پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / محوریت امام حسین(ع) در صد نسخه خطی موجود در گنجینه رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / محوریت امام حسین(ع) در صد نسخه خطی موجود در گنجینه رضوی
*گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی صد نسخه خطی و چاپ سنگی با محوریت امام حسین(ع) را به 4 زبان در اختیار دارد.
*بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir/ در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

 این نسخه‌های نفیس به زبان‌های فارسی، عربی، اردو و ترکی کتابت شده که به موضوعاتی از قبیل ولادت، مقتل، زندگی‌نامه، احادیث و شرح آثار این امام بزرگوار پرداخته شده است.
قرآن منسوب به دست‌خط مبارک امام‌ حسین‌(ع) به خط کوفی بر روی پوست آهو، نفیس‌ترین اثر این مجموعه به شمار می‌رود.
همچنین نسخه خطی «الدمعه الساکبه و المصيبه الرائبه» با موضوع ولادت امام‌حسين(ع)، امامت ایشان، معجزات، خروج امام‌حسین(ع) از مکه، شهادت ایشان و ‎ثواب گريه بر مصيبت امام‌حسين(ع) که در سال 1279 هجری قمری در نجف اشرف کتابت شده یکی از نسخه‌های نفیس این مجموعه به شمار می‌رود.
«عمده المناقب في عيون صحاح الاخبار» کتابت شده در قرن دهم هجری، «تحفه الابرار في مناقب الائمه الاطهار» کتابت شده در قرن 11 هجری، «التتمه في تواريخ الائمه» و «الوافی» کتابت شده در قرن 12 هجری برخی دیگر از نسخ خطی این گنجینه محسوب می‌شود.
همچنین «احوال امام‌حسين عليه‌السلام و…»، «مجموعۀ امام‌حسین و نبوه» تألیف مدرس چهاردهی، «جنگ وقايع عاشورا به نظم و نثر»، «جنگ اشعار»، «شخصيت و مقام حضرت امام‌حسن(ع) و حضرت امام‌حسين(ع)»، رساله در فضیلت صلوات و زيارت امام حسين(ع)، «شرح حالات حضرت امام‌حسين(ع)» و «شرح ديوان امام‌حسين(ع)» عناوین برخی نسخه‌های خطی به زبان فارسی است که طی قرون 12، 13 و 14 هجری کتابت شده است.
«حال ولادت امام حسين(ع)»، «مرثيه در سوگ امام حسين(ع)» و «مقتل امام حسين(ع)»، نیز سه نسخه خطی ارزشمند به زبان اردو و «مثنوي ترکی در قصه حضرت امام حسين(ع)» کتابت شده در قرن 13، از دیگر نفایس این مجموعه با محوریت امام سوم شیعیان است که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود.
گفتنی است، گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از یکصد هزار نسخه خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون در اختیار دارد که بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir/ در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *