پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

سايه ترديد بر سر سايت‌های همسريابی

سايه ترديد بر سر سايت‌های همسريابی
* ازدواج‌هایی که تنها با پرداخت مبلغی انجام می‌شود و فرد پس از گذشت مدت‌ زمان کوتاهی به‌صورت توافقی جدا می‌شوند؛ ازدواج‌هایی که بیشتر به دلیل رهایی از چارچوب خانواده، مهاجرت، ادامه تحصیل و یا مواردی از این دست صورت می‌گیرد.

طی سال‌های اخیر و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی شاهد ایجاد تغییرات اساسی در زندگی افراد هستیم به‌گونه‌ای که این تغییرات به خواستگاری و پیداکردن شریک زندگی نیز رسیده است که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه برخی از جامعه‌شناسان بر این باور هستند که این‌گونه همسریابی‌ها به دلیل اینکه هنوز فرهنگ آن در جامعه جا نیفتاده و این مهم می‌تواند با پیامدهای منفی بسیاری همراه باشد.

با افزایش شهرنشینی و کاهش چشمگیر روابط افراد دیگر مثل گذشته شاهد ازدواج‌هایی که از طریق روابط خانوادگی و یا معرف‌های فامیل صورت می‌گرفت نیستیم که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار ازدواج داشته باشد. به عبارت ساده‌تر زمانی که فرد دارای ارتباط چندانی با اعضای خانواده فامیل و یا دوستان آشنایان نیست چگونه می‌توان انتظار داشت که خواستگار‌های مناسبی را نیز داشته باشد که این خود عاملی برای رونق هرچه بیشتر سایت‌های همسریابی شده است؛ سایت‌هایی که در کشور‌های غربی چندسالی است که در حال فعالیت بوده و بسیاری از افراد از آن رضایت نسبی نیز دارند اما متاسفانه در ایران بیشتر عاملی برای سوءاستفاده از افراد شده است.

عامل راه‌اندازی سایت‌های همسریابی

باید در نظر داشت که یکی از مهمترین دلایل راه‌اندازی سایت‌های همسریابی را می‌توان افزایش بیش از اندازه استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد، چراکه امروزه به‌طور متوسط بسیاری از مردم به‌طور میانگین حداقل هفت الی هشت ساعت زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سپری می‌کنند که این خود می‌تواند عاملی اصلی برای راه‌اندازی این‌گونه سایت‌ها باشد، چراکه فردی که بیشتر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند، بنابراین برای پیداکردن همسر نیز این شبکه‌ها را انتخاب می‌کند، چراکه از این طریق هم از مسأله لیبل‌زنی به دور می‌ماند و هم اینکه به‌راحتی می‌تواند فرد مورد نظر خود را پیدا کند، اما این در حالی است که پیداکردن فرد ایده‌آل از طریق سایت‌های همسریابی در عمل شدنی نیست، چراکه بیشتر افراد در فضای مجازی شخصیت دیگری از خود نشان می‌دهند که این خود می‌تواند عاملی برای اغفال افراد باشد.

رواج ازدواج‌های صوری

متاسفانه یکی دیگر از معایب شیوع سایت‌های همسریابی را می‌توان رواج ازدواج‌های صوری عنوان کرد؛ ازدواج‌هایی که تنها با پرداخت مبلغی انجام می‌شود و فرد پس از گذشت مدت‌ زمان کوتاهی به‌صورت توافقی جدا می‌شوند؛ ازدواج‌هایی که بیشتر به دلیل رهایی از چارچوب خانواده، مهاجرت، ادامه تحصیل و یا مواردی از این دست صورت می‌گیرد. جالب است بدانیم که نرخ ازدواج‌های صوری متناسب با نوع خواستگار‌ها بسیار متفاوت است، به‌عنوان مثال خواستگاری با مدارک تحصیلی بالا به‌تبع هزینه‌های به نسبت بالایی را نیز دریافت می‌کند به‌گونه‌ای که طبق تحقیقات میدانی صورت گرفته بسیاری از افراد از این طریق امرار معاش می‌کنند و تنها با تعویض شناسنامه خود سراغ فرد بعدی می‌روند، هر چند در این میان گزارش‌هایی مبنی بر اخاذی نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال فرد خواستگار پس از دیدن شرایط زندگی همسر صوری خود دیگر به مبلغ توافق شده بسنده نمی‌کند بلکه برای طلاق هزینه‌های بیشتری را نیز طلب می‌کند.

دسترسی آسان به سایت‌های همسریابی

آنچه مسلم است یکی از مهمترین معایب سایت‌های همسریابی را می‌توان دسترسی آسان به این سایت‌ها عنوان کرد، چراکه امروزه هر فردی بدون در نظر گرفتن شرایط سنی به‌راحتی می‌تواند وارد این سایت‌ها شود که این خود بسیار نگران‌کننده است، چراکه ادامه‌داشتن این روند خود می‌تواند آسیب‌ها و مشکلات بسزایی برای فرد و جامعه در پی داشته باشد، به‌گونه‌ای که بر اساس مطالعات صورت‌گرفته افراد زیر سن قانونی نیز عضو این سایت‌ها می‌باشند که این خود زنگ خطری جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که حضور افرادی که آمادگی ازدواج ندارند در این سایت‌ها نیز خود می‌تواند یکی دیگر از معضلات پیش‌روی سایت‌های همسریابی باشد، چراکه متأسفانه شاهد حضور برخی از افرادی هستیم که از نظر جسمی، روحی و یا حتی اقتصادی هیچ‌گونه آمادگی برای ازدواج ندارند اما برای گذراندن اوقات فراغت خود به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند که این خود می‌تواند یکی دیگر از عوامل شکست سایت‌های همسریابی در کشور باشد. باید در نظر داشت که فقدان اعتماد یکی دیگر از معایب سایت‌های همسریابی است، چراکه در مواردی شاهد این مهم بوده‌ایم که افرادی که در این سایت‌ها حضور فعال دارند اطلاعات غلطی از خود ارائه می‌دهند که این خود می‌تواند در صورت منجر به ازدواج شدن نیز با شکست مواجه شود.

به عبارت ساده‌تر آشنایی‌هایی که در سایت‌های اینترنتی صورت می‌گیرد یا منجر به ازدواج می‌شود و یا در صورت منجرشدن نیز در بیشتر موارد به طلاق ختم می‌شود که این خود می‌تواند مهر تائیدی بر نامناسب‌بودن فعالیت سایت‌های همسریابی باشد.

فعالیت سایت‌های همسریابی غیرمجاز

پرواضح است که امروزه متاسفانه شاهد فعالیت پررنگ و گسترده سایت‌های همسریابی غیرمجاز هستیم؛ سایت‌هایی که خود می‌تواند عاملی برای سوءاستفاده هرچه بیشتر افراد باشد. از این رو انتظار می‌رود مسئولان مانع فعالیت این‌گونه سایت‌ها شوند، هرچند در این مجال باید متذکر شد که رواج استفاده از فیلترینگ خود عاملی برای رونق سایت‌های غیرمجاز همسریابی شده است. در پایان باید خاطر نشان کرد که در حال حاضر شاید همسریابی اینترنتی یکی از گزینه‌های متداول برای انتخاب همسر باشد اما این در حالی است که برای استفاده از این روش نیاز به فرهنگ‌سازی و اعمال برخی از محدودیت‌ها است.

a​rmandaily.‎​ir

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *