جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

‌طنز تمیز ( گفتگو و تدوین نفیسه امامی‌ )

‌طنز تمیز ( گفتگو و تدوین نفیسه امامی‌ )
*در این سریال به مسائل و مشکلات روز جامعه اشاره می‌شود و با لحن انتقادی به مخاطب منتقل می‌گردد و مسائلی که مردم با آن دست به گریبان‌اند و مسئولین در آن حوزه کم‌کاری می‌کنند را مطرح می‌کند مانند مشکلاتی که زلزله در کرمانشاه به وجود آورد و رسیدگی ناکافی دولت به  آسیب دیدگان که تاکنون هم ادامه دارد. 
*بیان مشکلات زندگی روزمره مردم باعث ارتباط آن‌ها با این سریال شده است چراکه آن‌ها صدای خود را از داخل سریال می‌شنوند.
این شب‌ها فصل دوم سریال تلویزیونی نون خ 2 به کارگردانی سعید آقاخانی مهمان خانه‌های مردم شده است. فصل اول این سریال نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما پخش و با استقبال بالایی روبه‌رو شد تا دلیل قانع‌کننده‌ای برای تصمیم مدیران صداوسیما برای ساخت فصل دوم این سریال باشد.

نون خ ۲ با بهره‌گیری از بازیگران بومی و روایت داستانی روان و بازی‌های قابل‌قبول توانست به سلیقه مخاطب پاسخ دهد و در قامت سریالی موفق، سرگرم‌کننده و طنز ظاهر شود. 

این سریال به‌خوبی توانست آداب‌ورسوم مردم خونگرم کرد را به تصویر بکشد. شاید قبل از این در سریال‌ها و مجموعه‌های مستند تصاویر زیادی از زندگی مردم کردنشین به نمایش درآمده بود، اما هیچ برنامه‌ای مانند نون خ نتوانست به‌خوبی هویت هم‌وطنان کرد را بازنمایی کند. 

مؤلفه‌هایی مانند استفاده از گویش کردی،  حفظ حرمت قومیت‌ها، استفاده درست از طنز و بیان مشکلات اجتماعی، روایت ساده و روان داستان و استفاده از بازیگران حرفه‌ای بومی توانست بر غنای کار بیفزاید و جای خود را درمیان مخاطبان تلویزیون باز کند.

ذکر این نکته هم ضروری است که به‌طورمعمول ممکن است ساخت سریال‌هایی با محوریت یک قوم با حساسیت‌های زیادی از سوی مردم آن خطه روبه‌رو شود چنان‌که بارها شاهد به وجود آمدن چنین رنجش‌هایی بوده‌ایم اما سازندگان سریال نون خ نشان دادند که می‌توان سریالی با محوریت یک قوم ایرانی ساخت که با حفظ احترام به قومیت کرد نه‌تنها هیچ مشکلی به وجود نیاورد، بلکه حتی همراهی و استقبال مردم کردنشین کشورمان را هم با خود داشته باشد و این به‌طور حتم اتفاق فرخنده‌ای است.

 

مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال نون خ  با اشاره به محبوبیت این سریال  در میان اهالی کردنشین کشور گفت:

این سریال بعد از پخش در نوروز سال گذشته بیننده‌های زیادی را درمیان مردم کرد پیدا کرد و درخواست‌های زیادی از سوی آنان برای ساخته فصل دوم آن شد. تا اینکه با تصمیم مدیران صداوسیما متن فیلم‌نامه نوشته شد و فیلم‌برداری سریال آذرماه در روستای پریان استان کرمانشاه کلید خورد. 

وی به دلایل استقبال کردنشینان و همه مردم کشور از این سریال اشاره می‌کند و می‌افزاید:  

موضوعاتی که محور داستان این سریال قرارگرفته برای همه مردم به‌ویژه قومیت کرد ملموس است و جزو مسائل مبتلابه زندگی جامعه ماست، بنابراین مردم به‌خوبی خود را در قصه سریال می‌بینند. علاوه بر این تعداد زیادی از هنرمندان کردزبان در این سریال حضور داشتند و به بسیاری از موضوعات مردم این خط ازجمله لباس، گویش و لهجه اشراف داشتند و بیشترین مراقبت‌ها را برای جلوگیری از آسیب زدن به این موارد لحاظ کردند. 

فرجی ادامه می‌دهد: عوامل تولید و بازیگران سریال همه سعی خود را برای حفاظت از  فرهنگ کردی انجام دادند و با دقت و وسواس کار را به‌پیش بردند.

 تهیه‌کننده سریال نون خ درباره کنایه‌های سیاسی که در سریال مطرح اما حذف نشدند، می‌گوید:

کارگردان و عوامل تولید این مجموعه بیشترین فعالیت خود را در تلویزیون انجام دادند بنابراین مختصات آن را می‌شناسند. من هم درگذشته در صداوسیما حضور داشتم و به همین دلیل از سابقه آشنایی و تجربه خود استفاده کرده و خط قرمزها را رعایت کردیم. 

فرجی تصریح می‌کند:

خوشبختانه تلویزیون هم چند گام به جلو حرکت کرد و با انتقادهای سیاسی عنوان‌شده با سعه‌صدر برخورد کرد. این موارد باعث شد بازتاب خوبی از مردم هم گرفته شود.

فرجی در پایان سخنانش با قدردانی از کارگردان و عوامل تولید مجموعه که با دقت و ظرافت سریال را آماده پخش کردند، بیان می‌کند:

ما روزهایی در دمای ۲۲ درجه زیر صفر در آب رودخانه تصویربرداری داشتیم اما همه مشکلات را به جان‌ودل خریدیم تا تصاویر چشم‌نوازی خلق شود و مردم از دیدن آن لذت ببرند.

* آقاخانی طنز را کاملا می‌شناسد

 

علی صالحی بازیگر سینما و تلویزیون و یکی از نقش‌آفرینان سریال نون خ با کاراکتر فریبرز در گفت‌وگویی درباره دلایل استقبال مردم از این سریال می‌گوید:

یکی از علت‌های اصلی در جذب مخاطب توسط این سریال به تصویر کشیده شدن شکل و شمایل قومیتی است که باعث جذب بیننده می‌شود. علاوه بر این فیلم‌نامه امیر وفایی، کارگردانی سعید آقاخانی، بازی روان و لطف خدا باعث شد این سریال بیشتر از فصل یک مورد استقبال قرار بگیرد. 

صالحی استقبال بالای بیننده را در ساخت فصل دوم این سریال تأثیرگذار می‌داند و ادامه می‌دهد: بعدازاینکه فصل یک نون خ بهترین سریال در میان سریال‌های پخش‌شده از صداوسیما در سال ۹۸ قرار گرفت مدیران سازمان تصمیم به ساخت فصل دوم آن برای پخش در ماه رمضان گرفتند.

 عوامل تولید هم تلاش زیادی برای ساخت سریال باکیفیت‌تری نسبت به سال قبل داشتند، اما با توجه به شیوع کرونا امکان ساخت بیشتر از ۱۷ قسمت برای ما وجود نداشت. 

وی اضافه می‌کند: داستان سریال برای ۲۷ قسمت نوشته‌شده بود، اما از جایی به بعد قصه متوقف و مجبور به اتمام کار شدیم. درصورتی‌که امکان ادامه کار وجود داشت رضایت بیشتر مردم جلب می‌شد، اما متأسفانه این شرایط برای ما به وجود نیامد.

بازیگر نقش فریبرز در نون خ، ساخت سریال در چند فصل را باعث دیده شدن بیشتر توسط مخاطب می‌داند و می‌گوید: سریال پایتخت هم از فصل دوم با اقبال بیشتر مردم مواجه و باعث شد تا فصل ۶ پیش برود؛ این اتفاق برای نون‌خ هم افتاد. این سریال در نوروز ۹۸ با استقبال مخاطبان روبه رو شد، اما فصل دوم آن بازخوردهای بهتری از مردم گرفت زیرا کاراکترها و شخصیت‌ها شناخته‌شده بودند. 

این بازیگر سینما و تلویزیون، باورپذیری مردم از شخصیت‌های سریال را یکی از ارکان مهم در موفقیت آن عنوان می‌کند و می‌افزاید: روایت‌های ساده، قصه روان، نشان دادن سنت‌ها، نوع پوشش،  لباس کردی و شخصیت‌هایی که مردم با آن‌ها همزاد پنداری می‌کنند و مشکلاتی که زلزله به وجود آورده، باعث ارتباط گرفتن مردم با این سریال شده است. 

 صالحی ادامه می‌دهد: همه عوامل در پشت و جلوی دوربین با سختی فراوان و کار در سرمای ۱۲ درجه زیر صفر تلاش می‌کردیم تا لحظات شادی را برای مردم ایجاد کنیم و بخشی از زندگی مردم شریف کرد را به نمایش درآوریم. 

وی درباره نحوه کار با کارگردانی که در سریال نقش هم ایفا می‌کند، می‌گوید:

 برای بازیگر کارکردن با کارگردانی که بازیگر است یا قبلا بازیگر بوده، بسیار دشوار است، اما سعید آقاخانی واقعا از این قاعده مستثنی است. او طنز را کاملا می‌شناسد زیرا کارهای تجربی زیادی انجام داده و کار کردن به لحاظ هنری و اخلاقی با او راحت است و بازیگر می‌تواند هر ایده‌ای که دارد با او مطرح بکند. 

صالحی ادامه می‌دهد: کار برای کارگردانی که در جلوی دوربین هم‌بازی می‌کند، بسیار سخت است. آقاخانی علاوه بر کارگردانی و بازیگری مشاور فیلم‌نامه هم بود و درواقع ۳ کار را هم‌زمان انجام می‌داد اما از عهده انجام همه آن‌ها به‌خوبی برآمد. 

 وی با اشاره به سختی‌های فیلم‌برداری سریال نون خ ۲ بیان می‌کند:

در بیشتر سکانس‌های ما حدود ۴۰ بازیگر حضور داشتند و معدود سکانسی به دو یا سه بازیگر ختم می‌شد که این کار را بسیار دشوار می‌کند، اما  پلان‌ها به‌اصطلاح سینمایی گرفته شدند و این بیننده را خسته نمی‌کند. ما در شرایط سخت در داخل چادر با حجم بالا از بازیگران کارکردیم و سعید آقاخانی استادانه از عهده این کار برآمد. 

 وی بابیان اینکه مجموعه‌های موفق به‌طور حتم  پشت‌صحنه خوبی دارند می‌افزاید: ما گروهی بالغ‌بر صد نفر بودیم که همه با یکدیگر همدل و همراه بودند و با حمایت و رهبری مهدی فرجی تهیه‌کننده و سعید آقاخانی بدون هیچ تنشی کار انجام شد. من تشکر ویژه‌ای می‌کنم از آقای مهدی فرجی و گروه تولید به دلیل همه حمایت‌هایشان و خسته نباشید به دوستان بازیگر کرد که حرفه‌ای اما ناشناس بودند و باعث موفقیت این مجموعه و استقبال مخاطبان شدند. 

 

 به تصویر کشیدن همبستگی مردم 

سیروس میمنت بازیگر نقش کیوان در سریال نون خ ۲ نیز در گفت‌وگو با  درباره موفقیت این سریال در جذب مخاطب می‌گوید:

فصل اول این سریال در نوروز سال قبل به نمایش درآمد و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد، اما خوشبختانه امسال با استقبال بیشتری نسبت به سال قبل روبه رو شد. من معتقد هستم دلیل موفقیت این مجموعه در نشان دادن همراهی و همگرایی در زندگی واقعی است که در خانواده‌های امروز کمرنگ شده است. 

وی ادامه می‌دهد: علاقه‌مندی خانواده‌ها به یکدیگر و اهمیت انجام کارهای دسته‌جمعی در  زندگی‌های شهری و آپارتمان‌نشینی به‌تدریج به فراموشی سپرده‌شده  درحالی‌که ما زندگی جمعی را در این سریال مشاهده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال کاراکترهای سریال از صبح تا شب با یکدیگر مشکل‌دارند، اما شب در کنار  هم هستند و غم یکدیگر را می‌خورند.

ارتباطات این‌چنینی باعث جلای روح انسان‌ها می‌شود. میمنت به تصویر کشیدن همبستگی میان مردم را یکی از دلایل اقبال از این سریال عنوان می‌کند و می‌گوید: مردم با دیدن همراهی و همگرایی به آن جذب می‌شوند درحالی‌که امروز کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که همه فامیل با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

این روزها حتی ارتباط بین همسایگان تقریبا فراموش‌شده است، اما همه این موارد در نون خ به نمایش درآمده و باعث شیرینی کارشده است.

میمنت با اشاره به نقش کارگردان در موفقیت سریال اظهار می‌کند: سعید آقاخانی برای این مجموعه سنگ تمام گذاشت. نون‌ خ پروژه بسیار سنگینی بود و به‌طورمعمول در هر سکانس در حدود ۳۰ تا ۴۰ بازیگر حضور داشتند؛ بالطبع مدیریت این تعداد بازیگر کار آسانی نیست، اما آقاخانی از عهده کار برآمد. 

وی تصریح می‌کند: همه عوامل پشت و جلوی صحنه به بهترین وجه  کار خود را انجام دادند و به‌خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفتند. اگر سریالی خوش‌ساخت باشد و از آن استقبال زیادی شود، به‌طورقطع همکاری خوبی در میان عوامل وجود داشته است.

میمنت  بازیگران بومی سریال را حرفه‌ای و کاربردی عنوان می‌کند و می‌گوید:

بسیاری از بازیگران بومی سریال جزو بازیگران تئاتر هستند و سعید آقاخانی اصرار بر استفاده از بازیگران ناشناس اما حرفه‌ای داشت تا جنس بازی‌ها واقعی باشد درحالی‌که می‌توانست از بازیگر حرفه‌ای استفاده کند تا با خیال راحت کار را پیش ببرد. 
این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به حمایت‌های تهیه‌کننده سریال از عوامل تولید می‌گوید:

آقای فرجی تهیه‌کننده این سریال به‌طور کامل از عوامل تولید حمایت کرد و رسیدگی‌های لازم را در سر صحنه فراهم نمود به‌طوری‌که اکیپ پزشکی را در زمان فیلم‌برداری حاضر کرد تا همه عوامل معاینه شوند. 
میمنت با بیان اینکه لوکیشن سریال نون خ ۲ در شهرهای کرمانشاه و سنندج قرار داشت، می‌افزاید:

لوکیشن اصلی این سریال در روستایی به نام پریان در حدود ۹۰ کیلومتری کرمانشاه بود، اما بنا به فراخور فیلم‌نامه در مناطق دیگری ازجمله سنندج هم‌بازی داشتیم. 

وی در پایان سخنانش بیان می‌کند: کرمانشاه و کردستان دارای مناظر زیبای طبیعی، مناطق گردشگری زیبا و طبیعت بی‌نظیر هستند. یکی از جاذبه‌های سریال نون خ را می‌توان نمایش مناظر طبیعی دانست، زیرا همه پشت تصویرها، کوه و دشت هستند و چنین مناظری به صحنه عمق می‌دهد، درحالی‌که در سریال‌های شهری و زندگی‌های آپارتمانی بیشتر شامل دیوار می‌شود.

 

  ساخت اثر طنز با گویش محلی حرکت بر لبه تیغ است

کیوان کثیریان منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با فضای سریال نون خ ۲ را برای مخاطبان قابل‌باور و صمیمی عنوان می‌کند و می‌گوید:

در این سریال به مسائل و مشکلات روز جامعه اشاره می‌شود و با لحن انتقادی به مخاطب منتقل می‌گردد و مسائلی که مردم با آن دست به گریبان‌اند و مسئولین در آن حوزه کم‌کاری می‌کنند را مطرح می‌کند مانند مشکلاتی که زلزله در کرمانشاه به وجود آورد و رسیدگی ناکافی دولت به  آسیب دیدگان که تاکنون هم ادامه دارد. 

وی معتقد است:

بیان مشکلات زندگی روزمره مردم باعث ارتباط آن‌ها با این سریال شده است چراکه آن‌ها صدای خود را از داخل سریال می‌شنوند.

این منتقد سینما و تلویزیون درباره شوخی‌های به‌کاررفته در این سریال که به‌طور مکرر بیان می‌شوند، می‌گوید:

شوخی‌های نوشته‌شده جاافتاده و مناسب هستند و طنز تنیده شده در آن به‌خوبی به مخاطب منتقل می‌شود. شوخی‌ها جلف و سبک نیستند و سطح آن‌ها بالاست و اجرای خوبی هم دارند.

کثیریان با اشاره به سختی‌های پرداختن به لهجه خاصی از مردم کشور در فیلم یا سریال می‌افزاید:

سریال‌هایی که خود را معطوف به اقلیم و گویش خاصی از ایران می‌کنند، روی لبه تیغ درحرکت هستند به‌خصوص آثار طنزآلودی که با گویش خاصی تولید می‌شوند، زیرا اگر با دقت و وسواس کار را تولید نکنند می‌تواند منجر به ایجاد حس مسخره شدن و برانگیختن احساسات مردم شود.

وی اظهار می‌کند: درصورتی‌که مجموعه یا فیلمی که با استفاده از گویش خاصی تولید شود و به فرهنگ، زبان و گویش آن خطه کشور آسیبی وارد نشود با استقبال زیاد مخاطبان و مردم همان منطقه روبه رو می‌شود درحالی‌که مرز باریکی میان حس مسخره شدن و یا نشدن وجود دارد.

کثیریان بابیان اینکه سریال نون خ توانست مخاطبان کردنشین کشور را با خود همراه کند می‌گوید: عوامل تولید این سریال توانستند برخورد درستی با گویش و فرهنگ کردی داشته باشند، زیرا هیچ حس منفی به مخاطب کردنشین نداد، بلکه فضای بامزه‌ای هم فراهم کرده است.

کثیریان در پایان سخنانش کیفیت سریال نون خ را قابل‌قبول می‌داند و می‌گوید:  بازی‌ها و کارگردانی این مجموعه توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. به‌طورکلی این سریال اثر مناسبی برای تلویزیون بود و مخاطبان را با خود همراه کرد.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *