پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نگهداری از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی صحیفه سجادیه در کتابخانه آستان قدس رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نگهداری از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی صحیفه سجادیه در کتابخانه آستان قدس رضوی
* بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir/ در دسترس است تا علاقه‌مندان بتوانند با مراجعه به این درگاه اینترنتی از این نسخ بهره‌مند شوند.
*بیش از 340 نسخه خطی با محوریت امام سجاد(ع) و قریب به 600 صحیفه سجادیه با شرح و ترجمه و حاشیه آن در گنجینه نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از جهت قدمت، خط و کار تذهیب هنرمندان ممتاز، از نفاست ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش آستان نیوز، قدیمی‌ترین نسخه خطی صحیفه سجادیه کتابت شده در سال 416 قمری، کامل‌ترین نسخه‌های صحیفه و کوچک‌ترین صحیفه موجود در جهان که در ابعاد 9.5 در 7 سانتی‌متر بر روی پوست، به خط نسخ غبار به شکل کتابی هشت ضلعی در 50 برگ کتابت شده است، بخشی از نفیس‌ترین نسخه‌های این مجموعه به شمار می رود.
نسخه‌ای از «مناجات خمس‌عشر» که از زبان امام سجاد(ع) روایت شده، دعای «جوشن کبیر» به روایت حضرت کتابت شده در قرن 13 هجری، «دعای خضر» کتابت شده به خط نسخ در قرن یازدهم هجری و نسخه‌ای از «مناجات انجیلیه» نیز از دیگر نسخ موجود در این گنجینه است.
همچنین از دیگر نفایس گنجینه رضوی که به امام چهارم شیعیان منتسب است قرآن دست‌نویسی است که در آن سوره‌های بقره تا ناس در 361 ورق پوست در اندازه 32 در 20 سانتی متر به خط کوفی 16سطري کتابت شده و در برگ آخر این نسخه شریف، ترقیمه «کتبه المنتظر بوعده علی بن‌الحسين بن علی بن‌ابی طالب» کتابت شده است.
گفتنی است، گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از صد هزار نسخه خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون در اختیار دارد، که فایل دیجیتال آن‌ها تهیه شده است. بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir/ در دسترس است تا علاقه‌مندان بتوانند با مراجعه به این درگاه اینترنتی از این نسخ بهره‌مند شوند.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *