شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

تعطیل نکن فیلتر بخر !

تعطیل نکن فیلتر بخر !

 

*با هزینه هر روز تعطیلی مدارس تهران می توان ۷۰  اتوبوس را به فیلتر گران قیمت دوده مجهز کرد. این تعطیلی چه هزینه های دیگری دارد؟

*وقتی شاخص آلودگی هوا به ۱۴۰ برسد معمولا زنگ ورزش مدارس تعطیل می شود. وقتی از ۱۵۰ رد شود، درباره تعطیلی مدارس ابتدایی بحث می شود و وقتی عدد به ۱۸۰ برسد سخن از تعطیلی تمام مدارس در تمام مقاطع می شود.

«به دلیل آلودگی هوا شنبه و یک شنبه ۳۰ آذر و اول دی ماه مدارس تهران و جنوب شرق استان تهران  تعطیل شد – تسنیم». این روزها آن قدر تعطیلی مدارس به بهانه آلودگی هوا رواج پیدا کرده که اگر مدارس باز باشند باید خبر آن را تیتر بزرگ صفحه اول روزنامه ها کرد. تازه سه ماه از آغاز مدارس گذشته ولی در طول این سه ماه به بهانه های مختلفی از جمله آلودگی هوا، پیشگیری از آنفلوآنزا، برودت هوا، بارش برف و باران، قطعی گاز، رعد و برق، زلزله و حتی اعتراضات مردمی مدارس تعطیل شده اند که سهم تعطیلات به دلیل آلودگی هوا نسبت به دیگر بهانه ها سهم بسیار بزرگ تری است. به نظر می رسد مسئولان ترجیح می‌دهند تا کم کاری دیگر سازمان‌ها را با تعطیلی مدارس و ضربه به نظام آموزشی جبران کنند، اما قطعا آموزش و پرورش محل خوبی برای جبران کوتاهی دیگر سازمان ها همچون شهرداری و سازمان محیط زیست نیست. باید برای جلوگیری از تعطیلی مدارس راهکاری ویژه ارائه شود چراکه تعطیلات باعث بی‌ثباتی در سیستم آموزشی و نامفهوم ماندن علوم ارائه شده به دانش آموزان می‌شود و همچنین هزینه های بالایی نیز روی دوش آموزش و پرورش می گذارد و سبب می شود سرانه دانش آموزی کشورمان که چیزی حدود یک پانزدهم معیار جهانی است بازهم کاهش پیدا کند.

آمار تعطیلی مدارس در چند کلان شهر   

با بررسی اجمالی تعطیلی مدارس در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ متوجه می شویم که اگر کوچک ترین تغییری در آب و هوا ایجاد شود یا سوء مدیریتی اتفاق بیفتد به جای هر کاری مدارس تعطیل می شوند و در اغلب موارد این چرخه ادامه دارد و هیچ کاری اعم از پیش بینی و پیشگیری اتفاق نمی افتد. از ابتدای سال تحصیلی تاکنون ۹۰ روز را سپری کرده ایم که ۲۶ روز از آن پنج شنبه و جمعه هایی بوده که مدارس تعطیل بوده و چهار روز هم تعطیلی رسمی داشته ایم با این حساب در مجموع ۶۰ روز تحصیلی برای دانش آموزان باقی ماند که از همین تعداد روز هم در تهران  ۱۱ روز تعطیلی به دلایلی مثل آلودگی هوا و بارش برف داشته ایم و بعد از تهران، اصفهان و البرز با هفت روز، آذربایجان غربی با شش روز و خراسان رضوی  با پنج روز تعطیلی مدارس بیشترین میزان روزهای تعطیلی را پشت سر گذاشته اند. هرچندتعطیلات مدارس به دلایل مختلف در کشور حدود ۱۰۰ روز شده است اما  این روند تعطیلی ها هنوز متوقف نشده و با توجه به در پیش بودن روزهای سرد و آلوده هیچ بعید نیست در روزهای باقی مانده از سال تحصیلی دوباره شاهد تعطیل شدن مدارس در دوره های مختلف تحصیلی باشیم.

چه زمانی مدارس تعطیل می شوند؟

به دنبال آلودگی های شهر تهران در سال های گذشته، کمیته ای به دستور هیئت وزیران تشکیل شد به اسم کمیته مواقع اضطرار ‏آلودگی هوا که ریاست این کمیته با استاندار تهران است و ۱۵ دستگاه در این کمیته نمایندگانی دارند و هر نماینده یک رای برای تصمیماتی که در آن گرفته می شود. آموزش و پرورش نیز در این کمیته یک نماینده دارد. زمان هایی که شاخص آلاینده های هوا از یک عددی بالاتر می رود، این کمیته تشکیل و بر اساس شاخص آلاینده ها تصمیماتی گرفته می شود. به گفته مشاور مدیرکل و رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شهر تهران، وقتی شاخص آلودگی هوا به ۱۴۰ برسد معمولا زنگ ورزش مدارس تعطیل می شود. وقتی از ۱۵۰ رد شود، درباره تعطیلی مدارس ابتدایی بحث می شود و وقتی عدد به ۱۸۰ برسد سخن از تعطیلی تمام مدارس در تمام مقاطع می شود.

تاثیر تعطیلی بر کاهش آلودگی و حفظ سلامت

تعطیلی مدارس، مُسکنی است که برای رفع آلودگی هوا پیش‌بینی می‌شود که البته باید برای این موضوع راهکار مناسب اتخاذ کرد چرا که تعطیلی مدارس تنها نیامدن دانش‌آموزان به مدرسه نیست .در ادامه به دلایلی که احتمال می دادیم دلیل اصلی تعطیلی مدارس است پرداخته ایم.

کاهش آلودگی هوا: تنها نکته ای که می توان در این میان گفت این است که شماری از یک میلیون دانش آموز تهرانی با سرویس به مدرسه می روند و آن خودروها تولید آلودگی می کنند. عموم این سرویس ها تاکسی و وسایل نقلیه عمومی هستند که اگر بچه ها را به مدرسه نرسانند در سطح شهر مسافران را جا به جا می کنند. پس با تعطیلی مدارس در این مسئله هم تفاوتی ایجاد نمی کند.

حفظ سلامتی دانش آموزان: با توجه به اندازه گیری آلاینده ها در داخل کلاس های درس و اتاق خانه ها در روزهای آلوده که توسط روابط عمومی تهران صورت گرفته می توان فهمید که آلاینده ها در دو محیط برابر است. پس این آلاینده هایی که ما نگران هستیم سر کلاس درس به بچه ها آسیب برساند در خانه آن ها هم وجود دارد. تنها تفاوت زمان رفت و آمد بچه ها و دو تا یک ربع زنگ تفریح بچه هاست که روی هم می شود یک ساعت. یعنی ما به خاطر یک ساعت و با فرض این که آن یک ساعت در روز را وقتی بچه ها تعطیل می شوند به خیابان نمی روند، به مراکز تفریحی نمی روند، در شهر تردد ندارند، به حفظ سلامتی شان کمک کرده ایم!

هزینه هر روز تعطیلی مدارس  

نباید فراموش کرد که تعطیلی مدارس در کشور روزانه ده ها میلیارد تومان هزینه روی دست کشور می گذارد. برای این که کمی مصداقی تر در این باره صحبت کنیم، شهر تهران را به عنوان نمونه محاسبه می کنیم. ابوالقاسم حدادی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش پیش از این تعداد معلمان رسمی و پیمانی در شهر تهران را (تاکید می کنیم شهر تهران نه استان تهران) در مجموع  ۵۶ هزار و ۵۶۱ نفر اعلام کرده است و از آن جایی که احمدی لاشکی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در دی ماه سال گذشته میانگین حقوق یک معلم رسمی و پیمانی را به طور میانگین سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود می شود نتیجه گرفت که هزینه هر روز تعطیلی مدارس در شهر تهران در خوشبینانه ترین حالت حدود هفت میلیارد تومان خواهد بود. شاید باورتان نشود ولی با همین مبلغ می شد  ۷۰ اتوبوس از شش هزار اتوبوس شهر تهران را برای چند سال  مجهز به نصب فیلتر دوده کرد تا کمتر هوا را آلوده کنند.

منبع : khorasannews.com

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *