چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

اخبار داغ

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نبض زندگی‌ام در دستان توست

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نبض زندگی‌ام در دستان توست
نیروهای بخش اورژانس در هر مرکز درمانی و بیمارستانی در خط مقدم مقابله باشرایط بحرانی و تلاش برای نجات بیماران قرار دارند. این نیروهای سفیدپوش همیشه متعهد، صبور و پرتلاش هستند چنانکه در دوران شیوع ویروس کرونا هم از انجام وظیفه‌شان شانه خالی نکردند و پشت و پناه هم‌وطنان بیمار خود شدند.

به مناسبت دومین سالگرد افتتاح مرکز فوریت‌های پزشکی صحن مبارک امام حسن مجتبی(ع)(صحن هدایت سابق) حرم مطهر رضوی به خدمات این مرکز به بیماران اورژانسی زیر نظر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی نیم‌نگاهی می‌کنیم؛ مرکزی که با وجود توقف موقت حضور زائران در حرم مطهر حضرت رضا(ع) همچنان در حال فعالیت است.

 

سلامتی زائران؛ اولویتی مهم
پایگاه‌های ثابت فوریت‌های پزشکی با توجه به اهمیت ویژه امر سلامت زائران و مجاوران از دیرباز در بعضی از صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر امام هشتم(ع) همچون صحن جمهوری اسلامی، صحن انقلاب اسلامی، صحن آزادی، صحن جامع رضوی و… به صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات رایگان به عموم بیماران اورژانسی اماکن متبرکه رضوی بوده‌اند. البته در مناسبت‌ها و ایام خاص گذشته همچون شب‌های قدر، ولادت امام رضا(ع) و…، نیروهای این پایگاه‌ها افزایش یافته و تعدادی پایگاه اورژانس سیار نیز در صحن و سرای امام مهربانی(ع) فعال شده است. در این بین، در ابتدای سال 97 مرکز مجهز فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع)(صحن هدایت سابق) با توجه به اولویت قرار دادن حوزه سلامت زائران حرم مطهر رضوی، افزایش روزافزون زائران و همچنین دوری مراکز درمانی از حرم مطهر با استفاده از حدود 480 میلیون تومان از اعتبارات بنیاد سلامت آستان قدس رضوی تجهیز و راه‌اندازی شد. دکتر ناصر سرگلزایی مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی می‌گوید: «این مرکز فوریت‌های پزشکی در فضایی به مساحت 120 مترمربع با هشت تخت بستری و اقدامات پزشکی CPR به‌عنوان کامل‌ترین پایگاه اورژانس حرم مطهر رضوی از 20 اردیبهشت 97 در صحن امام حسن مجتبی(ع) فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. در راه‌اندازی آن نیز از به‌روزترین تجهیزات استفاده شد، به طور نمونه این مرکز به دستگاه‌های الکتروشوک، ونتیلاتور و مانیتور مجهز است».

 

خدمات‌رسانی به 134 هزار و 490 بیمار
از آنجایی که حریم بیماران با برخورداری از دو فضای مجزا و همچنین حضور پرستاران آقا و خانم در مرکز شبانه‌‌روزی فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) به خوبی رعایت می‌شود و از سویی دیگر، پزشک به‌ ویژه متخصص طب اورژانس در این مرکز حضور دارد، این مرکز را می‌توان مرکز پایگاه‌های اورژانس حرم مطهر حضرت رضا(ع) دانست. مرکزی که بیماران از تمامی پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی اماکن متبرکه رضوی به آن منتقل شده و زیر نظر پزشک درمان می‌شوند. سرگلزایی با بیان اینکه مدت زمان حضور نیروهای این پایگاه‌ها بر سر بالین بیماران اورژانسی در محدوده صحن و سرای رضوی(بجز زمان‌های پرازدحام حرم مطهر) در حد استاندارد چهار تا پنج دقیقه است، ادامه می‌دهد: «در مجموع، 134 هزار و 490 بیمار اورژانسی شامل 71 هزار و 942 مرد و 62 هزار و 548 زن، از خدمات رایگان پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی در طول سال 98 بهره‌مند شدند. این خدمات با همکاری خادمیاران سلامت دارالشفای امام رضا(ع) به بیماران اورژانسی؛ اعم از ایرانی و غیرایرانی ارائه شد». این خادمیاران سلامت رضوی در دو سال گذشته در خدمات‌رسانی به بیماران در مرکز فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) حضور پررنگی داشتند، اما در حال حاضر بدلیل توقف موقت حضور زائران و مجاوران در حرم مطهر و تعطیلی تمامی پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی فعال در اماکن متبرکه رضوی(به جز مرکز مجهز صحن امام حسن مجتبی علیه السلام)، از خدمت معاف شده‌‌اند. البته این مرکز فوریت‌های پزشکی از اواخر اسفند 98 با حضور تعدادی از نیروهای مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی و استقرار یک آمبولانس این مؤسسه، همچنان فعال است تا به جمعی از کارکنان آستان قدس رضوی که بنا به ضرورت در حال خدمت هستند، در صورت نیاز خدمات درمانی اورژانسی ارائه کند. مدیر عامل این مؤسسه می‌گوید: «پیش از افتتاح مرکز فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع)، بیماران برای انجام اقدامات درمانی تکمیلی از حرم مطهر رضوی به دارالشفای امام رضا(ع) منتقل می‌شدند، اما در دو سال اخیر با فعالیت این مرکز مجهز، اقدامات درمانی بیماران اورژانسی از جمله احیای قلبی- ریوی در داخل حرم مطهر صورت می‌گیرد و تنها در صورت نیاز، بیماران با آمبولانس‌های مستقر در جوار این مرکز به بیمارستان‌های سطح شهر مشهد اعزام می‌شوند».
لازم به ذکر است، نیروهای پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی با کسب آموزش‌ها و دستورالعمل‌های ویژه مقابله با بیماری کرونا زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نقش اثرگذاری در اسفند ماه 98 در این آستان ملکوتی ایفا کردند.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *