جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

کنایه دیپلمات روس به آمریکا : جمهوری دومینیکن بازیگر مهمی در خلیج فارس است!

کنایه دیپلمات روس به آمریکا : جمهوری دومینیکن بازیگر مهمی در خلیج فارس است!

دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه انقضای تحریم تسلیحاتی ایران فقط اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، تنها رأی مثبت جمهوری دومینیکن به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا را به سخره گرفت.

به گزارش فارس، در ادامه اظهار نظرهای مقام‌های روسی در حمایت از پایان تحریم تسلیحاتی ایران و مخالفت با درخواست آمریکا برای تمدید این محدودیت‌ها، «میخائیل اولیانوف» نماینده مسکو در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به بیان نکته‌ای در این موضوع پراخت.

اولیانوف بامداد امروز (سه‌شنبه) در صفحه توئیتر خود نوشت: «برخی افراد سعی می‌کنند که انقضای محدودیت‌های تجارت تسلیحات (که دیگر به لحاظ قانونی و بالفعل چیزی نیست که به آن تحریم تسلیحاتی می‌گفتیم) با ایران در هجدهم اکتبر را به نوعی یک فاجعه نشان دهند».

وی در ادامه تاکید کرد: «در حقیقت، این فقط به معنای اجرای یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

این دیپلمات روس همچنین در پاسخ به ادعای توئیتری «مایک گالاگر» نماینده ایالت ویسکانسین در مجلس نمایندگان آمریکا در اتهام‌زنی به چین و روسیه درخصوص عدم تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: «فراموش کرده‌اید که همه چیز فقط درباره چین و روسیه نیست. برای اینکه پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی تصویب می‌شد، واشنگتن به حداقل ۹ رأی موافق نیاز داشت».

اولیانوف ضمن به سخره گرفتن تنها رأی مثبتی که آمریکا برای پیش‌نویس قطعنامه خود به دست آورد، افزود: «این [قطعنامه]‌ فقط یک رأی به دست آورد – جمهوری دومینیکن که احتمالا یک بازیگر بزرگ و هم در خلیج فارس است! فکر نمی‌کنید مشکل از آمریکا است؟»

 

 

 

وی پیشتر دلیل شکست خوردن قطعنامه آمریکایی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را «غیرقابل توجیه بودن» آن دانسته و گفت این اقدام در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود.

تلاش‌های روز جمعه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل با شکست مواجه شد.  پس از آشکار شدن نتایج آرای اعضای شورای امنیت سازمان ملل در عصر جمعه (به وقت نیویورک) مشخص شد که تنها آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند.

انگلیس، فرانسه و آلمان و هشت کشور دیگر شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه رای ممتنع داده و روسیه و چین نیز با این قطعنامه ابراز مخالفت کردند.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا هم بعد از شکست این قطعنامه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت این کشور به تلاش خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *