جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تابلویی که با عشق به امام مهربانی ها هدیه شد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تابلویی که با عشق به امام مهربانی ها هدیه شد
گفتگو با یک بانوی هنرمند؛
همیشه آرزو داشت هدیه ای هرچند کوچک به محضر امام مهربانی ها تقدیم کند. هدیه ای که نتیجه کار و تلاش خودش باشد تا به عنوان اثری هنری در حرم این امام رئوف به یادگار بماند و امروز خوشحال و مسرور از اینکه این توفیق برای او حاصل شده و امام مهربان تابلوی خوشنویسی شده او را به عنوان هدیه پذیرفته است.

اهدای تابلوی خوشنویسی شده توسط نرگس روزپیکر از هنرمندان واحد هنرهای قرآنی آستان قدس رضوی به موزه آستان قدس رضوی بهانه ای شد برای گفتگوی ما با این بانوی هنرمند. آنچه که در ادامه می خوانید مشروح این گفتگو است.

خانم روزپیکر از چه سالی وارد عرصه هنر خوشنویسی شدید؟

از همان سال های ابتدایی تحصیل متوجه علاقه ام به هنر خوشنویسی شدم و فعالیت هایی نیز در این زمینه داشتم ولی ورود جدی من به این عرصه از سال 1380  حاصل شد و آموزش این رشته را به صورت حرفه ای زیر نظر اساتید مطرح خوشنویسی مشهد همچون استاد هادی ذوالریاستین و خانم صدیقه غفاریان در انجمن خوشنویسان مشهد شروع کردم.

آشنایی شما با واحد هنرهای قرآنی حرم مطهر رضوی چگونه شکل گرفت؟

از طریق یکی از دوستان که در این واحد به عنوان مربی خوشنویسی فعالیت می کرد. او سال ها به عنوان مربی خوشنویسی در حرم امام رضا(ع) مشغول به کار بود. وقتی قرار شد برای مدت طولانی مرخصی بگیرد من را به عنوان استاد معرفی کرد و من هم بعد از طی کردن مراحل گزینش و آزمون از سال 87 با مدرک فوق ممتاز خوشنویسی به عنوان مربی خوشنویسی در این واحد مشغول به کار شدم و تا کنون نیز در حال خدمت هستم.

در مورد اثر هنری که توسط شما به موزه اهدا شد برایمان بگویید…

از همان ابتدا که به عنوان مربی وارد فعالیت های هنری حرم مطهر امام رضا(ع) شدم بسیار مشتاق بودم اثری فاخر و ارزشمند را به ساحت مقدس امام رضا(ع) هدیه دهم تا این اثر به عنوان یادگاری از من و هنر من در این صحن و سرا باقی بماند. البته فکر می کنم همه هنرمندان مشهدی نیز چنین آرزویی دارند و علاقمند هستند شالوده ذوق و هنر خود را به محضر امام رضا(ع) هدیه کنند. به همین خاطر از همان زمان بعد از مشورت کردن با برخی از اساتید خوشنویسی و برخی از مسئولان و هنرمندان موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی شروع به نوشتن تابلویی با مضمون حدیث سلسله الذهب حضرت رضا(ع) کردم و تمام توان و ذوق هنری خود را به کار گرفتم تا بتوانم تابلویی فاخر خلق کنم.

اجرای این اثر هنری چه مدت طول کشید و در چه ابعادی است؟  

برای خلق این اثر بیش از شش ماه زمان برد و در این مدت همه تلاش خود را مصروف داشتم تا اثری در خور و شایسته آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) را بنویسم تا مورد قبول حضرت واقع شود. این اثر زیر نظر استاد ذوالریاستین نوشته شد و چندین بار توسط ایشان که یکی از اساتید مسلم رشته خوشنویسی در مشهد هستند رفع اشکال شد تا اینکه به مرحله تائید ایشان رسید. بعد از طی کردن مراحل لازم و با هماهنگی بخش موزه مرکزی آستان مقدس رضوی توفیق اهدای این تابلو به ساحت مقدس امام رضا(ع) برایم فراهم شد. ابعاد این تابلو 130 در 100 و با قلمی به قطر دو و نیم سانتیمتر نوشته شده است.

این تابلو چه ویژگی های منحصر به فردی داشت؟

شاید به جرات بتوان گفت تنها عاملی که این اثر هنری را از دیگر آثاری که نوشته ام متمایز و آن را به یک اثر منحصر به فرد تبدیل می کند، این است که این تابلو را با همه وجود و با عشق خطاطی کردم. وقتی فکر می کردم این اثر قرار است به عنوان یک اثر هنری در حرم امام رضا(ع) به نمایش گذاشته شود از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدم و سعی می کردم تمام ذوق، علاقه، هنر و توانایی خود را صرف بهتر نوشتن آن کنم. ویژگی منحصر به فرد دیگر آن این است که زمینه تابلو از ورق طلا است که این ویژگی بر جلوه و زیبایی این اثر هنری افزوده و آن را به اثری فاخر تبدیل کرده است.

چه آینده ای برای این اثر هنری خود تصور می کنید؟

برای من همین که امام رضا(ع) این اثر را به عنوان هدیه از من بپذیرد کافی است و به تمام آرزویی که در این زمینه داشتم رسیدم. وقتی انسان هدیه ای را به شخص بزرگی تقدیم می کند، دیگر فرقی نمی کند این هدیه در کجا مورد استفاده قرار بگیرد همین که آن هدیه پذیرفته شده برایش کافی است.

از حس و حال انجام کارهای هنری در حرم بگوئید؟

خیلی عالی است. اینکه هر روز با آمدن به محل کار چشمم به گنبد طلایی حرم می افتد شاید بهترین اتفاق زندگی من باشد. در اینجا هم کار هنری که علاقه اول زندگی من است را انجام می دهم و هم در جوار حضرت رضا(ع) هستم. می شود گفت هم کار و هم عشق و علاقه را در کنار هم دارم.

به عنوان یک هنرمند آثاری که در این واحد خلق می شود چه ویژگی هایی دارد ؟ 

کارهای هنری که در این واحد هنری انجام می شود بسیار عالی است چرا که همه مربیان و همچنین فراگیران در اینجا با عشق کار می کنند ولی متاسفانه اهالی هنر در شهر مقدس مشهد کمتر با این مکان آشنا هستند. به نظر من بهترین اثرها در این واحد که در واقع یک پاتوق برای هنرمندان است و معرفی بیشتر آن به هنرمندان نیازمند اطلاع رسانی و تبلیغات بیشتر است.

گفتگو: بتول پرهیزگار

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *