جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

التهاب و نگرانی مردم از کرونا را چگونه می توان کاهش داد؟

التهاب و نگرانی مردم از کرونا را چگونه می توان کاهش داد؟
مصطفی اقلیما استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی دانشگاه و مددکار اجتماعی معتقد است که ویروس کرونا بیماری نیست که موجب ترس مردم باشد و برای رهایی از التهاب ناشی از آن باید اطلاع‌رسانی صحیح و دقیقی صورت بگیرد. در این میان، مسئولیت اصلی بر شانه‌های رسانه‌ها است. این‌که اطلاعات جامعی ارائه شود و همه مردم از طرق نگارش متن، درست کردن فایل‌های ویدئویی، صوتی و… مطلع شوند، در کاهش التهاب  و وحشت مردم تاثیرگذار است.

این روزها در خانه، محل کار، کوچه و خیابان‌های شهر، محافل جمعی و خصوصی، غافل و بی‌توجه به نابه‌سامانی‌های اقتصادی، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، بالا رفتن نرخ ارز، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرارسیدن بهاری نو و بسیاری مصائب دیگر، تنها و تنها بحث ویروس کرونا مطرح است. متاسفانه کرونا، اکنون به واژه‌ای تبدیل شده که همه‌گان روزانه بارها آن را بر زبان می‌رانند و بیش از هر چیز موجب واهمه آنان می‌شود. در میانه این وضعیت پر التهاب، «انتخاب» ابعاد اجتماعی و روانشناختی التهاب جمعی ناشی از شیوع ویروس کرونا را با دکتر مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و استاد دانشگاه مورد بحث و گفتگو قرار داده است که شرح آن در سطرهای پایین آمده است.

فضا برای رسانه ها باز شود

مصطفی اقلیما در ارتباط با التهاب عمومی حاکم شده بر جامعه در نتیجه ترش ناشی از اشاعه ویروس کرونا، تاکید کرد: «در تمامی جوامع وظیفه اصلی دولت بیان واقعیت‌ها به مردم است. در این مسیر نیز بازوی اصلی دولت، بدون تردید رسانه‌ها هستند .

 

10 درصد مسئولیت بر عهده مردم و دولت مسئول 90 درصد روند کنترل ویروس  است

این مددکار اجتماعی در بخشی دیگر از گفته‌های خود اظهار داشت: «زمانی که اطلاعات کافی به مردم داده شد، قرنطینه و رعایت ضوابط لازم از سوی بسیاری از مردم آغاز شده است اما واقعیت این است که روند با رعایت مردم کنترل نمی‌شود. مردم تنها 10 درصد دخیل هستند لذا دولت باید در زمینه تامین امکانات بهداشتی، ایجاد محل مناسب در بیمارستان‌ها، برنامه منسجم برای قرنطینه اقدام کند.

اطلاع‌رسانی دقیق ترس از کرونا را کاهش می‌دهد

این استاد دانشگاه در بخش پایانی گفته‌های خود تاکید کرد: «ویروس کرونا بیماری نیست که موجب ترس مردم باشد و برای رهایی از التهاب ناشی از آن باید اطلاع‌رسانی صحیح و دقیقی صورت بگیرد. در این میان، مسئولیت اصلی بر شانه‌های رسانه‌ها است. این‌که اطلاعات جامعی ارائه شود و همه مردم از طرق نگارش متن، درست کردن فایل‌های ویدئویی، صوتی و… مطلع شوند، در کاهش التهاب  و وحشت مردم تاثیرگذار است. اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که از اضطراب شدید افراد ویژگی‌های این بیماری را به خود تلقین می‌کنند، این روند باید اصلاح شود.

منبع : انتخاب

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *