جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

وانگ یی: چین در کمک به کشورهای دیگر دنبال منافع سیاسی نیست

وانگ یی: چین در کمک به کشورهای دیگر دنبال منافع سیاسی نیست

*«وانگ یی» سه شنبه شب در نشست ویژه وزرای امور خارجه بریکس در مورد وضعیت شیوع ویروس کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس از پکن سخن می گفت اظهار داشت قصد اصلی چین برای همکاری های بین المللی در مبارزه با ویروس کرونا این است که با اشتراک تجربه خود در این مورد، با مشکلات کشورهای مختلف همدردی کند.

پکن- ایرنا- وزیر امور خارجه چین با اشاره به کمک های پکن به ملل مختلف در راستای مبارزه با ویروس کرونا اظهار کرد چین بر پایه «روحیه بشردوستی» به کشورهای دیگر کمک می کند و هرگز ایدئولوژی خاصی را در نظر نمی‌گیرد و به دنبال «منافع ژئوپولیتیک و سیاسی خود» نبوده است.

گروه بریکس در سال ۲۰۰۱ و بر اساس هماهنگی اقدامات اقتصادی ۴ کشور، برزیل، روسیه، چین و هند که از سریعترین رشد اقتصادی برخوردار بودند تشکیل شد و چند سال بعد آفریقای جنوبی هم به جمع آنها پیوست.

وزیر خارجه چین در ادامه خاطرنشان کرد: چین معتقد است که باید به پیشگیری و کنترل شیوع کرونا بر اساس وضعیت هر کشور احترام بگذاریم و از تجربیات مفید یکدیگر استفاده کنیم جامعه بین المللی نباید اجازه دهد تلاش برخی کشورها برای تفرقه‌افکنی از توان همکاری در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در جهان بکاهد و رفتارهای زشت سیاسی برخی کشورها باعث ایجاد اختلافات جدید میان کشورها شود.

بهداشت جهانی باید محور همکاری های جهانی در مبارزه با کرونا باشد

وانگ یی گفت: سازمان بهداشت جهانی محور هماهنگی و پیشبرد همکاری های جهان در مبارزه با کرونا است پشتیبانی از این سازمان می تواند جان انسان‌های بیشتری را نجات دهد «هر گونه تلاش برای ضربه زدن به اعتبار سازمان بهداشت جهانی و جلوگیری از ایفای نقش این سازمان، درست نخواهد بود».

وزیر خارجه چین تصریح کرد: چین بر پایه پرداخت کامل و به موقع کمک هزینه خود به عنوان عضو سازمان بهداشت جهانی، اخیراً در نوبت مبلغ ۵۰ میلیون دلار را به این سازمان اهدا کرده است و امیدواریم این کمک ها بتواند به نیازهای فوری کشورهای در حال توسعه پاسخ دهد.

وی افزود: چین همچنین به برنامه بشردوستانه سازمان ملل کمک مالی می‌کند و تا حد امکان بار بدهی کشورهای آفریقایی را کاهش می دهد تا توانایی این کشورها در مقابله با این بیماری همه گیر ارتقا یابد.

در مقابله با کرونا باید مسیر درست را انتخاب کرد

وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در ادامه این نشست اظهار کرد شیوع کرونا برای سلامت مردم کشورهای مختلف یک تهدید عظیم است و باعث رکود شدید اقتصاد جهان شده است و پنج کشور عضو بریکس نیز با این چالش روبرو هستند لذا کشورهای بریکس به عنوان نمایندگان قدرت‌های تأثیرگزار نوین جهان، باید بر اساس سعادت انسانی و اصول برابری و عدالت، انتخاب صحیح کرده و اقداماتی قدرتمند را اتخاذ کنند.

کرونا روند چند قطبی گرایی و جهانی شدن را قطع نخواهد کرد

این مقام چین افزود: از دیدگاه چین شیوع کرونا موضوع عمده عصر کنونی مبنی بر« صلح و توسعه» را تغییر نمی‌دهد و «روند تاریخی چند قطبی گرایی و جهانی شدن» را قطع نخواهد کرد.

وانگ یی افزود: همه کشورها در مقابل بحران باید ضمن مد نظر قرار دادن مهمترین وظایف کنونی و اهداف درازمدت، منافع کشور خود و سراسر جهان را مد نظر داشته باشند و به طور مشترک از محیط جهانی صلح آمیز و با ثبات دفاع و دورنمای توسعه همکاری برد – برد را ایجاد کنند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *