جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / قرآن راوندی؛ یادگار معمار کبیر انقلاب رونمایی می‌شود

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / قرآن راوندی؛ یادگار معمار کبیر انقلاب رونمایی می‌شود
قرآن راوندی یکی از قدیمی‌ترین قرآن های خطی گنجینه نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در پنجاه و چهارمین برنامه «سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی» به صورت اینترنتی رونمایی می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، این مصحف شریف که مرداد ماه 1363 توسط امام خمینی‌(ره) به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده، در سال 586 هجری قمری توسط احمد بن محمد بن علی راوندی هنرمند عصر سلجوقی کتابت شده و نجم‌الدین محمد بن علی بن سلیمان مؤلف کتاب راحةالصدور آن را تذهیب کرده است.
خط این قرآن کهن 13 سطری به شیوه ابن بوّاب است و سرسوره‌ها به خط رقاع عالی و به قلم زر در 216 ورق نگاشته شده است.
حاشیه اوراق به خط نسخ غبار، کاغذ خان بالغ حنایی و قطع سلطانی از ویژگی‌های ظاهری این مصحف شریف است.
کاتب نسخه به لحاظ ترکیب‌بندی برای زیباسازی فضای هنری از مَدّات‌(کشیده‌ها) به طور دقیق و متناسب بهره برده و در تمامی آیات، حرف آخر را به صورت مرسل و کشیده کتابت کرده تا باعث ایجاد فضای باز و صفحه‌پردازی دلنشین برای مخاطب شود.
علاوه بر این نسخه نفیس، 19 نسخه خطی با عناوین تقریرات، مرقعات، وصیت‌نامه و سرالصلاة از آثار امام خمینی(ره) در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد که از مجموع آن‌ها 15 نسخه با عنوان تقریرات درس امام خمینی(ره) است.
این تقریرات در مباحث اصول و فقه مانند مکاسب محرّمه و طهارت و وضو و نماز هستند که توسط امام بیان شده و توسط فرید نهاوندی در فاصله سال‌های 1373- 1380 هجری قمری به خط نستعلیق کتابت شده‌اند و توسط زین‌الدین جعفر زاهدی در دی ماه 1377 به کتابخانه آستان قدس رضوی اهداء شده است.
قرآن راوندی در پنجاه و چهارمین برنامه «سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی»؛ به تاریخ 13 خرداد ماه 1399 رونمایی می‌شود که به¬دلیل عدم امکان برگزاری مراسم به صورت حضوری در موزه آستان قدس رضوی، در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس‌museum.razavi.ir در فضای مجازی، منتشر می‌شود.
لازم به ذکر است؛ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام دارای کتب و مصاحف خطی بسیار ارزشمندی از جنبه‌های قدمت، دستخط علما و خوشنویسان، تذهیب و آرایه‌های هنری در موضوع‎های اخبار، ادعیه، ادبیات، تفسیر، تجوید، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، منطق، فقه، لغت، صرف و نحو و اخلاق به زبان‎های عربی و فارسی است.
در حال حاضر در این کتابخانه، بیش از 106 هزار نسخه خطی، 65 هزار کتاب چاپ سنگی، 13میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی و هزاران شی موزه‌ای و بیش از 2 میلیون نشریات ادواری نگهداری ‌می‌شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *