جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /آتش زدن قرآن کریم توسط تندروها می تواند جرم بین المللی تلقی شود

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /آتش زدن قرآن کریم توسط تندروها می تواند جرم بین المللی تلقی شود
پژوهشگر مطالعات روابط بین الملل اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ابراز کرد: آتش زدن قرآن کریم توسط تندروها می تواند یکی از جرایم بین المللی تلقی شود.

غلامرضا کحلکی، پژوهشگر و دکترای حوزه مطالعات روابط بین الملل اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با آستان نیوز، در خصوص آتش زدن قرآن کریم از نگاه حقوق و اندیشه های روابط بین الملل اظهار کرد: بار دیگر تندروها اتفاق بد دیگری را برای جامعه بین المللی رقم زدند؛ یک گروه راست افراطی در سوئد یک جلد قرآن کریم را به آتش کشیدند و خشم مسلمانان را جریحه دار کردند.
وی ابراز کرد: در دنیای امروز وقتی تروریست های داعش به پالمیرا حمله می کنند و نمادهای تاریخی بشریت را تخریب می کنند این نکته مطرح می شود که در حقوق کیفری، دیوان کیفری بین المللی باید ورود پیدا کند و این مورد را جرم تلقی کند.
این پژوهشگر ادامه داد: مسئله اینجاست که بحث احترام و حقوق ادیان و همچنین  هتک حرمت هویتی به کتاب آسمانی مطرح است و هتک حرمت به این کتاب آسمانی  اساسا می تواند یک جرم بین المللی تلقی شود؛ از این رو این مسئله هویت بین المللی مسلمانان و همچنین حل کردن بحران های هویتی میان ملت ها را تحت العشاع قرار می دهد.
وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده این اقدام توسط دیوان کیفری باید به عنوان یکی از جرایم علیه بشریت، مورد پیگیری کیفری قرار گیرد و حتی شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری نیز باید به این مسئله حساس باشند و همچنین علیه حاکمیت هایی که در سرزمین آنها این چنین اتفاقاتی رقم می خورد، حساس باشند.
کحلکی با بیان اینکه رویه امروز در عرصه بین الملل رویه سکولاریزه کردن عرصه بین‌الملل است، گفت: ما امروز یک بازگشت به هویت را به دلیل بحران معنا در عرصه بین الملل شاهد هستیم؛ از این رو باید به مقدسات ادیان احترام گذاشته شود تا رویکردهای رادیکال عرصه بین الملل تعدیل شوند.
وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر اینکه باید نهادهای بین المللی و جامعه بین المللی مسلمانان به این مسئله حساس باشند و این بحران مانند بحران سلمان رشدی نباید مورد غفلت واقع شود و همچنین ما نباید شاهد انفعال جامعه بین المللی مسلمانان باشیم؛ از این رو، سازمان های بین المللی اسلامی نظیر سازمان همکاری اسلامی، باید با محکوم کردن و ارائه آرای حقوقی ذهن، جامعه حقوقی بین المللی را نسبت به آن حساس کنند.
این پژوهشگر حوزه بین الملل، اضافه کرد: قطعا شورای امنیت اگر می خواهد در عرصه بین الملل افراطی گری خاتمه پیدا کند و اگر می خواهد ثبات و امنیت در عرصه بین الملل نهادینه شود باید به این موضوع حساس باشد.
وی افزود: حساسیت کشورهای مسلمان و به ویژه ملت های کشورهای مسلمان ضروری است و جریان نخبگانی نیز در این خصوص باید شکل بگیرد.
این پژوهشگر عنوان کرد: باید جامعه بین المللی برای اتفاقاتی از این دست بتواند به یک بلوغی برسد که اقدامات مقتضی را انجام دهد که مهم ترین آن پرداختن به این جرایم به عنوان جرایم کیفری بین المللی است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *