چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

اِلمان‌های جانبازان شیمیایی در سطح تهران نصب می‌شود.

اِلمان‌های جانبازان شیمیایی در سطح تهران نصب می‌شود.

* ۶۵ هزار جانباز شیمیایی در کشور هستند که یک هزار و ۶۰۰ نفر از آنها در بمباران شیمیایی سردشت جانباز شده‌اند.

تهران- ایرنا- نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساماندهی تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در OPCW (سازمان منع سلاح‌های شیمیایی) گفت: المان‌های جانبازان شیمیایی به منظور گرامیداشت یاد و خاطره جانبازان شیمیایی سردشت در سطح تهران نصب می‌شود.

سجاد قاسمی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: با توجه به اینکه سردشت به عنوان اولین شهر مسکونی در بمباران شیمیایی دوران هشت سال دفاع مقدس در جهان محسوب می‌شود به همین منظور یک المان با همکاری اساتید هنری دانشگاه تهران که ۱۲۰ میلیون تومان هم برای تهیه این المان هزینه شد در محوطه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند نصب شده است.

وی یادآور شد: هر ساله برنامه‌هایی برای موضوع مصدومان شیمیایی در پایان آذرماه و اوایل دی ماه در لاهه برگزار می‌شود که همه مقامات شهر لاهه به این المان ادای احترام می‌کنند و قرار است نمونه این المان در پارک شهر تهران هم نصب شود و تا زمان رونمایی رسمی این المان جانبازان شیمیایی در آذرماه امسال، اگر جای بهتری برای آن پیش‌بینی شود این المان از پارک شهر به مکان جدید هم انتقال داده خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: به همین منظور با سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این زمینه صحبت و خوشبختانه استقبال خوبی از سوی مسئولان شهرداری برای نصب این المان شده است، چون سردشت به عنوان اولین شهر مسکونی دنیا از نظر شیمیایی است بعد از ایپر بلژیک (منطقه جنگی بوده است) برای جانبازان شیمیایی و مصدومان این المان نصب خواهد شد.

وی درباره تألیف چند کتاب و رمان برای جانبازان شیمیایی نیز اینگونه توضیح داد و گفت: تهیه رمانی که قرار است در قالب مصاحبه شفاهی از جانبازان شیمیایی، منتشر شود توسط تشکل‌های ایثارگری بنیادشهید در حال انجام است و از محتوای صحبت‌های جانبازان شیمیایی نوشته خواهد شد و این مصاحبه‌ها به عنوان سرخط ورود به این رمان است.

قاسمی اضافه کرد: ولی تا زمانی که تیم بنیاد شهید به لاهه برود، چهار کتاب پژوهشی درباره بمباران شیمیایی بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) در خوزستان و سه کتاب دیگر درباره زندگی‌نامه جانبازان شیمیایی ۷۰ درصدی که به شهادت رسیده‌اند نیز به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر خواهد شد.

نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساماندهی تشکل‌های مردم‌نهاد (ان جی او) فعال در OPCW گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران ظرفیت قدرتمندی برای دیپلماسی عمومی و دیپلماسی ایثار دارد و امیدواریم از این ظرفیت به خوبی استفاده شود تا جریان یک‌جانبه‌گرایی را در دنیا کم‌رنگ کنیم. جانبازان شیمیایی از ۱۵ سال پیش برای اثبات مظلومیت ایران در مجامع بین‌المللی فعالیت دارند. از سال گذشته نیز با رهنمودهای وزارت امور خارجه به حضور علمی و دیپلماسی علمی فعال وارد شده‌ایم.

قاسمی ادامه داد: از آذرماه سال گذشته ۲۵ جلسه در شورای OPCW بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار و ۴۰ برنامه برای فعالیت‌های مرتبط در نظر گرفته شده است. همچنین ۵ کمیته زیر نظر این شورا مشغول به فعالیت هستند و تلاش کردیم بحث‌های تخصصی را در این حوزه وارد کنیم.
طبق آمار بنیاد شهید و امور ایثارگران ۶۵ هزار جانباز شیمیایی در کشور هستند که یک هزار و ۶۰۰ نفر از آنها در بمباران شیمیایی سردشت جانباز شده‌اند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *