پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

ازدواج اجباری عامل افزایش خشونت در جامعه افغانستان

رئیس اداره حج و اوقاف هرات گفت: ازدواج زیر سن قانونی منجر به افزایش خشونت در جامعه افغانستان شده است.
ازدواج های زیر سن قانونی در جامعه افغان بخصوص در شهرستان‌ها و روستاهای ولایت‌های افغانستان و در هرات سنت ناپسندی است که رواج داشته و این موضوع مشکلات زیادی را برای زنان به وجود آورده است.

«سید محمد شیرزادی» رئیس ادراه حج و اوقاف هرات در گفتگو یی گفت: ازدواج های زیر سن یا اجباری در جامعه افغان یک سنت ناپسند به جامانده از گذشتگان بوده و این عملکرد خلاف رفتار انسانی و اسلامی است.

وی اضافه کرد: در جامعه افغان عدم رعایت و اگاهی از قانون سبب شده تا خشونت و عوامل آن نیز بسرعت گسترش یابد.

شیرزادی بیان کرد: زن کامل کننده مرد و مرد کامل کننده زن است و برای یکدیگر آفریده شدند و باید برای رشد و ترقی نیز از یکدیگر استفاده کنند.

 رئیس ادراه حج و اوقاف هرات ادامه داد: علاوه بر بیانات قران کریم در مورد زندگی انسانها ، پیامبر (ص ) امر کرده است که با زن‌ها رفتار نیکو داشته باشید و خانواده ها باید هنگام ازدواج دختر و پسر خود رضایت آنها را در نظر گرفته ، تفاهم دختر و پسر باهم ایجاد شود و از همه مهمتر پدر و مادر نیز نباید با امر کردن به دختر و پسر خود ازدواج انها را به انها تحمیل کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه با حاکم شدن باورهای تقلیدی و میراثی در جامعه امروزی مسلمانان این سنت پیامبر پیروی نکرده و فرزندان خود را مجبور به ازدواج زیر سن قانونی می‌کنند.

شیرزادی تاکید کرد: ازدواج‌های اجباری و زیر سن خشونت‌های که منجر به طلاق، خودکشی، کشمکش میان خانواده شده و این امر باید در افغانستان متوقف شود.

از سوی دیگر فعالین جامعه مدنی در هرات در مدارس دخترانه اقدام به اگاهی دهی درمورد حقوق زنان کرده و از این طریق تلاش دارد با آگاهی از مضرات ازدواج زودرس در جامعه والدین را تشویق به کنار گذاشتن این موضوع کنند.

نسرین حدید نمایند اداره آموزش و پرورش هرات نیز دراین مورد گفت: مسوولان وزارت آموزش و پرورش افغانستان باید برای آگاهی به دانش آموزان و خانواده‌های برنامه ریزی کرده و این افراد را با حقوق خود آشنا کنند.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *