سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

فضای مجازی را محلی برای پیشگیری از اعتیاد کنیم ( آزاده اولیایی )

فضای مجازی را محلی برای پیشگیری از اعتیاد کنیم ( آزاده اولیایی )

کارشناس پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی در سازمان بهزیستی گفت: فضای مجازی می‌تواند در ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد نقش و تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد و باید از این بستر بیشترین بهره را برد.

دامن گستری و جذابیت فضای مجازی در بین اقشار مختلف جامعه و نتایج خوب به دست آمده از کارکردهای این فضا در پیشگیری از جرائم بخصوص جرایم مربوط به مواد مخدر، باعث شد تا مسئولان به فکر استفاده از این بستر در جهت تدوین برنامه های پیشگیرانه از اعتیاد به مواد مخدر بیافتند.

فضایی که با بهره گیری از ظرفیت و ویژگی های خاص آن، می تواند گامی مهم برای تبیین روش های نوین پیشگیری از اعتیاد و الگویی مناسب برای طراحی دیگر برنامه های جامع پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر باشد.

چگونگی بهره گیری از این فضا به عنوان بازدارنده از اعتیاد و برنامه هایی که تاکنون در این باره صورت گرفته است،  ایرنا را بر آن داشت تا با آزاده اولیایی کارشناس پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی در سازمان بهزیستی  گفت و گو کند.

اولیایی در این گفت وگو با تاکید بر اینکه در امر پیشگیری از افتادن اقشار مختلف جامعه در دام اعتیاد و مواد مخدر، ابزارهای بسیاری همچون آموزش های چهره به چهره یا آموزش های الکترونیک و مکتوب شامل بروشور یا پوستر در جهت آگاه سازی وجود دارد که زمانی به عنوان تنها ابزار بسیار خوب عمل می کرد، تصریح کرد: با رشد فناوری های ارتباطی و تکنولوژی و استقبال زیاد مردم از این فضاها، فرصتی فراهم شد تا پیشگیری و مقابله با مواد مخدر به هدف خود که اطلاع رسانی خطرات مواد مخدر به نسل جوان و نوجوان است نزدیکتر شود.

این کارشناس پیشگیری ادامه داد: محبوبیت این فضا در میان نسل جوان و حضور مستمر آنان در شبکه های اجتماعی ایده خوبی برای ساخت کلیپ ها، موشن گرافی ها و محتواهایی پیشگیرانه بود.

آگاه سازی و تغییر نگرش، نقطه عطف فضای مجازی در پیشگیری از افیون اعتیاد

اولیایی با تاکید بر اینکه برای پاکسازی جامعه از افیون اعتیاد، پیشگیری، آگاه سازی و تغییر نگرش باید در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به نیازهای جوانان، اعم از آشنایی آنان با انواع مواد مخدر و ضررهای آن، آموزش مهارت های زندگی، اعتماد به نفس، مهارت نه گفتن و مسائلی که به نوعی می تواند باعث پیشگیری شود باید بسته های آموزشی موشن گرافی یا تیزر و کلیپ در فضای مجازی تعبیه و تهیه می شد.

وی افزود: در سازمان بهزیستی تلاش کردیم به این امر بپردازیم که منجر به ساخت کلیپ هایی شد که موضوع آشنایی نسل جوان با انواع مواد مخدر بخصوص گل و حشیش  نزدیک به 20 درصد محتواها را به خود اختصاص داده و هشتاد درصد مابقی محتواها به آموزش مهارت های زندگی، اعتیادهای دارویی، معرفی خط ملی اعتیاد و سایر اطلاعات در جهت پیشگیری اولیه پرداخته است.

کم هزینه و در دسترس بودن فضای مجازی، بسترهای پیشگیری را فراهم می کند

کارشناس پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی در سازمان بهزیستی یکی از دلایل استفاده از فضای مجازی را کم هزینه بودن آن عنوان کرد و گفت: فضای مجازی مقرون به صرفه است به این معنا که یکبار پول تولید اثر پرداخت می شود و بارها و بارها می توان از آن استفاده کرد. در صورتی که در ابزارهای مکتوب این اتفاق نمی افتد و برای توزیع بروشور بیشتر باید هزینه چاپ مجدد پرداخت شود.

اولیایی با یادآوری اینکه پیام برای اثرگذاری باید جذاب باشد، ادامه داد: بهره مندی از جلوه های صوتی و تصویری هم از دیگر موارد جذابیت پیام محسوب می شود که از لحاظ روانشناسی در کلیپ ها و موشن گرافی ها می توان با استفاده از ابزارهای مختلف موزیک، سخنرانی، رنگ و غیره اثرگذاری بالایی گذاشت اما در بروشورهای مکتوب نهایت بتوان یک تصویر گنجاند و اثرگذاری آن چندان مشخص نیست.

این کارشناس ادامه داد: با فضای مجازی می توان مرزهای جغرافیایی را طی کرد و پیام و تصویر را در سراسر جهان به نمایش درآورد و به مخاطب رساند.

با فضای مجازی می توان مرزهای جغرافیایی را طی کرد و پیام و تصویر را در سراسر جهان به نمایش درآورد و به مخاطب رساند.فضای مجازی برای پیشگیری اولیه بسیار موثرتر از درمان است

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد بیشترین مصرف کننده ها کسانی هستند که در فضای مجازی داد و ستد مواد را انجام می دهند پس باید برای رسیدن به موفقیت، بجای تهدید دانستن فضای مجازی، در همین فضا ایده های نوین و جدید ارایه داد و همین فضای تخریب را با علم و دانش روز و روانشناسی آشنا به نوجوانان به فرصت تبدیل کرد.

اولیایی با یادآوری اینکه فضای مجازی برای پیشگیری اولیه بسیار موثرتر از درمان است، اظهار داشت: در این فضا می توان فرصتی برای ارتقای دانش و تغییر نگرش فراهم کرد تا آنجا که کسی که به سراغ مواد مخدر نرفته آنقدر از پیامدهای منفی آن اطلاع داشته باشد که هرگز به سمت افیون مواد مخدر نرود و هم  با این کار، هزینه های درمانی که بهبودی صددرصد هم به ارمغان نمی آورد کاهش می یابد.

کارشناس پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی در سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه فضای مجازی می‌تواند در ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد نقش و تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد و باید از این بستر بیشترین بهره را برد، خاطرنشان کرد: این فضا می تواند افراد را بیمه پیشگیری کند تا به سمت مواد نروند.

 بهزیستی حامی سازندگان کلیپ ها و موشن گرافی های پیشگیری از اعتیاد است

اولیایی با تاکید بر اینکه مخاطب این کلیپ های ساخته شده والدین، فرزندان و اولیای مدارس و آموزشی هستند، تصریح کرد: تلاش می شود هر پیامی به صورت کوتاه با زبان همان گروه خاص انتشار یابد و خوشبختانه استقبال خوبی از آن شده است.

وی با بیان اینکه این کلیپ ها را شهروندان می توانند در صفحه سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، اینستاگرام، آپارات مشاهده کنند، گفت: نزدیک به چهل کلیپ بارگذاری شده و همچنان در حال تولید است.

وی، سوق دادن برنامه های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد را به سمت و سوی فضای مجازی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما را بسیار موثر و تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: باید از ظرفیت سمن ها در انتشار این کلیپ ها استفاده کرد.

گزارش از: فاطمه دهقان نیری

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *