سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / دانشگاه‌ها به رزمایش خدمت مؤمنانه آستان قدس پیوستند/ آماده‌سازی 100 هزار بسته معیشتی آستان قدس به‌دست دانشجویان

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / دانشگاه‌ها به رزمایش خدمت مؤمنانه آستان قدس پیوستند/ آماده‌سازی 100 هزار بسته معیشتی آستان قدس به‌دست دانشجویان
از روزی که درب‌های حرم مطهر رضوی به روی عاشقان حضرتش به واسطه ممانعت از شیوع بیشتر ویروس کرونا بسته شد؛ جبهه خدمت خادمیاران و دلدادگان حضرت اعم از زائر و مجاور تغییر کرد اما خللی در خدمت‌رسانی صورت نگرفته است.

در آستانه ماه مبارک رمضان و واپسین روزهای ماه شعبان قرار داشتیم که بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش مواسات در ماه مبارک رمضان ایراد شد و جهاد و جنب و جوش مضاعف در میان مردم و مسئولان ایجاد شد و آستان قدس رضوی نیز در صف نخست این جبهه قرار گرفت.
بخشی از خدمات گسترده آستان قدس رضوی در این برهه همچون سایر ایام سال متوجه محرومان شد و پرچم محرومیت‌زدایی و رسیدگی به وضعیت معیشتی مستمندان در این راستا در دستور کار قرار گرفت که نمونه‌ای از این دریای عظیم مواسات را می‌توان این روزها در دانشگاه فردوسی مشهدمقدس جستجو کرد. جائی که آستان قدس رضوی با همکاری و همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فردوسی و آزاد اسلامی مشهد در حال آماده سازی بسته‌های ارزاق معیشتی سبک برای خانواده‌های حاشیه شهر می‌باشد.
طرح «کرامت رضوی» در حال حاضر با مشارکت و پشتیبانی آستان قدس رضوی برای تهیه بسته‌های افطاری ساده و با همکاری تشکل‌های دانشگاهی به ویژه بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی و هئیت «ودیعه الحسین» در دو مکان دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد در حال انجام است.

 

 سفره‌های همدلی تحت لوای حضرت رضا(ع)
محمد جواد هاشمیان؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی درباره روند این طرح گفت: تشکل‌های مختلف دانشجویی با سلایق و علایق گوناگون پس از فرمان رزمایش مواسات و همدلی رهبری معظم انقلاب گردهم آمدند تا «کرامت رضوی» را با مشارکت و پشتیبانی آستان قدس رضوی برای کمک به نیازمندان مشهدی انجام دهند.
وی افزود: «طرح کرامت رضوی» از ابتدای ماه مبارک رمضان با آماده سازی بسته‌های معیشتی شامل یک لیتر شیر، یک بسته خرما، یک قوطی پنیر، نیم کیلو حلوا ارده، یک کیلو نشاسته و یک کیلو شکر آغاز شد و در حال حاضر نیز به مراحل اجرایی خود رسیده است.
وی با بیان اینکه حدود 70 دانشجو پسر روزانه از نماز ظهر تا ساعت 11 شب در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول بسته بندی این سبدهای افطاری سبک برای محرومان هستند، ابراز کرد: در این طرح تهیه مواد غذایی برعهده آستان قدس رضوی است و بسته‌بندی و آماده‌سازی آن‌ها توسط تشکل‌های دانشجویی انجام می‌شود.
هاشمیان افزود: در حال حاضر روزانه 2 تا 3 هزار بسته غذایی سبک آماده‌سازی می‌شوند که در این امر حدود 70 نفر به صورت روزانه همکاری می‌کنند.
وی هدف از حضور دانشجویان در این طرح را لبیک به فرمایشان رهبر انقلاب در خصوص رزمایش مواسات اعلام کرد و افزود: در راه انجام این طرح واحدهای دانشگاهی به خصوص اساتید و مدیران دانشگاهی کمک بسیار خوبی به ما انجام داده‌اند.

 

 اعتکاف دانشجویی که رنگ و بوی خدمت‌ گرفت
نوید حبیبی عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد هم در این باره اظهار کرد: از سال 80 تاکنون هرساله 3 روز پایانی ماه مبارک رمضان به برگزاری اعتکاف دانشجویی در حرم مطهر رضوی اختصاص داشت، اما در سال جاری با وجود ویروس کرونا این امر محقق نشد.
وی افزود: دانشجویان با اطلاع از این موضوع دست به کار شدند و برای شرکت در «کرامت رضوی» اعلام آمادگی کردند تا بتوانند این کار را جایگزین فضای فرهنگی و معنوی اعتکاف کنند.
حبیبی با بیان اینکه بسته‌بندی این اقلام غذایی پیش از ماه مبارک رمضان آغاز شده است، گفت: با توجه به منویات رهبری و اهمیت موضوع در نظر داشتیم تا طرحی را آغاز کنیم که در گام اول مشارکت دانشجویان در آن به خوبی بروز کرده و در گام دیگر نیز مشارکت مالی دانشجویان در این طرح را به همراه داشته باشد.
وی یادآورشد: پیشنهاد انجام «کرامت رضوی» از سوی آستان قدس رضوی داده شد و پس از آن تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های خادمیاری حضرت رضا(ع) برای انجام این کار در دانشگاه‌ها پای کار آمدند.
حبیبی با بیان اینکه در این طرح 2 تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی و هئیت ودیعه الحسین دارای محوریت و فعالیت بیشتری هستند، ابراز کرد: طبق فراخوان که از سوی دانشگاه برای دانشجویان صورت گرفت و با عنایت امام رضا(ع) هم اکنون 250 دانشجو و استاد دانشگاه در این طرح فعالیت دارند، که 150 دانشجوی پسر در محل دانشگاه فردوسی و 100 دانشجوی دختر در محل دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مشغول بسته بندی افطاری های سبک هستند.

 

 جوش و خروش دانشگاهیان برای رزمایش همدلی
سید محمد سجادی به عنوان یکی از اساتید دانشگاه فردوسی که در این طرح به کمک مشغول بود، گفت: 2 روز است که در این طرح شرکت کرده‌ام و شاهد جوش و خروش ویژه دانشجویان برای انجام کار و رساندن بسته‌های غذایی به خانواده‌های نیازمند بوده‌ام.
استادعمران دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه گرفتاری‌ها در کنار معایب خود دارای محاسنی نیز می‌باشند، گفت: زمانی که گرفتاری و مشکلات برای یک جامعه به وجود می‌آید در کنار همه سختی‌ها که تحمیل می‌‎کند، یکسری محاسن و فوائدی نیز برای عموم جامعه دارد که می‌توان به مشارکت‌های عمومی که توسط اقشار مختلف جامعه انجام می‌شود، اشاره کرد.
وی با بیان اینکه دانشجویان همواره به کمک جامعه خود می‌شتابند، عنوان کرد: این روزها دانشجویان و دانشگاهیان بسیاری درگیر این ماجرا شده‌اند که تجربیات بسیار خوبی را در حوزه کار گروهی در اختیار ما قرار خواهد داد.
سجادی ادامه داد: زمانی که یک کار گروهی بخواهد شکل بگیرد اجزای مختلفی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانند به هدف خود دست یابند؛ در زمینه تأمین، بسته بندی و توزیع این بسته‌های غذایی نیز باید این گونه گفت که شاید این کار ساده به نظر برسد اما آنچه تاکنون دیده‌ام حاصل سلسله برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های بسیار بوده است.

 

 تلاش برای کاهش آلام نیازمندان
اسماعیل سجاد پور یکی از چند دانشجویی است که همانند سایر دانشجویان به صورت داوطلبانه در این طرح شرکت کرده و در این باره می‌گوید: زمانی که پیشنهاد حضور در چنین فضایی به من داده شد بلافاصله موافقت کردم و در حال حاضر نیز با سایر دانشجویان در تلاش هستیم تا زمینه را برای خدمت‌رسانی به خانواده های نیازمند در مناطق حاشیه شهر و محروم فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه برای حضور در این مکان احساس وظیفه کرده‌ام، گفت: من عضو بسیج دانشجویی نیستم اما زمانی که تصاویر فعالیت دوستانم را در این مکان دیدم بسیار ترغیب شدم تا شانه به شانه آنها برای به ثمر نشستن این طرح تلاش و کوشش کنم.
سجاد پور با بیان اینکه خود در مناطق حاشیه شهر مشهد متولد و بزرگ شده‌ام، گفت: من به طور دقیق می‌توانم درک کنم که این ویروس چه ضرر و تبعاتی برای مردم حاشیه شهر داشته است و آنها امروز در برابر نیازهای ابتدایی خود ضعیف تر از هر روز دیگری هستند.
دانشجوی رشته برق دانشگاه فردوسی بیان کرد: این روزها کار و فعالیتی برای انجام دادن نیست پس معیشت به تبع آن آسیب پذیر تر شده است و ما اینجا تلاش خواهیم کرد تا گوشه ای از این رنج و فشار را از روی شانه خانواده‌های نیازمند برداریم.

 

توزیع ۱۰۰ هزار افطاری سبک
امین بهنام مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس در استان خراسان رضوی با تشریح نحوه اجرای طرح «کرامت رضوی»، اظهار کرد: آستان قدس رضوی با همراهی دانشگاهیان مشهد، به ویژه بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد و هیئت ودیعه الحسین علیه‌السلام اقدام به آماده سازی 100 هزار بسته افطاری برای خانواده‎های کم برخوردار حاشیه شهر مشهد در ماه مبارک رمضان  کرده است.
وی با بیان اینکه این طرح رمضانی با بودجه‌ای به میزان 5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، اضافه می‌کند: ارزش هر بسته به مبلغ 50 هزار تومان و شامل اقلامی چون یک لیتر شیر، یک بسته خرما، یک قوطی پنیر، نیم کیلو حلوا ارده، یک کیلو نشاسته و یک کیلو شکر برای استفاده در وعده افطار خانواده‌های تحت پوشش طرح است.
بهنام با اشاره به با کیفیت مشارکت دانشجویان در این حرکت معنوی می‌گوید: با دعوت از تشکل‌های دانشجویی، تعداد 250 تن از دانشجویان و اساتید خواهر و برادر دانشگاه‎های مختلف برای بسته‌بندی اقلام مورد نیاز خانواده‎های بی‌بضاعت شهر مشهد مشارکت کرده‌اند.
وی اظهار کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان این طرح آغاز شده و در قالب آن 150 برادران دانشجو در دانشگاه فردوسی و حدود 100 خواهر دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول بسته‌بندی این سبدهای غذایی و مشارکت در این امور خیرخواهانه هستند.
مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس در استان خراسان رضوی گفت: کانون‌های خادمیاری و تشکل‌های مردمی و گروه‌های جهادی خانواده‌های نیازمند را شناسایی و سپس توزیع صورت می‌گیرد.

منبع : آستان نیوز
 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *