سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

بدترین اشتباهات دوران عقد/ پنهان‌کاری درباره وضعیت حال و گذشته ( یادداشت فریبا البرز )

بدترین اشتباهات دوران عقد/ پنهان‌کاری درباره وضعیت حال و گذشته ( یادداشت فریبا البرز )
شوخی های بی جا ، عمل نکردن به تعهدات، رفت و آمد خیلی کم یا خیلی زیاد و … از عوامل تلخ شدن نخستین روزهای ازدواج است.

 زمان عقد میتواند یکی از هیجان انگیزترین، خاص ترین و از همه مهمتر ، خاطره انگیزترین دوره های زندگی یک زن و مرد باشد. دختر و پسری که جدیدا شریک زندگی خویش را پیدا کرده اند و با هزاران امید و آرزوی زیبا قرار است زندگی خود را شروع کنند، گاهی مرتکب اشتباهاتی میشوند که این دوره را به تلخ ترین شب و روزهای زندگی شان تبدیل می کند. البته هنگامی که دو نفر از دو خانواده و فرهنگ متفاوت کنار هم قرار گرفته اند، کاملاً طبیعی است که در برخی از موضوعات با یکدیگر هم نظر نباشند و حتی تفاوت سلیقه هایشان دردسرساز شود ولی بی اطلاعی از متداول ترین مشکلات زمان عقد، سبب وخیم تر شدن وضعیت خواهد شد. در ادامه این مطلب از بدترین اشتباهات نوعروس و دامادها در زمان عقد خواهیم گفت.

عمل نکردن به تعهدات و انتظارات

در دوره پیش از ازدواج و بالاخص در مراسم خواستگاری، دو نفر به یکدیگر وعده ها و تعهداتی می دهند. در صورتی که پس از عقد یکی از دو طرف به تعهدات خویش پایبند نماند، توقعات طرف مقابل تحقق نمی یابد. در نتیجه دلخوری و آزردگی ایجاد و سبب دعوا می شود. این تعهدات امکان دارد مربوط به موضوعاتی مثل مسائل ارتباطی، خانوادگی یا مالی باشد. بدین ترتیب زن و شوهرها در نخستین روزهای زندگی مشترک نباید اعتماد طرف مقابل به خودشان را به آسانی از دست بدهند چراکه به دست آوردن دوباره اش، در صورتیکه نشدنی نباشد بطور قطع مشکل خواهد بود.

تلاش برای عوض کردن شخصیت طرف مقابل

گاهی وقت ها زوجین در این دوره بنا بر نیت تغییر شخصیت و رفتارهای طرف مقابل، حل مشکلات، تربیت کردن دیگری و … شروع به مقایسه کردن همسر خود با اشخاص دیگر و زندگی دیگران می کنند. این مسئله میتواند به سرکوب طرف مقابل و نابود کردن اعتماد به نفس وی ختم شود. دائم اسم زن یا شوهر دیگران را بردن، تعریف و تمجید از آنها ، نتیجه مناسبی نخواهد داشت جز نومیدی از ازدواج و احساس تحقیر شدن. متنفر شدن از فردی که دائم با او قیاس می شود، دوری و کشمکش های پی در پی و بی نتیجه هم از دیگر ضرر های چنین مقایسه هایی است.

ارتباط خیلی کم یا خیلی زیاد با خانواده همسر

درست است که پس از عقد، دو نفر با یکدیگر ازدواج کرده اند اما قرار نیست در این دوره مدام منزل خانواده همسر باشند به هر دلیل و با هر بهانه ای. رابطه زیاد و افراطی میتواند روی خانواده همسر و همسر را به یکدیگر باز کند و این قضیه به اختلاف و ناراحتی متعددی منجر شود. از طرفی اصلاً رفت و آمد نداشتن و بی اعتنایی کردن هم درست نیست. بهتر است که زوجین با تدبیر مطلوب و طبق عرف و فرهنگ بین خودشان میزان این رابطه ها را درست مدیریت کنند. دور بودن یکی از دو نفر و حضور فیزیکی نداشتن او در طولانی مدت سبب می شود آشنایی کمتری از هم کسب کنند. همینطور امکان دارد به سرد شدن ارتباط عاطفی آنها منجر و در نتیجه پیدایش اختلافات و دعوا در دوران عقد شود.

مدیریت نکردن دخالت خانواده ها

یکی از مشکلاتی که در دوران عقد بوجود می آید و جزء رایج ترین آن ها هم به حساب می آید ، عجز دختر و پسر برای مدیریت اظهارنظرهای خانواده هاست. نظاره گری، حساسیت و حتی بخل خانواده ها به عضو جدیدی که به جمع آن ها اضافه شده، امکان دارد سبب ایجادکدورت جدی شود.

رفتارها و شوخی های نابه جا 

دو نفر در حالتی که ازدواج می کنند، قرار نیست ابتدای راه با شوخی های بی معنی که فکر می کنند بیانگر صمیمیت است، وارد رابطه شوند. اینگونه رفتارها تا زمانیکه شناخت درست و کافی از شخصیت و اخلاق طرف مقابل ایجاد نشده، کار منطقی بنظر نمی رسد.

بها دادن به رسم و رسوم تجملاتی

متأسفانه این ایام آن قدر به رسم و رسوم و تشریفات مراسم ازدواج و برگزاری مراسم آن توسط برخی تازه عروس و دامادها بها داده می شود که مقاصد مهمتر برای شروع زندگی مشترک فراموش می شود. دغدغه تدارک برترین مراسم جشن ازدواج و ضیافت ها و … فشار اقتصادی و اضطراب روانی متعددی به زوج و خانواده هایشان وارد می کند. حتی این فشارها یا به توافق نرسیدن بر سر رسومی خاص، عاملی برای ایجاد درگیری و اختلافات جدی و بالا گرفتن دعوا در دوران عقد شود.

پنهان کاری در مورد شرایط حال و گذشته

بعضی اشخاص در طول خواستگاری یا حتی زمان عقد برای جلب نظر طرف مقابل، اطلاعات مهمی از زندگی حال یا گذشته خود را پنهان نگه می دارند. این اطلاعات امکان دارد حاوی مسائلی مانند سابقه کیفری، وجود روابط جدی یا ازدواج ناموفق، تفاوت در دیدگاه مذهبی، وجود بیماری خاص، استعمال مواد و … باشد. پنهان سازی یا دروغ گفتن در مورد این مسائل تنها در یک زمان محدود امکان پذیر است و با افشا شدن واقعیت در دوران عقد با رفتن به زیر یک سقف، اعتماد طرف مقابل را برای شروع زندگی از بین می برد.

۶ توصیه کوتاه و کاربردی

همان طور که در ابتدای مطلب هم گفته شد، اختلاف نظرها بین زن و شوهر در روزهای آغازین شروع زندگی مشترک طبیعی است ولیکن با رها کردن معضلات، آن ها بطور  خود به خود حل نخواهند شد. بنابراین شش سفارش کوتاه اما کاربردی و مهم به زن و شوهرهایی داریم که جدیدا ، عقد کرده اند.

۱- تلاش کنید توقعات مالی تان را طبق شناختی که از طرف مقابل و سطح درآمد او بدست آورده اید، تنظیم کنید.

۲- با صداقت داشتن برای طرف مقابل اعتماد و امنیت خاطر ایجاد کنید.

۳- نقاط قوت طرف مقابل را با تشویق و سپاسگذاری تقویت کنید.

۴- در پذیرفتن و کنار آمدن با نقاط ضعف طرف مقابل، از بردباری غافل نشوید. باآنکه که اگر این نقاط ضعف، مهم و اساسی باشند پیش از رفتن به زیر یک سقف باید تکلیف شان را مشخص کنید.

۵- با روابط گرم و صمیمی، عشق و محبت را در یکدیگر تقویت کنید تا روابط عمیق عاطفی ایجاد شود.

۶- قبول کردن این نکته که مصائب در هر رابطه ای پیش می آید، قدم نخست برای حل آن هاست.

منبع : zendegisalam.khorasannews.com

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *