پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

واکنش‌ها به سازش بحرین با رژیم صهیونیستی

واکنش‌ها به سازش بحرین با رژیم صهیونیستی

اعلام توافق بحرین و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط خشم گروه‌های فلسطینی و تشکل‌های انقلابی بحرین را به دنبال داشت و ایران و ترکیه آن را محکوم و وزیر خارجه اردن نیز حل مناقشه اعراب و اسرائیل را جز با پایان اشغالگری امکانپذیر ندانست.

به گزارش فارس، کمتر از یک ماه پس از توافق امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط دیپلماتیک و عادی سازی روابط و همانگونه که پیش از این در اظهارنظر برخی مقامات این رژیم نیز به آن اشاره شده بود، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه (۲۱ شهریور/۱۱ سپتامبر) خبر عادی‌سازی روابط بین رژیم‌های اسرائیل و بحرین را اعلام کرد.

او در توئیتر در این خصوص نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما یعنی اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند- بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند.»

آمریکا، رژیم صهیونیستی و بحرین در همین زمینه بیانیه مشترکی را منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: «این، گشایشی تاریخی برای پیشبرد صلح در خاورمیانه است. آغاز گفت‌‌وگوهای مستقیم میان این دو جامعه پویا و اقتصاد پیشرفته، تحول مثبت خاورمیانه را تداوم بخشیده و به افزایش ثبات، امنیت و رونق در منطقه منجر خواهد شد. ایالات متحده از بحرین بابت میزبانی کارگاه “صلح برای رفاه” که  به منظور پیشبرد آرمان صلح، عزت و فرصت‌های اقتصادی برای فلسطینی‌ها روز ۲۵ ژوئن  ۲۰۱۹ در منامه برگزار شد، قدردانی می‌کند.»

در ادامه این بیانیه عنوان شده شده است: «اسرائیل تصریح کرد مطابق مفاد “چشم‌انداز صلح”، تمامی مسلمان‌هایی که در راه صلح قدم بگذارند می‌توانند از مسجد الاقصی بازدید به عمل آورده و در آن نماز بخوانند؛ ضمن آنکه سایر اماکن مقدس اورشلیم (بیت‌المقدس) به روی عبادت‌کنندگان صلح‌جوی تمامی ادیان باز خواهد بود.»

جرد کوشنر مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی گفت که توافق رژیم صهیونیستی و بحرین بر سر عادی‌سازی روابط، شامل افتتاح سفارت نیز است.

گفتنی است توافق امارات و رژیم صهیونیستی که به گفته ترامپ، با وساطت آمریکا حاصل شده بود در روز ۲۳ مرداد (۱۳ اوت) اعلام شد و قرار است سه‌شنبه این هفته توافق امارات و رژیم صهیونیستی که نام «توافق صلح ابراهیم» برای آن انتخاب شده، طی مراسمی در کاخ سفید، امضا شود و وزیر خارجه بحرین نیز در این مراسم حضور خواهد یافت.

این توافق تا این لحظه واکنش‌هایی را به همراه داشته است، از مخالفت‌ها تا استقبال حامیان رژیم اشغالگر.

*واکنش‌ گروه‌های فلسطینی

اعلام توافق بین بحرین و رژیم اسرائیل با واکنش گروه‌های فلسطینی روبرو شد. در همین خصوص جنبش‌های مقاومت فلسطین از جمله جهاد اسلامی و حماس این توافق را محکوم کرده و آن را در راستای اجرای طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به معامله قرن آمریکا خواندند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن محکوم کردن این توافق اعلام کرد: «توافق اسرائیل و بحرین بر سر عادی‌سازی روابط اصراری است بر اجرای بندهای معامله قرن که به دنبال نابودی آرمان فلسطین است».

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس هم عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی را گناه نابخشودنی خواند و بر دفاع از فلسطین با گلوله و باروت تأکید کرد.

«منیر الجاغوب» رئیس دفتر اطلاع‌رسانی کمیساریای بسیج و سازماندهی جنبش فتح هم ضمن محکوم کردن اعلام این توافق تاکید کرد که حکام عرب ادامه حکومت خود را در گرو دست نشاندگی برای دولت آمریکا می‌دانند.
تشکیلات خودگردان هم این اقدام را خیانت به قدس، مسجدالاقصی و مسئله فلسطین خواند و سفیر خود در بحرین را فورا برای مشورت فراخواند.

«ایاد نصر» سخنگوی جنبش فتح فلسطین هم در این باره عنوان کرد که فتح پاسخ این اقدام خیانتکارانه را با تقویت وحدت ملی خواهد داد.

«داوود شهاب» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی نیز اعلام کرد: این توافق نشان دهنده سرسپردگی رژیم بحرین به آمریکاست. شاه بحرین و دولت آن طبق دستورالعمل‌ها و دستورات آمریکایی‌ها عمل می‌کنند و این توافق یک سقوط سیاسی جدید است.

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز توافق سازش بحرین را خیانت به آرمان فلسطین خواند.

جبهه مردمی برای آزادسازی فلسطین هم ضمن محکوم کردن این اقدام بحرین، اعلام کرد، سرسپردگی حاکمان عرب از آمریکا و نادیده گرفتن حقوق فلسطینی، آنطور که گمان می‌کنند از تخت سلطنتشان محافظت نمی‌کند و تاریخ حرف خود را به کسانی که به ملت و امت خود خیانت کرده‌اند، زده است.

رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز در اظهاراتی گفت که کشورهای امارات و بحرین با سازش با رژیم صهیونیستی، به وعده‌های صهیونیست‌ها اعتماد کردند.

*جمعیت الوفاق بحرین:‌ این موضع مردم بحرین نیست

در پی این توافق، جمعیت الوفاق بحرین  بزرگترین جمعیت شیعی مخالف دولت بحرین شامگاه جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «توافق رژیم بحرین با دشمن صهیونیست، خیانت بزرگ به اسلام و عربیت است».

این جمعیت توافق مذکور را فاقد وجه قانونی خواند و اعلام کرد که توافق صورت گرفته بین رژیم بحرین و دشمن صهیونیست موضع طرفین است نه موضع مردم بحرین.

تشکل انقلابی «ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین» نیز در بیانیه‌ای ملت بحرین را از رفتار رژیم آل خلیفه در سازش با رژیم صهیونیستی مبرا خواند و اعلام کرد که شخص شاه دیکتاتور بحرین مسئول پیامدهای این خیانت است.

*ایران: بحرین از این پس شریک جنایات رژیم صهیونیستی است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز صبح شنبه (۲۲ شهریور ماه) اعلام برقراری روابط دیپلماتیک بین منامه و تل‌آویو را اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین خواند و آن را شدیدا محکوم و اعلام کرد: حاکمان بحرین از این پس شریک جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان منبع تهدید دائمی امنیت در منطقه و جهان اسلام و ریشه دهه‌ها خشونت، کشتار، جنگ، ترور و خونریزی در فلسطین مظلوم و منطقه خواهند بود.

*ترکیه هم محکوم کرد

وزارت خارجه ترکیه نیز بامداد امروز شنبه به اقدام بحرین در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: آنکارا به شدت از تصمیم منامه برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل ابراز نگرانی می‌کند. ترکیه گفته این تصمیم با «طرح صلح عربی» و تعهدات به «سازمان همکاری اسلامی» تناقض دارد.

*انتقاد وزیر خارجه اردن

وزیر خارجه اردن هم با انتقاد از توافق بحرین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد که حل مناقشه اعراب و اسرائیل و امنیت و ثبات در منطقه جز با پایان اشغالگری اسرائیل به دست نمی‌آید و اردن برای احقاق حقوق ملت فلسطین تلاش می‌کند.

حزب «جبهة العمل الاسلامی» اردن نیز در بیانیه‌ای اقدام دولت بحرین برای سازش با رژیم صهیونیستی را جنایت تاریخی دانست.

دفتر سیاسی انصارالله نیز با تاکید بر اینکه رژیم‌های سازشگر با صهیونیست‌ها نماینده ملت‌هایشان نیستند، تاکید کرد که از تلاش ملت بحرین برای خلاصی از رژیم مستبد، خائن و مزدور آل خلیفه حمایت می‌کند.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن هم در اظهاراتی سازش با رژیم صهیونیستی را با نقش اتحادیه عرب به طور کامل در تعارض خواند و تاکید کرد و گفت که اتحادیه عرب به اداره کوچکی زیرنظر واشنگتن تبدیل شده است. وی عنوان کرد: «عادی سازی کاملاً با نقش اتحادیه عرب مغایرت دارد و امروز اتحادیه عرب ثابت کرده است که حافظ منافع اسرائیل است  و آنچه اتحادیه عرب امروز در خصوص عادی سازی انجام می‌دهد یک اشتباه استراتژیک است».

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن هم ضمن مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بر حمایت از ملت فلسطین تأکید کرد.

*واکنش السیسی

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که با علاقه  بیانیه مشترک سه جانبه بین ایالات متحده آمریکا، بحرین و اسرائیل در مورد توافق برای ایجاد روابط دیپلماتیک بین  بحرین و اسرائیل را دنبال کرده است و افزود: «من برای این گام مهم در جهت برقراری ثبات و صلح در خاورمیانه و به منظور دستیابی به یک حل و فصل عادلانه و دائمی برای مسئله فلسطین ارزش قائل هستم. من از همه کسانی که در اجرای این گام تاریخی مشارکت دارند، تشکر می‌کنم».

* امارات تبریک گفت

«هند العتیبه» سخنگوی وزارت خارجه امارات هم طی بیانیه‌ای در توئیتر در این خصوص عنوان کرد: «وزارت خارجه امارات به بحرین و اسرائیل به خاطر تصمیم خود در ایجاد روابط کامل دیپلماتیک تبریک می‌گوید. این حرکت به ثبات و رفاه در منطقه کمک خواهد کرد».

*ذوق‌زدگی نتانیاهو

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز جمعه در واکنش به این توافق عنوان کرد: «برای سال‌های متمادی بر روی صلح سرمایه‌گذاری کردیم و حالا صلح روی ما حساب می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اقتصادی برای اسرائیل به همراه می‌آورد و این مسئله بسیار مهم است».

او  توافق رژیم صهیونیستی با بحرین را «آغازگر عصر جدیدی از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز» توصیف کرد.

*استقبال وزیر خارجه سابق بحرین

«خالد بن احمد»، وزیر خارجه سابق بحرین نیز از این توافق استقبال کرد و آن را به نفع منطقه خواند.

او شامگاه جمعه در توئیتی عنوان کرد که توافق مذکور به ثبات و شکوفایی منطقه نیز کمک خواهد کرد و «پیامی مثبت و مشوّق» برای صهیونیست‌ها است مبنی بر اینکه «صلح عادلانه و فراگیر با مردم فلسطین بهترین راه بوده و به نفع آینده آن‌ها و آینده همه ملت‌های منطقه است».

*استقبال انگلیس

«دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس هم روز جمعه  از توافق بحرین و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی کامل روابط استقبال کرد و در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «به گرمی از عادی‌سازی روابط بین بحرین و اسرائیل که از دوستان سرسخت انگلستان هستند، استقبال می‌کنم. امیدوارم دیگران نیز برای حرکت بیشتر به سمت روند صلح خاورمیانه همین مسیر را دنبال کنند.»

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *