پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

سن زنان سرپرست خانوار ایران به ۱۴سالگی رسید

سن زنان سرپرست خانوار ایران به ۱۴سالگی رسید
مدیرعامل جمعیت امام‌علی(ع) گفت: میانگین سنی زنان سرپرست خانوار در کشور، ۱۸ تا ۶۰ سال را شامل می‌شود، اما در بعضی از استان‌هایی که کودک‌همسری شایع است، زنانی با سن ۱۴ تا ۱۵ سال هم سرپرستی خانواده را به دوش می‌کشند.

به گزارش ایرنا، زهرا رحیمی درباره اینکه زنان کارگری زیر پوشش این جمعیت چه تعداد و به چند گروه تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: ما به این زنان کارگر نمی‌گوییم. بلکه آنها را سرپرست خانوار می‌خوانیم. ۹۰ درصد از این زنان که با ما همکاری می‌کنند، بی‌ سرپرست یا بدسرپرست هستند که فرایند توانمند شدن را برای تولید محصولات مادی و معنوی طی می‌کنند تا درنهایت بتوانند چرخ زندگی خود را بچرخانند.رحیمی درباره دسته‌بندی این زنان برای توانمندسازی گفت: این زنان عبارتند از زنان مطلقه و همسرفوت‌شده، زنان خانوارهای کارگری و بسیار کم‌درآمد، زنان دارای همسران معتاد که همسرانشان در خانه حضور دارند، اما برای تامین معاش کار نمی کنند، زنان دارای شوهران زندانی، زنان دارای فرزند از ازدواج موقت، زنانی که به دلیل ازکارافتادگی شوهر، نان‌آور خانه شده‌اند و دخترانی که به نوعی نان‌آور خانه‌اند.

همه این زنان جزو گروه‌های مخاطب ما در بحث توانمندسازی هستند.او درباره اینکه جمعیت امام‌علی در چه مناطقی بیشترین پوشش را دارد، گفت: بیشترین پوشش ما در تهران و شهرهای اطراف آن است اما در کرمانشاه، مشهد، قم، بوشهر، ساری، کرمان، سیستان و بلوچستان هم زنان زیادی با ما همکاری می‌کنند.ناهید تاج‌الدین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که در حال حاضر حدود ۳ میلیون زن سرپرست خانوار در سراسر کشور داریم و آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که طی ۱۰ سال گذشته تعداد خانواده‌های دارای سرپرست زن نسبت به مردان ۵۸ درصد افزایش داشته است.

مشکلات فردی، ‌اجتماعی و ‌عاطفی این زنان

مشاور امور زنان کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز شب گذشته (سه‌شنبه) در چهارمین نشست مشاورین وزرا و دستگاه های اجرایی با معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: اینکه سن سرپرستی زنان به ۱۴سالگی رسیده، معضل بزرگی است که بر اثر اتفاقاتی چون ازدواج زیر سن قانونی و به تبع آن طلاق‌های در سن پایین رخ می‌دهد.

کاهش سن طلاق به ۲۰ تا ۲۴سال هم از معضلاتی است که با همین پدیده گره خورده و ایجادکننده آن است. آذر اسماعیلی با اشاره به اینکه با بیان اینکه ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد، بیش از یک میلیون نفر از این زنان (۴۰ درصد) تحت حمایت کمیته امداد هستند.وی با بیان اینکه ۴۹.۹۴ درصد این زنان در شهر و ۵۰.۶ درصد در روستا زندگی می کنند، ادامه داد: ۸۱ صد این زنان به علت فوت همسر، ۱۳.۲۸ درصد به علت طلاق و بقیه نیز به دلایلی از قبیل از کارافتادگی و معلولیت سرپرست خانواده، مهاجرت یا مفقود شدن همسر تحت پوشش این نهاد در آمده‌اند.

اسماعیلی گفت: میانگین سنی ۱۴ درصد زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد بین ۲۱ تا ۴۰ سال، ۱۲.۵ درصد بین ۴۱ تا ۵۰، ۱۷ درصد بین ۵۰ تا ۶۰ و ۳۶ درصد بیش از ۷۱ سال است.وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد زنان سرپرست خانوار بعد از ۵۰ سالگی سرپرستی خانواده را عهده‌دار شدند، خاطر نشان کرد: این زنان بدون حق انتخاب در این شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند و تحرک اجتماعی و اقتصادی آنها نسبت به مردان ضعیف‌تر است. این زنان به دلیل ناتوانی اقتصادی از سلامت روانی و اجتماعی خوبی برخوردار نیستند. به همین دلیل در چرخه فقر گرفتار شده‌اند.

مشاور امور زنان کمیته امداد با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار به دلیل ضعف اقتصادی مجبور به حاشیه‌نشینی و اسکان ناامن شده‌اند، گفت: ۲۷۳ هزار و ۷۱۶ خانواده زن سرپرست خانوار در مناطق محروم کشور زندگی می‌کنند.اسماعیلی به مشکلات فردی، ‌اجتماعی و ‌عاطفی این زنان هم اشاره کرد و گفت: نگرش‌های نادرست اجتماع نسبت به سلامت رفتاری، سوءاستفاده از آنها توسط افراد فرصت‌طلب و نبود بینشی برای رسیدگی به این افراد، از دیگر آسیب‌های پیش روی این زنان است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *