جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

صرفا جهت اطلاع خانم اورتگاس/ کاخ سفید باید نگران شیوع کرونا در ایران باشد یا آمریکا؟

صرفا جهت اطلاع خانم اورتگاس/ کاخ سفید باید نگران شیوع کرونا در ایران باشد یا آمریکا؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چندی پیش نگران شیوع کرونا در ایران شد، اما باید دید آمار شیوع و قربانی کرونا در کدام کشور بیش‌تر است؛ ایران یا آمریکا؟

مجله فارس پلاس؛ حمزه ناجیان: «آمریکا از وخیم شدن شرایط کووید-۱۹ (کرونا) در ایران نگران است و ما پیشنهاد خود برای کمک را که برای بار نخست در ماه فوریه مطرح کردیم تکرار می‌کنیم.» این پیام توئیتری «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خطاب به ملت ایران بود. پیامی واضح برای القای ناتوانی ایران در مقابله با کرونا.  جالب اینجاست که هنوز چند روز هم از ابتلای کرونای ترامپ نمی‌گذرد.

هرچند یکی از اصلی‌ترین عوامل گسترش کرونا در ایران، تحریم‌های ظالمانه‌ای است که ایالات متحده علیه ایران اعمال کرده و اجازه واردات دارو از جمله واکسن آنفلوآنزا را هم نمی‌دهد اما بد نیست حتی در چنین شرایط نامتوازنی، ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را به‌صورت علمی و بر اساس اطلاعات جهانی بسنجیم.

برای این کار به سراغ ۲ نمودار ابتلا و فوت بیماران مبتلا به کرونا رفته‌ایم. با توجه به اینکه جمعیت آمریکا تقریبا ۴ برابر ایران است، این نمودارها را بر اساس میزان ابتلا و مرگ در ازای هر یک میلیون نفر تهیه کرده‌ایم تا امکان مقایسه دقیق‌تری از وضعیت شیوع کرونا در ایران و آمریکا وجود داشته باشد.

* شیوع کرونا در آمریکا ۴ برابر ایران 

براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی تا دیروز (یکشنبه ۲۰ مهر) آمار کلی ابتلا به کرونا در آمریکا ۷,۹۴۵,۵۰۵ نفر بوده و این آمار در ایران ۴۹۶,۲۵۳ نفر است. این در شرایطی است که جمعیت آمریکا بیش از ۳۲۸ میلیون نفر و جمعیت ایران حدود ۸۲ میلیون نفر است. به این ترتیب، اگر به چند روز پیش(اواخر هفته گذشته) و زمان اعلام دل‌نگرانی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای ایران برویم، آن‌ها به ازای هریک میلیون نفر ۲۳,۶۲۹ بیمار مبتلا به کرونا داشتند درحالی که این آمار برای ایران ۵,۷۹۳ نفر در هر یک‌میلیون نفر بود. به عبارت دیگر، میزان شیوع کرونا در آمریکا ۴ برابر ایران است.

 

 

 

 

 

* شدت مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا ۲ برابر ایران است

درباره آمار قربانیان هم چنین وضعیتی وجود دارد. طبق آخرین آمار اعلام شده، آمریکایی‌ها در میزان قربانی هم در صدر کشورهای دنیا قرار دارند.

براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، تا به امروز ۲۱۹,۲۸۲ بیمار در آمریکا بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند. این آمار برای ایران ۲۸,۲۹۳ نفر است. به عبارتی، خانم اورتاگوس در شرایطی نگران وضعیت ایران شده بود که در ایالات متحده به ازای هر یک میلیون نفر ۶۵۷ نفر جان خود را از دست داده بودند اما در ایران، علیرغم همه تحریم‌ها، این عدد در حدود نصف آمار آمریکا یعنی ۳۳۱ نفر در هر یک‌میلیون نفر بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *