جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

متن کامل یادداشت ” حاج مسعود حسنی ” مداّح پیشکسوت ، قاری برجسته و مدرّس دانشگاه در خصوص دلایل انحرافات مدّاحی

متن کامل یادداشت ” حاج مسعود حسنی ” مداّح پیشکسوت ، قاری برجسته و مدرّس دانشگاه در خصوص دلایل انحرافات مدّاحی

*گرایش به دنیا گرایی و زخارف دنیوی که ناشی از اعتقادات ضعیف این عزیزان مهمترین دلایل انحراف آنهاست .

*فضای بعضی از هیئت ها به هیچ عنوان نه تنها با شعائر مقدّس و عالیه همخوانی ندارد که شاید در مواقعی فضای وهن آلود غالب آنان حتی بصورت غیر

تعمّدی ، در مقام استهزاء با  اهل بیت جلیل القدر عصمت و طهارت بر می آید ؛ بنابراین بنده به هیچ عنوان قائل به حضور در هیئات سکولار نیستم .

 

 

 

 

 

مداّح پیشکسوت و قاری برجسته « حاج مسعود حسنی پازوکی » عضو محترم ستاد نماز جمعه شهرستان پاکدشت و مدرّس دانشگاه که قریب به 40 سال

است که در کسوت خدمتگزاری به قرآن پژوهان و ذاکری اهل بیت علیه السلام فعالیت خستگی ناپذیر داشته و دارد ، به باور همگان از سرآمدان و

بی حاشیه ترین فعالان فرهیخته این عرصه در شهرستان پاکدشت می باشد ، با ابتناء به ملحوظ نمودن رفاقت دیرینه و 40 ساله امان و بنا به خواسته

کمترین ، طی یادداشتی به تقریر اِجمالی اهداف عالیه و سترگ سالار شهیدان حضرت اباعبدالله ( ع ) در خصوص برپایی قیام و نهضت کربلا در سال 61

هجری پرداخته است که محضر مخاطبان فرهیخته این رسانه ایفاد می گردد ، انشاالله که عمر با عزّت « مسعود دُردانه » در سایه « قرآن » و « عترت » بر

گرفته از حدیث نبوی (ص) « ثقلین» مُطوّل و برکات متاثّر از وجود شریفشان در این مسیر مُتکثّر باد .

 

 

( مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری کشوری ” رواپرس ” و دو هفته نامه مکتوب ” پاکدشت سلام ” )

 

 

 

 

 

 

با سلام و درود محضر خوانندگان گرامی و در راستای اجابت به دعوت ” حاج رضای عزیز ” مطالبی چند در خصوص اهداف امام حسین(ع) برای قیام کربلا و

دلایل انحراف مداحی تبیین خواهم نمود .

اهداف اصلی قیام حضرت عبارتند از :

هدف اوّل: اصلاح امّت

امام حسین (ع) در وصیتنامه‌ای کوتاه، اما بسیار پرمحتوا به برادرش محمد حنفیّه می‌نویسد:

” من از سر هوا و هوس قیام نکردم و قصد افساد و ظلم به دیگران هم ندارم ، ( و در پی پست و مقام و مال دنیا هم نیستم) بلکه به به منظور اصلاح امت

جدّم قیام کرده‌ام.”

 

هدف دوّم: امر به معروف و نهی از منکر

این هدف، هم در کلمات امام حسین (ع) آمده است و هم اصحاب آن حضرت به آن اشاره کرده‌اند و هم پیروان او و شیفتگان حضرتش در زیارتنامه‌ها آن

را زمزمه می‌کنند.

امام حسین (ع) در وصیت نامه‌اش خطاب به محمد حنفیّه فرمود:” هدف من از قیام امر به معروف و نهی از منکر است.”

درزیارتنامه‌های مربوط به امام حسین (ع) از جمله زیارت وارث می خوانیم :” شهادت می‌دهم که تو ” امام حسین (ع)” نمازرا بپا داشتی،و زکات راپرداختی و

امر به معروف و نهی ازمنکر کردی و تا هنگام شهادت از خدا و رسولش ( ص ) اطاعت کردی.”

 

هدف سوم: احیای سنت پیامبر اکرم (ص)

امام حسین (ع) می فرماید:

” شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول ( ص ) خدا را می رانده و بدعت  را احیا کرده اند.”

و درجای دیگر خطاب به  برادرش محمد حنفیّه می فرماید:

” می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و طبق سنت جد و پدرم عمل نمایم.”

 

هدف چهارم: حمایت از حق و مبارزه با باطل

امام حسین(ع) پس از رو به رو شدن با لشکر حرّ می فرمود:” ای یاران من! آیا نمی‌بینید که حق فراموش شده و وباطل صحنه جامعه را فرا گرفته است؟

در چنین شرایطی انسان مومن باید ( در مسیر زنده کردن حق و میراندن باطل) آماده لقای الهی باشد.”

 

هدف پنجم: تشکیل حکومت اسلامی

یکی از مهمترین اهداف قیام امام حسین (ع) تشکیل حکومت اسلامی بود. امام حسین (ع) برای اینکه صرفا به شهادت برسد به کربلا نیامد بلکه در پی

اهدافی از جمله تشکیل حکومت اسلامی عزم کربلا کرد؛ هر چند که می دانست در پایان شهید می شود.

در جمله‌ای از آن حضرت می‌خوانیم:

” بار خدایا ! تو خوب می دانی که انقلاب و نهضت من به خاطر حکومت و سلطنت بر مردم و دستیابی به زرق و برق دنیا نبوده بلکه هدف من از  حکومت

ارائه معالم و نشانه‌های دینت به مردم ، و اصلاح بلاد و شهرها و ایجاد امنیت برای بندگانت و عمل به فرایض و سنتها و احکام توست.”

 

هدف ششم: مبارزه با جهل

یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین (ع) که در زیارت اربعین به آن اشاره شده مبارزه با جهل و نجات مردم از ضلالت و گمراهی است.

در این زیارت می‌خوانیم :

” امام حسین خون قلبش را در راه تو داد( و نهایت ایثار و فداکاری را کرد) تا بندگانت را از جهل ونادانی و حیرت و سرگردانی نجات دهد”.

 

هدف هفتم: اجرای عدالت

امام حسین (ع) می فرماید :” رسول خدا (ص) فرمود : هر کس حاکم ظالمی را مشاهده کند که ( در اثر ظلم و جور) محرّمات الهی را حلال شمرده و عهد

و پیمان های الهی را شکسته و با سنت و سیره رسول ( ص ) خدا مخالفت کرده و درمیان بندگان خدا با گناه و دشمنی عمل می کند و  در  مقابل چنین

حاکم ستمگری هیچ گونه عکس العمل گفتاری یا رفتاری از خود بروز ندهد خداوند چنین انسانی را در جایگاه همان ظالم ستمگر داخل می کند .”

 

 

عمده دلایل انحراف مداحی :

دررابطه با انحراف مداحان شاید بتوان به جرات و قاطعیت گفت :

گرایش به دنیاگرایی و زخارف دنیوی که ناشی از اعتقادات ضعیف آنها مهمترین دلایل انحراف آنهاست البته شاید در ابتدای ورود آنها به این عرصه ممکن

است عشق وعلاقه به اهل بیت ( ع ) در وجودشان شعله ور باشد اما از آنجا که در این حرفه امکان گرایش به مادیات و سوء استفاده از دیگر حرفه ها شاید

بیشتر باشد بعضی از ذاکرین خواسته یا ناخواسته گرفتار بلای مادی گرایی می شوند .

متاسفانه و با کمال تاسف همچنین عرض پوزش از مقام عظمای حضرت سید الشهدا ( ع ) و یاران مظلومش به عرض می رسانم :

فضای بعضی از هیئت ها به هیچ عنوان نه تنها با شعائر مقدّس و عالیه همخوانی ندارد که شاید در مواقعی فضای وهن آلود غالب آنان حتی بصورت

غیر تعمّدی ، در مقام استهزاء با اهل بیت جلیل القدر عصمت و طهارت بر می آید ؛ بنابراین بنده به هیچ عنوان قائل به حضور در هیئات سکولار نیستم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *