پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تمهیدات آستان قدس رضوی برای پیشگیری از کرونا/ لغو کشیک‌های خادم‌یاری

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تمهیدات آستان قدس رضوی برای پیشگیری از کرونا/ لغو کشیک‌های خادم‌یاری

آستان قدس رضوی ضمن همکاری کامل با وزارت بهداشت برنامه‌های ویژه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا برای زائران و مجاوران آستان نورانی امام هشتم تدارک دیده است.

 با شیوع ویروس کرونا در کشور، آستان قدس رضوی تمهیدات ویژه‌ای برای مقابله با این بیماری برای زائران و مجاوران آستان نورانی امام هشتم اندیشیده است.

در این راستا شست و شوی کف رواق‌ها و صحن‌ها با مواد ضدعفونی کننده در طول روز چندین‌بار انجام می‌شود، همچنین  ضدعفونی کردن درب‌های حرم، جاکتابی‌ها و جامهری‌ها، دیوار‌ها و… در طول روز به دفعات مختلف انجام می‌گیرد.

رعایت دقیق نکات بهداشتی توسط خادمان آستان امام رضا (ع)

محمد توکلی مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی ادامه داد: خادمان آستان هنگام پذیرایی از زائران در مهمانسرا یا چایخانه از دستکش و ماسک استفاده می‌کنند و ملزم به رعایت موارد بهداشتی هستند.

توکلی با توصیه به زائران گفت: توصیه می‌شود زائران هنگام تشرف به حرم مطهر رضوی از بوسیدن یا دست زدن به درها، شیشه‌ها و دستگیره‌های اماکن متبرکه خودداری کنند و زائرانی که علایم خاص مبنی بر احتمال ابتلا به بیماری کرونا را دارند، تشرف خود را به زمان دیگری موکول کنند.

مروی: سلامت زائران برای ما اولویت است و براساس سیاست‌های وزارت بهداشت عمل می‌کنیم

روز گذشته هم حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر بهداشت حفظ سلامت زائران بارگاه منور رضوی را اولویت نخست آستان قدس دانست و گفت: بر این اساس آمادگی داریم به منظور اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات پیشگیرانه، بنا بر سیاست‌های وزارت بهداشت عمل کنیم.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی در راستای حفظ سلامت زائران موظف به همکاری با وزارت بهداشت است و از مسئولان حوزه سلامت کشور انتظار می‌رود، به سلامت زائران و مجاوران اهتمام جدی داشته باشند.

وزیر بهداشت: آماده همکاری با آستان قدس برای حفظ سلامت زائران و مجاوران هستیم

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از اقدامات و همکاری‌های آستان قدس با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بر آمادگی بیش از پیش این وزارتخانه با آستان قدس در جهت حفظ سلامت زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی تأکید کرد.

لغو کشیک‌های خادمیاری برای کاهش‌ سفر‌های بین شهری تا ۲۰ اسفند

علی اکبر عصارنیا مدیر مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی هم از لغو کشیک‌های خادم‌یاری حرم امام رضا (ع) گفت: به منظور مراقبت‌های بیشتر بهداشتی و کاهش سفرهای بین‌شهری، کلیه رزروهای خدمتی خادمیاران رضوی تا تاریخ ۲۰ اسفند‌ماه سال جاری لغو شد.

وی با بیان اینکه رزروهای بعدی خادمیاران رضوی متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه رفاه، آسایش و سلامت زائران و مجاوران همواره یکی از دغدغه‌های جدی این آستان مقدس بوده است، بر همین اساس این اقدام پیشگیرانه اتخاذ شده است.

لغو آزمون حرم‌شناسی خادمیاران

عصارنیا همچنین از لغو آزمون حرم‌شناسی خادمیاران استانی تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: خادمیاران عزیز از هرگونه سفر به مشهد مقدس جهت انجام امور خادمیاری خودداری و هرگونه اطلاعیه در این خصوص را از طریق سایت خادمیاری رضوی به آدرس https://khademyar.razavi.ir/ پیگیری کنند.

مدیر مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی در پایان اضافه کرد: خادمیاران گرامی برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با مرکز ملی تلفن ۱۳۸ آستان قدس رضوی تماس حاصل کنند.

تهیه بروشور ۵ صفحه‌ای برای پیشگیری از کرونا توسط بیمارستان رضوی

بنابر این گزارش بیمارستان فوق تخصصی رضوی هم ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی و جلسات پژوهشی مختلف، بروشوری آموزشی درباره این ویروس تدوین و منتشر کرده که حاوی نکات مراقبتی برای پیشگیری از بیماری کروناست، این کار با هدف افزایش آگاهی برای پیشگیری و کمک به روند بهبودی بیماران احتمالی توسط واحد آموزش سلامت بیمارستان فوق تخصصی رضوی و بر اساس اطلاعات ابلاغ شده از سوی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تدوین شده است.

در این بروشور ۵ صفحه‌ای، مطالبی از قبیل «کروناویروس چیست؟»، «علائم بیماری کروناویروس»، «درمان و واکسن این بیماری»، «راه‌های انتقال کروناویروس» و نیز «راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری» تشریح شده است.

اطلاع‌رسانی واحد پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستان فوق تخصصی رضوی

بنابر این گزارش واحد پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستان فوق تخصصی رضوی با جمع‌آوری و ترجمۀ دستورالعمل مراقبت، تشخیص، درمان و ارائه خدمات بالینی و ارجاع بیماران مشکوک، محتمل و قطعی عفونت این ویروس که بهمن‌ماه جاری در چین تدوین و منتشر شده، نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق به مردم و کادر درمان کشور اهتمام ورزیده است.

تعطیلی کتابخانه‌های آستان تا آخر هفته

بنا به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین انجام مراحل ضد عفونی به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر آنفولانزا و کرونا،‌ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در بست شیخ طوسی حرم مطهر و کلیه کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس در مشهد و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی از روز سه‌شنبه ششم تا پایان روز جمعه نهم اسفند‌ماه تعطیل است.

همچنین سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از لغو ویژه‌برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی» در روز سه شنبه ششم اسفند به همین دلیل خبر داد.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *