پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بنیاد پژوهش‌های اسلامی، تکیه گاه پژوهشی آستان قدس رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بنیاد پژوهش‌های اسلامی، تکیه گاه پژوهشی آستان قدس رضوی
*برگزاری 40 نشست و همایش علمی توسط نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در قم ، برگزاری70 همایش علمی و کرسی ترویجی و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله اقدامات بعمل آمده این بنیاد است .
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال 1363تاسیس شده است و از ابتدای تاسیس تا کنون توفیق یافته 2 هزار عنوان کتاب و طرح‌ پژوهشی را در قالب 4 هزار جلد اثر منتشر کند.

8 گروه پژوهشی  با محوریت مطالعات قرآن، فقه و اصول، حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، سیره و فرهنگ رضوی، تعلیم و تربیت اسلامی، اخلاق، انقلاب و تمدن اسلامی و احیا تراث در این مرکز مشغول به فعالیت هستند که به تولید آثاری با موضوعات و مباحثی همچون معماری، هنر، روانشانسی، جغرافیای جهان اسلام و… می‌پردازند؛ رسالت این مرکزعلمی-پژوهشی ارائه معارف قرآن و اندیشه‌های ناب اسلامی متناسب با گروه‌های مختلف است و در واقع می توان این مجموعه را تکیه گاه و بازوی پژوهشی آستان قدس رضوی دانست. در این گزارش فعالیت‌های این بنیاد در سال 98 مرور شده است.

 

انتشار بیش از 130 اثر
این مرکز علمی–پژوهشی از ابتدای سال تا کنون 131 اثر پژوهشی را به چاپ رسانده است که از این تعداد 89 اثر چاپ نخست و 42 عنوان نیز چاپ مجدد شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، 20 عنوان کتاب چاپ نخست و 10 اثر نیز تجدید چاپ و روانه بازار نشر شود.

 

تولید آثار فاخر
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همچنین تولید آثار فاخر و ارزشمند را محور فعالیت‌های خود قرار داده است؛ از این میان می‌توان به اثر«عبقات الانوار» اشاره کرد که  تا کنون 4 جلد از آن منتشر شده است و جلدهای دیگر نیزدر دست اقدام است.همچنین اثری با عنوان«سیدمرتضی» که تا کنون 22 جلد از آن با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ودارالحدیث  قم منتشر شده است؛ این مجموعه 60 جلد است که 38 جلد آن در سالهای آینده به چاپ خواهد رسید. «المعجم فی فقه اللغه القرآن و سرالبلاغه» نیز از دیگر آثار فاخر و ارزشمندی است که 38 جلد از آن  منتشر شده و پیش بینی می‌شود دوره 66 جلدی آن در آینده منتشر شود. اثر «قاضی نورالله شوشتری»  نیز از دیگر آثار فاخر این مرکز است که با همکاری دبیرخانه همایش قاضی نورالله تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد،  20 جلد ازاین اثر تا کنون منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. همچنین  دومین جلد از کتاب «دائره المعارف آستان قدس رضوی»، نیز در انتظار انتشار است.

 

رشد 70 درصدی فروش کتاب
این مرکز امسال در مقایسه با سال‌های گذشته با رشد 70 درصدی فروش آثار خود مواجه شده است.همچنین این مرکز بر اساس فروش تعداد جلد 20 درصد افزایش داشته است و در مجموع 220 هزار جلد اثر را به فروش رسانده و دراختیار علاقمندان قرار داده است.

 

برگزاری70 همایش علمی و کرسی ترویجی
یکی از اقدامات این مرکز علاوه بر انتشار آثار در موضوعات مختلف برگزاری همایش‌های علمی و  کرسی‌های ترویجی با محوریت نقد و بررسی اثر است که از ابتدای سال تا کنون 40همایش علمی و 30 کرسی ترویجی در مجموع 70 ویژه برنامه در این راستا برگزار شده است.
«نسبت تربیت، توسعه و پیشرفت در منظومه انقلاب اسلامی»، «منزلت تربیت در منظومه انقلاب اسلامی»،«راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی» و.. برخی از عناوین نسشت‌های برگزار شده در این مرکز است، همچنین کرسی‌های ترویجی به صورت میان رشته‌ای و تخصصی و با موضوعاتی همچون مطالعات قرآنی،‌ حدیث‌پژوهی، اندیشه اسلامی، هنر و معمای اسلامی، بین‌الادیان، اخلاق و تربیت اسلامی،‌ بیانیه گام دوم انقلاب، مفاخر اسلامی برگزار شده است.

31 بازدید از بنیاد پژوهش‌های اسلامی
بازدید مراجع و نخبگان علمی از بنیاد پژوهش‌های اسلامی و دیدار با پژوهشگران و محققان این مرکز یکی دیگر از اقدامات این مرکز بشمار می‌رود، در همین راستا از ابتدای سال تا کنون 31 برنامه بازدید به صورت فردی و گروهی از بنیاد انجام شده است که می‌توان به بازدید آیات عظام، جوادی‌آملی، سبحانی، امامی‌کاشانی، ری‌شهری، سعیدی(تولیت آستان حضرت معصومه(س))، ممدوحی، سیدان، شب زنده‌دار، حاج علی‌اکبری، علی‌مردانی، تولیت حرم حضرت زینب(س) وهمچنین حجت‌الاسلام ‌قرائتی،‌حداد عادل، منذر حکیم و کاردینال میشل دوبست،‌ پروفسور پاتریک رینگنبرگ اشاره کرد.

 

حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ضمن حضوری موفق در نمایشگاههای داخلی، در عرصه بین‌الملل  نیز حضور فعالی  داشته است؛ این مرکز در سال جاری ضمن حضور در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد و نمایشگاه قرآن و عترت تهران  در مجموع به معرفی  500 اثر در حوزه مطالعات قرآنی و سیره اهل بیت(ع) پرداخته است. این مرکز همچنین در نمایشگاه کتاب عراق حضور یافت به معرفی آثار خود به زبان عربی پرداخت.

 

انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز علمی
به منظور گسترش همکاری‌های علمی بین بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و سایر مراکز علمی، پژوهشی این مرکز توفیق داشته در سال جاری با مراکز نشر آثار دیجیتال همچون نور، قائمیه، نشریات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تفاهم‌نامه همکاری امضا کند.

 

انتشار سالشمار قدس رضوی
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همه‌ ساله به تهیه و توزیع تقویم قدس رضوی با ویژگی‌هایی منحصر به فرد اقدام کرده است. این تقویم همواره با استقبال فراوانی از سوی مراکز پژوهشی، علمی و عموم مردم مواجه شده و علاقه‌مندان بسیاری دارد. امسال نیز در آستانه نزدیک شدن به ایام پایانی سال و در آستانه فرا رسیدن سال نو‌، تقویم سال 1399 را تهیه و آماده توزیع کرده است. این مرکز همچنین با پشتوانه 35 سال تجربه انتشار تقويم قدس رضوي، براي نخستين سال اقدام به تهيه تقويم روميزي 1399 کرده است. یکی  از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این تقویم این است که در گزینش احادیث و پیام‌ها به مناسبت روز توجه شده و درواقع بین مناسبت، حدیث و پیام ارتباط معنایی وجود دارد. درج مناسبت‌های مرتبط با حضرت رضا(ع) و احادیث آن امام همام، ذکر مأخذ احادیث، درج اوقات قمر در عقرب، شاخص قبله در خرداد و تیر نیز از دیگر ویژگی‌های این تقویم به شمار می‌رود. تدوین تقویم انگلیسی2020، تقویم عربی1442 و سالشمار حدیثی 1399 از دیگر اقدامات این مرکز در سال جاری است.

 

برگزاری 40 نشست و همایش علمی توسط نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در قم
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی یک نمایندگی نیز در شهر مقدس قم دارد که دو سال از تاسیس آن می‌گذرد. این مرکز طی این مدت، فعالیت‌های علمی–پژوهشی مختلفی را به جامعه علمی ارائه کرده است و توفیق یافته از ابتدای فعالیت خود 5 همایش، 7 کرسی ترویجی 22 نشست علمی و 6 نقد کتاب همراه با رونمایی اثر را با موضوعات قرآن، حدیث، تاریخ، کلام، فقه و علوم اسلامی برگزار کند.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *