جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

حزب باید بجای آگهی، آگاهی دهنده باشد

حزب باید بجای آگهی، آگاهی دهنده باشد

* نظام اسلامی باید به درستی جایگاه حزب موتلفه اسلامی، شهدای این حزب و نقش بزرگانش در مبارزات قبل از انقلاب، تثبیت و ادامه راه انقلاب را بداند.

تهران – ایرنا – دبیر جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه حزب باید آگاهی بدهد نه آگهی، ‌گفت: با تشکل و تحزب بهتر می‌توانیم عدل را گسترش داده و به مردم خدمت کنیم چراکه هدف حزب باید فلاح و رستگاری باشد و از نگاه اسلام رسالت حزب روشنگری و بصیرت افزایی است.

حجت الاسلام و المسلمین «سیدرضا تقوی»  در آیین یادبود نخستین سالگرد درگذشت «محمدنبی حبیبی» دبیر کل پیشین‌حزب موتلفه ایران اسلامی، اظهار داشت: این مجلس به احترام دبیرکل فقید حزب موتلفه برگزار شده، وی دبیرکل حزبی بود که تاریخی فراتر از تاریخ انقلاب دارد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم حبیبی تمام زندگیش را صرف خدمت خالصانه کرد و راهش راه انقلابی و اسلام بود، ‌ افزود: نظام اسلامی باید به درستی جایگاه حزب موتلفه اسلامی، شهدای این حزب و نقش بزرگانش در مبارزات قبل از انقلاب، تثبیت و ادامه راه انقلاب را بداند.
دبیر جامعه روحانیت مبارز گفت: حزب موتلفه اسلامی از سال ۴۲ همزمان با مبارزات امام راحل شکل گرفت و این جریان تا امروز ادامه داشته و درحال خدمت است. موتلفه موج های سهمگین را از سر گذرانده و مقاوم و پابرجا ادامه حیات می دهد.
دبیر جامعه روحانیت مبارز با طرح این پرسش که احزاب و تشکل ها را چگونه باید ارزیابی کرد، ‌افزود: ارزش و تفاوت یک حزب به محتوای آن حزب بر می‌گردد و اهدافی که یک حزب تعریف کرده تفاوت ها و شاخص های آن را مشخص می کند.
وی ادامه داد: امام راحل فرمودند «ارزش یک حزب به ایده و آرمان آن حزب است، اینطور نیست که هر حزب بد یا خوب باشد، میزان ایده حزب است و اگر ایده چیز دیگری باشد این حزب حزب شیطان است، هر اسمی هم داشته باشد، بنابراین کوشش کنیم حزبمان را حزب الله کنیم».
وی با بیان اینکه حزب باید مردم باور باشد، اظهار داشت: حزب نباید تنها در زمان انتخابات وارد عرصه شود و وقتی به هدف موقتی خود رسید کار را رها کرده و مردم را فراموش کند.
به گفته تقوی، ‌حزب رابطه بین مردم و حاکمیت را تنظیم می کند و رابطه نظام سیاسی و جامعه سیاسی را  احزاب باید برقرار کنند و در واقع حزب نمادی از توسعه سیاسی و مکتب تربیتی است.

میرسلیم: مرحوم محمدنبی اهل تعامل سیاسی بود

همچنین عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: مرحوم محمدنبی حبیبی اهل تعامل سیاسی بود و از مذاکره با رقبای سیاسی حزب استقبال می کرد.

مصطفی میرسلیم با بیان اینکه مرحوم محمدنبی حبیبی وارث بزرگان نهضت اسلامی و یاران امام (ره) بود، اظهار داشت: بزرگانی چون شهید عراقی، شهید بخارائی، شهید اندرزگو، شهید لاجوردی، مرحوم عسگراولادی و حبیبی ویژگی‌هایی داشتند که چراغ راه ماست.

وی افزود: از جمله آن ویژگی‌ها ایمان کاملی بود که در راه آن گام نهاده بودند. کوچکترین شکی در فکر و رفتارشان نسبت انتخابی که کرده بودند وجود نداشت و می دانستند چه می خواهند. علاوه بر آن آماده بودند تا سر حد ایثار و شهادت در آن مسیر گام بردارند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: آمادگی آنها توام با تدبیر، برنامه و درایت بود. یعنی تقلایی نبود که فقط منجر از بین رفتنشان شود بلکه کوششی دقیق، طراحی شده و ماهرانه ای برای دستیابی به یک هدف مشخص بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی دوری از نفاق را از خصوصیات مرحوم حبیبی و مرحوم عسکر اولادیعنوان کرد و افزود: این بزرگواران اگر رد پایی از نفاق وجود داشت در مقابل آن می ایستادند و این رویه در سال های بعد از پیروزی انقلاب هم ادامه یافت. امروز هم وارثان این بزرگان باید از خود بپرسند دارای این خصوصیات و ارزش ها هستند یا نیستند و خود را با آن معیارها بسنجند.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم عسگراولادی فقط یک دبیرکل نبود و از جمله ویژگی‌هایی که داشت اهتمام به پرورش جانشین و جانشین پروری بود. که جوانگرایی هم یکی از ابعاد این رویکرد بزرگان موتلفه به شمار می‌رود.

میرسلیم اظهار کرد: جوانگرایی دو بعد دارد، یکی جانشین پروری و دیگری انتقال صحیح آرمان‌های بنیان گذاران است که اگر  این خصوصیات با هم جمع شوند اهداف هم محقق می شوند.

وی با بیان اینکه در دوران حیات مرحوم عسگر اولادی، مرحوم محمدنبی حبیبی دبیرکلی حزب را به عهده گرفت، افزود: به نظرم یکی از بهترین وارثان موتلفه مرحوم حبیبی است. مرحوم حبیبی به درستی اعتقاد داشت دبیر کل باید مطیع و مجری مصوبات شورای مرکزی باشد و کلا روحیات تشکیلاتی داشت.

وزیر پیشین فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی اضافه کرد: مرحوم حبیبی اصل مشورت را تکلیف می دانست. نه اینکه مشاور صوری داشته باشد بلکه مشورت را به معنی واقعی از مشاوران طلب می کرد.

وی ادامه داد: بسیار وقت شناس و منظم بود و به نظر جمع احترام می گذاشت. انتقاد پذیر بود و به جوانان اهمیت می داد و خودش می خواست که این کار انجام شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه مرحوم حبیبی اهل تعامل بود، خاطر نشان کرد: از مذاکره با رقبای سیاسی حزب استقبال می کرد و اتفاقا کنار آمدن با رقبا را برای پیشرفت کشور مفید می دانست. با گروه ها و احزابی که هم عقیده نبود ولی اثرگذار بودند در جهت خیر و صلاح کشور تعامل می‌کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، غلامعلی حداد عادل رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، پیروز حناچی شهردار تهران، سردار اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله، سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالحسین روح‌الامینی رئیس خانه احزاب ایران از حاضرین در مراسم  نخستین سالگرد مرحوم محمد نبی حبیبی دبیر کل فقید حزب موتلفه اسلامی بودند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *