جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

این همه کاندیدای اصولگرا، همگی با احساس تکلیف/ اصولگرایان نمی‌دانند که تکلیف‌شان با 1400 چیست؟

این همه کاندیدای اصولگرا، همگی با احساس تکلیف/ اصولگرایان نمی‌دانند که تکلیف‌شان با 1400 چیست؟

 به نظر می‌رسد که اصولگرایان خودشان هم نمی‌دانند که تکلیف‌شان با 1400 چیست؟ آن‌قدر پیروزی را در غیاب رقیب برای خودشان مسلم فرض کرده‌اند که سر از پا نمی‌شناسند و حتی در سازوکارهای انتخاباتی‌شان هم وحدت رویه ندارند.

حزب مؤتلفه تیم نامزدهایش را اعلام کرد. پیش‌تر حزب جبهه پایداری هم تیم نامزدهایش را شامل دو چهره اصلی یعنی سعید جلیلی و صادق محصولی معرفی کرده بود؛ البته بعدا اعلام شد که این تیم یک نیمکت ذخیره هم دارد و با چهره‌های دیگری از فتاح تا ضرغامی و نیکزاد و… هم صحبت شده است.

حزب جبهه ایستادگی هم محسن رضایی را نامزد انتخاباتی خودش کرده است.

در تیم مؤتلفه، اسدالله بادامچیان، مهندس سیدمصطفی میرسلیم، محمدحسین نیکنام، حسین انواری و حمیدرضا ترقی حضور دارند. البته همان‌طور که براساس چینش اسامی هم مشخص است، دبیرکل یعنی بادامچیان و میرسلیم نامزدهای اصلی هستند. مؤتلفه گفته که از بین آنان متعاقبا نامزد واحد معرفی خواهد شد.

کار شورای نگهبان برای 1400 بسیار سخت خواهد بود؛ چراکه اصولا، اصولگراها عادت به ماندن پشت فیلتر تأیید صلاحیت این نهاد را ندارند؛ اما حالا شورای نگهبان با اتوبوسی از نامزدهای رنگارنگ اصولگرا روبه‌رو است که درصورتی‌که بخواهد دست به یک انتخاب تناسبی مانند سال‌های گذشته بزند، باید تعداد بسیاری از آنها را رد صلاحیت کند؛ وگرنه تعداد نامزدهای ریاست‌جمهوری 1400 برای نخستین‌بار از زمان شکل‌گیری شورای نگهبان از عدد 10 فراتر می‌رود.

تقریبا همه اصولگراها برای 1400 احساس تکلیف کرده‌اند که نامزد شوند. تا این لحظه چهره‌هایی مانند قالیباف، ضرغامی و دهقان که رسمی یا غیررسمی اعلام کرده‌اند در انتخابت 1400 شرکت می‌کنند، از سوی هیچ جریان یا حزب اصولگرایی به‌عنوان کاندیدای رسمی نامزدی تحویل گرفته نشده‌اند.

حزب مؤتلفه خودش را قدیمی‌ترین حزب سیاسی کشور می‌داند و معتقد است در جریان اصولگرایی هم حق آب‌وگل دارد. این حزب عضو شورای وحدت اصولگرایان است که زیر نظر جامعه روحانیت فعالیت می‌کند و قرار است که از دل این شورا یک نامزد واحد بیرون بیاید؛ اما مؤتلفه فعلا نامزدهای خودش را معرفی کرده است. حزبی که به حزب بازار معروف شده، برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 هم نامزد حزبی معرفی کرد؛ اما دست‌آخر از ترس شکست در برابر ائتلاف اصلاحات- دولت مستقر، پا پس کشید و میرسلیم را تنها روانه کارزار انتخابات کرد. درنهایت هم سهمش از مجلس اصولگرایان یازدهم همان یک نفر شد؛ اگرچه در همان مجلس هم نتوانست سمتی کلیدی برای همین یک عضو خود دست‌وپا کند. مؤتلفه که به جریان اصولگرایی سنتی متعلق است، می‌داند که شاید 1400 آخرین فرصت برای ابقایش در قدرت باشد و درصورتی‌که نتواند سهمی از این خوان ببرد، احتمالا باید برای همیشه به حاشیه سیاست کوچ کند و عرصه را به جریان‌های متأخر اصولگرایی واگذار کند.
منبع : خبرآنلاین به نقل از شرق
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *