پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

در سفر به نیویورک؛ رئیس حکومت تایوان، چین را به تنش آفرینی متهم کرد

در سفر به نیویورک؛  رئیس حکومت تایوان، چین را به تنش آفرینی متهم کرد

*تسای روز چهارشنبه در راه آمریکای مرکزی وارد نیویورک شد و هفته آینده در راه بازگشت به تایپه در لس‌آنجلس توقف خواهد کرد که انتظار می‌رود با کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ملاقات کند.

«تسای اینگ ون» رئیس حکومت تایوان طی سخنانی در شهر نیویورک گفت که تایوان در مقابل آنچه وی تنش‌های ایجاد شده توسط چین دانست، آرام خواهد ماند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، تسای اینگ ون رئیس حکومت تایوان طی سخنانی در شهر نیویورک گفت: تایوان در مواجهه با اقدامات تحریک آمیز عمدی چین، آرامش خود را حفظ خواهد کرد.

تسای روز چهارشنبه در راه آمریکای مرکزی وارد نیویورک شد و هفته آینده در راه بازگشت به تایپه در لس‌آنجلس توقف خواهد کرد که انتظار می‌رود با کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ملاقات کند.

پکن نسبت به این دیدار هشدار داده و گفته که می‌تواند منجر به تنش جدی در روابط بین چین و آمریکا شود.

این دیدار در زمانی انجام می شود که روابط ایالات متحده با چین در بدترین سطح خود از زمان عادی سازی روابط واشنگتن با پکن در سال ۱۹۷۹ و تغییر به رسمیت شناختن دیپلماتیک از تایپه است.

پکن می‌گوید تایوان متعلق به چین واحد است و به‌عنوان یک استان چین، حق برقراری روابط بین دولت‌ها را ندارد.

تسای، در جلسه‌ای به میزبانی اندیشکده هادسون کشور چین را به افزایش تنش‌ها در منطقه متهم کرد و گفت: چین عمداً تنش‌ها را افزایش می‌دهد، اما تایوان همیشه آرامش خود را حفظ می‌کند.

تسای در این جلسه گفت: مردم تایوان مشتاقانه منتظر صلح هستند، اما تاریخ به ما می‌گوید که بهترین راه برای جلوگیری از جنگ این است که خودمان را قوی‌تر کنیم.

وی افزود: تنگه ناپایدار تایوان خطرات جدی اقتصادی و امنیتی جهان را به همراه خواهد داشت و حفظ صلح و ثبات در منطقه برای همه کشورها مهم است.

به نوشته واشنگتن پست، تسای در جای دیگری از سخنانش به جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: همچنان که مردم اوکراین در مقابل روسیه مقاومت می‌کنند، تایوان نیز در مقابل چین مقاومت خواهد کرد.

سخنگوی دفتر امور تایوان دولت چین با اشاره به تبعات سفر رییس‌ جمهوری تایوان به آمریکا و احتمال دیدار وی با رییس مجلس نمایندگان آمریکا در خاک این کشور گفت که در صورت انجام این ملاقات، پکن اقدامات و تصمیمات متقابل و قاطعی اتخاذ می‌کند.

جو فنگ لیان با اشاره سفر تسای اینگ ون رئیس جمهوری تایوان به آمریکا و احتمال دیدار با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان این کشور آن را “اقدامی تحریک آمیز به دنبال استقلال طلبی تایوان با اتکا به آمریکا” خواند و افزود: این اقدام در جهت ترویج ایده جدایی تایوان از چین در جامعه بین الملل و همچنین جلب حمایت نیروهای ضد چین در آمریکا است.

وی تاکید کرد که در صورت دیدار تسای و مک کارتی در خاک آمریکا، پکن اقدامات متقابل قاطع را انجام خواهد داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *