یکشنبه 23 خرداد 1400 - Sunday 13 June 2021

« ترازِ » مناظره از منظر قرآن کریم و نگاه مولا امیرالمومنین ( ع )/ روایتی از ” رضا عرب ” مدیر مسئول و صاحب امتیاز رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس ” به بهانه پخش مناظرات تلویزیونی کاندایداها

« ترازِ » مناظره از منظر قرآن کریم و نگاه مولا امیرالمومنین ( ع )/ روایتی از ” رضا عرب ” مدیر مسئول و صاحب امتیاز رسانه رسمی و  کشوری ” رواپرس ” به بهانه پخش مناظرات تلویزیونی کاندایداها

 

 

کاندیداهای محترم این بازه زمانی را فرصتی برای ترویج اسلام _ تشیّع _ انقلاب اسلامی _ مکتب سردار دلها شهید قاسم سلیمانی و این مردم شهید و نخبه پرور تلقّی؛ از سیاه نمایی ها ، بد اخلاقی ها ، متلک پرانی های هالیوودی ، مجادله که نه مخاصمه ها ؛ برای تسخیر ریاست جمهوری به هر نحو ممکن استنکاف ورزند.

 

 

 

به نام آنکه جان را فکرت آموخت ،

با احترام ضمن پاسداشت ایّام ارتحال آن پیر سفر کرده و یاد شهدای یوم الله پانزده خرداد 1342 ، همچنین عرض تسلیت شهادت ششمین خورشید اسمان ولایت ( ع ) با عنایت به اهمیّت موضوع و تقریب این روزها با ایّام برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایضاً برگزاری اوّلین نشست و پخش مناظره هفت تن از کاندیداها برای حضور در این عرصه ؛ جهت تنویر اذهان مخاطبین فرهیخته ، نسبت به واکاوی لغوی و ماهوی « مناظره » و سنجه آن در آیات نورانی قرآن کریم ( با ذکر یک آیه ) و منویّات گهر بار مولای بی بدیل و تکرار ناشدنی امان علی عالی اعلی علیه السّلام در مصحف بی مانند نهج البلاغه ، وجیزه ی موجز ذیل را محضرشان ایفاد دارم .

 

اوّلاً :

« مناظره » مکالمه و گفت‌وگویی است دو یا چند طرفه که هر طرف با استدلال و ارائه‌ براهین سعی می‌کند برتری و فضیلت خویش را بر دیگری به اثبات رساند ،  هدف اصلی از مناظره آن است که طرفین گفت‌وگو، به یاری یکدیگر به کشف حقیقت نایل آیند و مشکلی را بگشایند.

ابوعلی سینا معتقد است «مناظره از نظر گرفته شده است، پس هدف از آن بحث درباره دو رأی متقابل متکفّل است، یعنی آنکه هر یک از دو مخاطب متکفل یکی از آن دو رأی گردد تا برای هردوشان فرد محق آشکار شود و دومی او را در راه صواب یاری کند ، پس هدف این دو نیز چیزی جز حصول علم  نباشد»

ابن سینا ، مشاجره یا مجادله یا تحقیر و فریب‌دادن طرف گفت‌وگو نیست ، زیرا در مناظره دو یا چند نفر که به دو یا چند عقیده متقابل معتقدند، با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند بی‌آنکه قصد فریفتن همدیگر را داشته باشند، بلکه غرض اصلی آن‌ها کشف حقیقت است و همین‌که حق بودن یکی‌ از دو طرفِ نقیض معلوم شد، طرف مخالف آن را می‌پذیرد.

در این پیوند خواجه نصیر طوسی نیز اعتقاد دارد مناظره و مباحثه را نباید با معانده و مغالطه اشتباه کرد و یکی‌ گرفت .

 

ثانیاً :

خداوند متعال در آیه 46 سوره ی عنکبوت می فرماید :

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ، وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ ۖ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَٰهُنَا وَإِلَٰهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ .

و شما مسلمانان با اهل کتاب (یهود و نصاری و مجوس) جز به نیکوترین طریق بحث و مجادله مکنید مگر با ستمکاران از آنها و (با اهل کتاب) بگویید که ما به کتاب آسمانی قرآن که بر ما نازل شده و به کتب آسمانی شما به همه ایمان آورده‌ایم و خدای ما و شما یکی است و ما تسلیم و مطیع فرمان اوییم.

 

ثالثاً :

ای آنکه علی ( ع ) علی ( ع ) کنی ، کیست علی  ( ع )          آنکس که تو وصفش ان کنی ، نیست علی ( ع )

یک روز بزی چنان که می زیست علی  ( ع )          آنگاه بیا به ما کیست ، علی ( ع )

 

رابعاً :

*مولای متقیّان ( ع ) در نامه ی شماره 77 نهج البلاغه به ” عبدالله بن عبّاس ” آن هنگام که او را در سال 38 هجری برای گفتگو با خوارج فرستاد به رنگ نور در خصوص مناظره با « دشمن مسلمان » “ می فرماید :

و من وصية له ( عليه السلام ) لعبد الله بن العباس لما بعثه للاحتجاج على الخوارج ؛

– لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ… وَ لَكِنْ حَاجِجْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصاً . 

به قرآن با خوارج به جدل مپرداز زيرا قرآن داراى ديدگاه كلّى بوده و تفسيرهاى گوناگونى دارد ، تو چيزى مى گويى و آنها چيز ديگر ليكن ، با سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با آنان به بحث و گفتگو بپرداز كه در برابر آن راهى جز پذيرش ندارند.

 

*معطّم له در ضرورت كنترل زبان در حکمت شماره 60 نهج البلاغه می فرماید : 

– اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ .

زبان تربيت نشده، درنده اى است كه اگر رهايش كنى مى گزد.

 

*حضرتشان در ضرورت پرهيز از جدال و درگيرى در حکمت شماره 362 نهج البلاغه ابراز می دارند :

– مَنْ ضَنَّ بِعِرْضِهِ فَلْيَدَعِ الْمِرَاءَ .

هر كس كه از آبروى خود بيمناک است از جدال بپرهيزد.

 

*پیشوای به حقّ مسلمین در خصوص احترام گذاشتن به مرزها و حدود احكام الهى در حکمت شماره 105 نهج البلاغه می فرماید :

إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ فَلَا تُضَيِّعُوهَا وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ فَلَا تَنْتَهِكُوهَا وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَ لَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً فَلَا تَتَكَلَّفُوهَا .

 همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده آنها را تباه نكنيد، و حدودى براى شما معيّن فرموده امّا از آنها تجاوز نكنيد، و از چيزهايى نهى فرمود حرمت آنها را نگاه داريد، و نسبت به چيزهايى سكوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را در باره آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد.

 

*ولی نعمتمان در خصوص ابزار رياست در حکمت شماره 176 نهج البلاغه چنین می فرمایند :

آلَةُ الرِّيَاسَةِ سَعَةُ الصَّدْرِ .

 بردبارى و تحمّل سختى ها، ابزار رياست است.

 

*پادشاه ابدی عید الله غدیر در خصوص ره آورد حلم و بردبارى حکمت شماره 206 نهج البلاغه فرمایشی گهر بار دارند که عبارت است از :

 – أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ .

 نخستين پاداش بردبار از بردبارى اش آن كه مردم در برابر نادان، پشتيبان او خواهند بود.

 

خامساً :

پر واضح و مبرهن است که مراد احلی من عسل مجموع کاندیداها در ادوار مختلف مقدّمه و موخّره حضور در این عرصه و طبعاً شرکت در مناظرات ، جلوس بر کرسی ریاست جمهوری بوده و در راه حصول بدین مهم بوده و سر از پای نمی شناسند ، حضرت مولایمان ( ع ) در پاسخ ابن عبّاس فحوای منویّات قلبی و هزاران الّبته نه لسانی اشان را در نکوهش حکومت را بدین شکل ابراز می دارند:

ابن عباس مى گويد در سال 36.هجرى در سرزمين «ذى قار» خدمت امام علی ( ع ) رفتم در حالی كه داشت كفش خود را پينه مى زد تا مرا ديد، فرمود:

قيمت اين كفش چقدر است ؟ گفتم بهايى ندارد ، فرمود:

به خدا سوگند، همين كفش بى ارزش نزد من از حكومت بر شما محبوب تر است مگر اينكه حقّى را با آن به پا دارم، يا باطلى را دفع نمايم.

 

 

در این پیوند سلطان اولیاء علیه السّلام  خطاب به مالك اشتر می فرماید :

باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت، تندى زبانت را در اختيار خود گير و با پرهيز از شتابزدگى و فروخوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشيند و اختيار نفس در دست تو باشد و تو بر نفس مسلّط نخواهى شد مگر با ياد فراوان قيامت، و بازگشت به سوى خدا. 

 

تکلمه ؛

با اعتذار از اطاله ی کلام ضمن تمسّک و تاکید موکّد به فرمایش اخیر مقام معظّم رهبری مبتنی بر تاکید تریبون داران مبنی بر درخواست حضور حداکثری از هموطنان نجیب در انتخابات آتی ، عاجزانه از کاندیداهای محترم استدعا دارم علاوه بر لحاظ نمودن مفاد فوق  ؛ توجّه اشان را به فرمایشات امامین معزّز و معظّم انقلاب اسلامی در این خصوص جلب، به سهم ناچیز خود به عنوان کارشناس و فعّال رسانه ای همچنین دانش آموخته علوم انسانی ( جامعه شناسی ) حضورشان یاد آور شوم :

حال که چشم و گوش نامحرم پروپاگانداهای جیره خوار غرب و شرق ( چه در شبکه های دیداری _ شنیداری – چه شبکه های بازار مکّاره مجازی ) سعی در پوشش متکثّرانه ی موارد مطروحه در مناظرات جاری را دارند برای رضای خدا هم که شده ،  این بازه زمانی را فرصتی برای ترویج اسلام _ تشیّع _ انقلاب اسلامی _ مکتب سردار دلها شهید قاسم سلیمانی و این مردم شهید و نخبه پرور تلقّی؛ از سیاه نمایی ها ، بد اخلاقی ها ، متلک پرانی های هالیوودی ، مجادله که نه مخاصمه ها برای تسخیر ریاست جمهوری به هر نحو ممکن استنکاف ورزیده ، نیک بدانند از منظر این مردم خداجو ؛ شستشوی لباس … ، و نازیبای خویش مقابل اغیار چشم و گوش ( جسارتاً ) دریده بیگانه از هر طیفی سر زند امری است منفور _ غیر قابل بخشش و فراموش ناشدنی .

دلباختگان خدمت یادمان باشد عکس شهدا را می بینیم ، عکس شهدا عمل نکنیم .

جانم فدای آن امامی ( ع ) که فرمود:

 به خدا سوگند اگر همه آنچه در زیر هفت آسمان و زمین است را به من بدهند تا پوست دانه جوی را به ظلم از مورچه ای بگیرم این کار را نکنم بدانید که این دنیای فانی در نزد من پست تر است از برگی است که در دهان ملخ است (  الحیاه جلد 2 صفحه 186 ) .

 

خدایا چنان کن سرانجام کار         تو خشنود باشی و ما رستگار 

***

جامعه شناس و عضو پیوسته انجمن جامعه شناسان ایران

کارشناس خبر از دانشکده صدا و سیما ، صاحب امتیاز رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس “

پژوهشگر و تحلیلگر مسائل منطقه آمریکای لاتین 

رضاعرب

دانشجوی دکترای تربیت بدنی ” نریمان تاجیک ”   

 

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نظر (1)

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *