پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مسافت مکانی ما را از امام هشتم(ع) دور نمی کند

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مسافت مکانی ما را از امام هشتم(ع) دور نمی کند
*گر به صد منزل فراق افتد میان ما و یار/ همچنانش در میان جان شیرین منزل است
حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم راشد یزدی با اشاره به اینکه در زیارت امامان معصوم(ع) قرب و بعد اهمیت ندارد، گفت: اگر مقام و جایگاه ائمه اطهار(ع) را بشناسیم و مفهوم زیارت را درک کنیم می فهمیم که زیارت منحصر به حضور مادی در حرم مطهر امام رضا(ع) و دیگر امامان معصوم(ع) نیست و از هر جا که هستیم می توانیم امام را زیارت کنیم.

این کارشناس دینی در گفتگویی با بیان اینکه بندگان صالح خداوند بر اثر اطاعت و عبادت پرودگار به قرب الهی رسیده  و حیاً و میتاً می­ توانند ما را به خدا نزدیک کنند، تصریح کرد: نقش زیارت این است که ما نزد قبر بنده­ای از بندگان صالح خدا می­ رویم که عالی­ترین درجه این بندگان، انبیا الهی و ائمه اطهار(ع) هستند و به آنها سلام می ­دهیم  و حاجاتمان را به وسیله آنها از خدا می­ خواهیم.

حجت الاسلام راشد یزدی معنای زیارت را مودت به اهل بیت علیهم السلام دانست و افزود: مودت غیر از محبت است. قرآن می­گوید: قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی. منظور از القربی اهل بیت پیامبر(ص) هستند. مودت یک رفاقت تنگاتنگ است.

وی اضافه کرد: ما نسبت به امام رضا(ع) و سایر ائمه علیهم السلام مودت داریم این مودت ما را به معصومین(ع) نزدیک می­ کند و چون ائمه اطهار(ع) بندگان صالح الهی هستند و به درجه بالایی از قرب الهی ارتقا پیدا کرده ­اند، خدا را به حق آن بزرگوران قسم می­ دهیم که حوائجمان را برآورده و گناهانمان را بیامرزد.

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان اینکه در زیارتنامه­­ های معتبری چون زیارت امین الله مفاهیم ارزشمند و والایی نهفته است، خاطرنشان کرد: در این زیارت­ها ابتدا به امام توجه و عرض ادب می­ کنیم  و بعد دعا کرده و ایشان را شفیع و نایب خود قرار می­ دهیم.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه امام معصوم در واقع امام زنده هستند و از حالات شیعیان خود آگاهند اظهار داشت: اگر شرایط برای تشرف به حرم مطهر امام معصوم(ع) فراهم باشد، از نزدیک دیده بر آستان امام می­ نهیم و اظهار ادب و ارادت می­ نماییم، ولی اگر به دلیل دوری راه یا مشکلات دیگر نتوانیم به حرم امام برویم از دور به وجود مبارک ایشان متوسل می­ شویم و از ایشان کسب فیض می­ نماییم.

حجت الاسلام راشد یزدی تاکید کرد: در شرایط فعلی که به دلیل شیوع بیماری کرونا و با صلاحدید پزشکان و علما، برای حفظ جان و سلامتی مردم، درهای حرم مطهر امام هشتم(ع) بسته شده و تشرف به حرم امام رضا(ع) میسر نیست، باید از دور دل ها را روانه این آستان ملکوتی کرد، این دوری و مسافت مکانی ما را از امام هشتم(ع) دور نمی­ کند. گرفتم آنکه رهم بسته ­اند بر سر کویت/ چه می­کنند که دارد دلم نهان به تو راهی.

وی با اشاره به اینکه حتی در حالت عادی هم هنگام تشرف به حرم نباید سبب ناراحتی دیگر زائران شویم و نزدیکی به ضریح امام ضرورتی ندارد، خاطرنشان کرد: ما رفتار درست را در زیارت علمای بزرگ هم هنگام تشرف به حرم می­ بینیم؛ چنانکه یکی از بستگان مرحوم بهاء الدینی(رضوان الله علیه) نقل می­ کرد که گاهی در خدمت آیت الله از قم به سمت مشهد حرکت می­ کردیم و از راه مسجد گوهرشاد به حرم می­ رفتیم. هر زمان که  دور مضجع امام رضا(ع) جمعیت بود ایشان کنار حوض مسجد گوهرشاد که درست مقابل روی حضرت است می ­ایستادند و به من می ­گفتند: زیارت جامعه را بخوانید. قرب روحانی اگر هست میان من و دوست / چه تفاوت که نه در بعد مکانی باشد.

حجت الاسلام راشد یزدی با تاکید بر ضرورت فهم درست فلسفه زیارت و چرایی آن تصریح کرد: اگر مقام و جایگاه ائمه اطهار(ع) را بشناسیم و مفهوم زیارت را درک کنیم می ­فهمیم که زیارت منحصر به حضور مادی در حرم مطهر امام رضا(ع) و دیگر امامان معصوم(ع) نیست و از هر جا که هستیم می­توانیم امام را زیارت کنیم، مفهوم عارفا بحقه همین است:

گر به صد منزل فراق افتد میان ما و یار/ همچنانش در میان جان شیرین منزل است

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *