پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

استقبال لایحه بودجه از افزایش کودکان کار!

استقبال لایحه بودجه از افزایش کودکان کار!
در لایحه بودجه ۹۹ اعتبار سامان دهی کودکان کار ۱۷ درصد کاهش یافته است

 حتما شما هم تا به حال با کودکانی مواجه شده اید که به جای کودکی کردن، مجبور بکار هستند، آن هم برای تامین مخارج خانواده یا زیر نظر باندهای سواستفاده از بچه ها! کودکانی که نیازمند ساماندهی هستند، اما بودجه درنظر گرفته شده برای این موضوع طی سال آينده حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است.

 کودک کار کیست؟

به گزارش خراسان، بر اساس ماده ۷۹ قانون کار، افراد کمتر از ۱۵ سال، کودک شمرده میشوند و بکار گرفتن آنها ممنوع است. اگرچه این تعریف، با تعاریفی که از بلوغ و رشد در قوانین دیگر عرضه می شود، تطبیق چندانی ندارد، اما از آن جا که موضوع ما به مقوله کودکان کار مربوط می شود، می توان آن را به عنوان معیار در نظر گرفت. در گذشته، عنوان کودکان کار، به اطفالی اطلاق می شد که در کارخانه ها به کار گرفته می شدند اما امروزه، عنوان کودکان کار مخصوص اطفالی است که به واسطه اشتغال به یک فعالیت، در محیطی نامناسب قرار می گیرند و از تحصیل و تربیت صحیح محروم می شوند. این بچه ها را اغلب با مزد ناچیز بکار می گمارند و دستمزدشان نیز به والدین یا قیم قانونی و شاید غیرقانونی! آنها پرداخت می شود.البته کودکان کار متفاوت از کودکان خیابانی هستند؛ کودکانی که در طول روز سرچهارراه در حال انجام مشاغل کاذبی مانند پاک کردن شیشه خودروها، فروش آدامس، دستمال کاغذی و … هستند، جزء کودکان خیابانی محسوب می شوند.

تکلیف کاهش ۲۵ درصدی کودکان کار

این گزارش می افزاید:طبق ماده ۸۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، برای سامان دهی کودکان کار با اقدام سازمان بهزیستی و همکاري دیگر دستگاه ها تا پایان اجرای قانون برنامه، جمعیت کودکان کار باید حداقل ۲۵ درصد کاهش یابد. با این حساب بصورت متوسط باید سالیانه ۵ درصد از جمعیت کودکان کار کاسته شود، ولی با اینکه در ماه های پایانی سال سوم برنامه ششم توسعه قرار داریم، متأسفانه این امار در حال افزایش است و از آن سو، بودجه پیش بینی شده برای آن در لایحه بودجه سال ۹۹ کشور نیز در حال کاهش است!

کاهش بودجه!

آن گونه که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است ، در لایحه بودجه سال ۹۹ سراسر کشور ، در حوزه کودکان و برنامه حمایت از کودکان آسیب پذیر مانند کودکان کار، خیابانی و بی سرپرست مبلغ هشت هزار و ۵۳۱ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که در مقایسه با اعتبار مصوب آن در قانون بودجه سال ۹۸، حدود ۱۶.۸ درصد کاهش داشته است.

امار کودکان کار 

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خرداد ماه سال جاری گزارشی منتشر کرد که در آن از وجود ۴۹۹ هزار کودک کار از بین ۹ میلیون کودک ۱۰ تا ۱۷ ساله در بررسی های انجام گرفته در سال ۹۶ خبر داد. البته این آمار تا سه میلیون کودک نیز برآورد شده است.رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز با اشاره به کاهش حدود ۱۷ درصدی بودجه کودکان کار و خیابانی در لایحه بودجه ۹۹، به ایسنا ذکر کرد:کمک هزینه نگهداری کودکان کار و خیابانی نیز حدود ١٨ درصد کاهش یافته است.

سید حسن موسوی چلک خاطر نشان کرد:یکی از موضوعات مهم در مورد کودکان یتیم ،« بیمه آتیه» است تا این کودکان در بزرگسالی به حاکمیت وابستگی نداشته باشند، این درحالی است که بودجه مذکور نیز در بودجه سال آینده حدود ١١ درصد کاهش یافته است.وی با بیان اینکه در حوزه رشد خدمات حمایتی کودکان و نوجوانان نیز شاهد حدود ۶.۹ درصد رشد منفی هستیم، ادامه داد :در حوزه درمان و نگهداری از کودکان ناشناس تقریباً ۱۰.۵ درصد رشد منفی داشته ایم.وی ذکر کرد :در حوزه سوءتغذیه کودکان هم در کمیته امداد امام خمینی (ره) ۹۹.۹  درصد رشد منفی داریم. همچنين در مورد نگهداری دانش آموزان در خوابگاه در کمیته امداد امام (ره) ۲۴.۵  درصد رشد منفی پیش بینی شده است.

منبع : خراسان – ایسنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *