس از اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن اعلام کرد ماکرون به او گفته «دوست دارد برود و آن‌ها (ایرانی ها) را ببیند.» ترامپ با اشاره به روابط تجاری فرانسه با ایران گفت مشکلی با این سفر ندارد.

پیشتر رئیس جمهوری فرانسه درباره حضورش در نشست گروه ۲۰ گفته بود: «در تلاش برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا هستیم و امیدواریم ترامپ را متقاعد کنیم که مذاکرات با ایران را آغاز کند و از جنگی که ممکن است خاورمیانه را فرا گیرد، جلوگیری کند». مکرون همچنین هشدار داد: «هیچ جنگ کوتاهی وجود ندارد. ما معمولاً زمان شروع جنگ را می‌دانیم، اما زمان پایان آن را نمی‌دانیم.»

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است هدف اصلی ماکرون از سفر به ایران میانجیگری نیست. این استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو، احتمالات مطرح در مورد سفر رییس جمهور فرانسه به ایران را بررسی می‌کند:

به اعتقاد بیگدلی، فرانسه به عنوان رهبر اتحادیه اروپا تلاش می‌کند توازنی در نظام منطقه‌ای به وجود بیاورد. بنابر این در جهت باقی ماندن ایران در برجام بیشترین تلاش‌ها را در حوزه قدرت خودش انجام می‌دهد. با توجه به نقطه ضعف‌هایی که گریبان ماکرون را داخل فرانسه گرفته، او تلاش می‌کند وضعیت گذشته را جبران کند و نقش یک قهرمان را به عهده بگیرد؛ به این وسیله هم یک سری امتیازات به ترامپ می‌دهد و هم به ایران سفر می‌کند تا این کشور را از حرکت بیشتر به سمت نابود کردن برجام برحذر دارد و ایران را متوجه کند که ادامه اقدامات به نفع ایران و به نفع منطقه نخواهد بود. ماکرون از طرفی هم تلاش می‌کند پیام آور اخبار جدیدی باشد که ایران را به سمت مذاکره با آمریکا بکشاند.

این استاد دانشگاه در مرود هدف ماکرون از سفر به تهران گفت: هدف اصلی ماکرون میانجیگری نیست. به اعتقاد او هدف اصلی ماکرون این است که ایران را در برجام نگه دارد تا حرکت پله به پله ایران در جهت نابودی برجام را متوقف کند. هدف اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه این است که ایران را در برجام نگه دارد. سه چهار ماه پیش در مصاحبه‌ای از آقای لودریان پرسیدند چرا اصرار دارید ایران را در برجام نگه دارید؟ او گفت: این تنها وسیله‌ای است که به واسطه آن می‌توانیم ایران را کنترل کنیم و اگر ایران از برجام خارج شود هیچ نظارتی روی این کشور نخواهیم داشت و ممکن است در آینده نزدیک بتواند پنهانی یا آشکار صاحب سلاح هسته‌ای شود. به این دلیل است که مقامات اروپایی بار‌ها اعلام کردند که خروج ایران از برجام به نفع نظام بین الملل نیست.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در مورد احتمالات دیگر در سفر ماکرون به تهران گفت: شاید اروپایی‌ها در مذاکرات خصوصی به این نتیجه برسند که آنقدر در‌ها را به روی ایران نبندند. شاید مذاکراتی در این خصوص، هم با مقامات دیگر اروپایی هم با ترامپ صورت گرفته باشد مبنی بر اینکه این همه فشار‌های آزاردهنده عیله ایران به نفع سیاست منطقه‌ای غرب نیست. یک مقدار فضا باید بازتر شود و فشار تحریم‌های علیه ایران کاهش پیدا بکند.

بیگدلی در مورد تفاوت سفر ماکرون با آبه گفت: ماکرون اگر به ایران بیاید و بخواهد نقشی ایفا کند با شینزو آبه تفاوت زیادی دارد. آقای آبه هم برای ما و هم برای ترامپ یک قدرت خنثی است. اما فرانسه یک قدرت بین المللی است که می‌تواند با این رویکرد وارد شود که هم به آمریکا بگوید فشار‌ها را بر ایران کاهش دهد، هم به ایران بگوید که از برجام خارج نشود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در مورد احتمال مذاکرات در مورد یک توافق تکمیلی با ایران گفت: در مناظرات انتخاباتی دمکرات‌ها این موضوع مطرح شد، احتمالا آقای ماکرون از این موقعیت استفاده کند. ۹ نفر از ۱۰ نماینده دمکرات به این موضوع اشاره کردند که تنها راه خاموش کردن بحران بین ایران و آمریکا و حتی غرب این است که توافق جدید و طولانی مدتی پیش بینی کنیم. قرارداد برجام شاید مطلوب نبوده است، اما می‌تواند مقدمه یک قرارداد مطلوب باشد.

ایراد آمریکایی‌ها نسبت به برجام این است که تا سال ۲۰۲۵ تعهد قرارداد از گردن ایران ساقط می‌شود و دمکرات‌ها می‌گویند آن را در توافق تکمیلی مثلا به ۲۰۵۰ برسانیم. آمریکایی‌ها حتی ترامپ شاید با محتویات برجام موافق باشند، اما زمان قرارداد خیلی برای آن‌ها ناپسند بوده است. احتمالا آقای ماکرون از این موقعیت استفاده کرده و در ژاپن هم در صحبت با ترامپ به این موضوع اشاره کرده که به جای اینکه قرار داد را از بین ببریم، آن را اصلاح کنیم.

بیگدلی در مورد وضعیت پرتنش منطقه و تاثیرات آن روی کشور‌های اروپایی گفت: بعضی از محافل درونی آمریکا بر این اعتقادند که حضور طولانی مدت آمریکا در منطقه می‌تواند ایران را به وضعیت سراسیمگی برساند و ایران توانایی تحمل چنین وضعیتی را ندارد. بنابر این “نه جنگ، نه صلح” می‌تواند، بین ایران و امریکا، ایران را بیشتر معذب کند و ایران تاب ماندن در این وضعیت را حتی تا یک و نیم سالی که از ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده، ندارد.

او افزود: از طرفی ادامه این وضعیت امنیت منطقه و منافع اروپا را به خطر انداخته است. اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد بین المللی می‌خواهد جلوی این یکجانبه‌گرایی آمریکا را بگیرد؛ چراکه اگر ترامپ در دوره بعد هم به پیروزی برسد، با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، پنج سال و نیم ریاست جمهوری ترامپ برای اتحادیه اروپا خیلی خرد کننده خواهد بود و بازار خاورمیانه کاملا در دست آمریکا قرار خواهد گرفت و این به نفع اقتصاد اتحادیه اروپا نیست.

بیگدلی در پایان گفت: با توجه به اینکه اتحادیه اروپا دچار تزلزل اقتصادی است، تلاش می‌کند التهاب در منطقه را کاهش دهد و جلوی جنگ را بگیرد. این اقدام اروپا، هم به نفع اتحادیه اروپاست و هم به نفع خود ترامپ.

منبع : فرارو

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *