سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / خانه دل هر محبی، ضریح مطهر امام هشتم(ع) است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / خانه دل هر محبی، ضریح مطهر امام هشتم(ع) است
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی با بیان اینکه انسان‌ها به طور فطری کمال‌طلب هستند و وقتی در برابر امام معصوم(ع) که نمونه انسان کامل است حاضر می‌شوند احساس خردی و خضوع می‌کنند، اظهار کرد: خانه دل هر محبی، ضریح مطهر امام هشتم(ع) است.

این کارشناس مذهبی در گفتگویی با اشاره به اینکه زیارت در واقع حضور قلبی است و مثل ذکر می‌ماند، گفت: زیارت به معنای حضور فرودستان در برابر فرادستان است؛ وقتی انسان در برابر حضوری متعالی و برتر که مظهر همه صفات و کمالات الهی است قرار می‌گیرد احساس خضوع می‌کند و اینجاست که مفهوم زیارت محقق می‌شود.
وی ادامه داد: ذکر کار دل است، کار زبان نیست. ذکر یعنی یاد؛ یاد کار دل است کار زبان نیست. چون قلبمان یاد محبوب می‌کند، زبانمان هم به حرکت می‌افتد یعنی این قلب است که زبان را به حرکت می‌اندازد. ولی اگر زبان ذاکر باشد و ذکر بگوید ولی قلب تاریک و خاموش باشد در روایات ما از آن با عنوان ذکر لهوی و سهوی یاد شده است. یعنی ذکری که سرگرمی و اشتباه است، این ذکر نیست، لقلقه زبان است. زیارت هم همینطور است؛ زیارت حضور قلبی زائر در نزد محبوب است.
حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با تاکید بر اینکه حضور قلبی زائر دور و نزدیک نمی‌شناسد و زمان و مکان را در می‌نوردد افزود: ممکن است من اینجا باشم ولی دلم با محبوب باشد که فرسنگ‌ها از من فاصله دارد. یا ممکن است من کنار محبوب باشم ولی دلم هزاران سال از او فاصله داشته باشد.
وی ادامه داد: در سوره یوسف وقتی کاروان در جاده کنعان افتاد، یعقوب گفت: اگر مرا به یاوه گویی متهم نکنید بوی یوسف را استشمام می‌کنم. فاصله بین مصر و کنعان خیلی دور است ولی حضرت یعقوب از راه دور و با مشام دل رایحه دل‌انگیز یوسف را استشمام می‌کند. پس زمان و مکان نمی‌تواند در حضور قلبی نقش داشته باشد و جلوی قلب را بگیرد. پس اصل زیارت حضور قلبی است: می‌توان رفت به یک چشم پریدن تا مصر/ بوی پیراهن اگر قافله سالار شود.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: البته در صورت مهیا بودن شرایط، حضور فیزیکی را هم همراه با حضور قلبی خواهیم داشت چون قلب زائر است که او را از فرسنگها دورتر، از اروپا و آمریکا، به مشهد و حرم مطهر امام رضا(ع) می‌آورد و همه زحمات را متحمل می‌شود تا به مرقد مطهر محبوبش برسد:
گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور
حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی افزود: پس آن چیزی که اصالت دارد حضور قلبی است و این حضور قلبی سبب حضور فیزیکی هم خواهد شد. حالا اگر حضور فیزیکی میسر نشد زیارت که تعطیل نمی‌شود. انسان از راه دور و هر جای کره زمین هم می‌تواند با محبوبش ارتباط برقرار کند.
وی با اشاره به اینکه خانه دل هر محبی ضریح مطهر محبوبش است و دل هر محبی یک مهدیه و آستان قدس رضوی است، یک حسینیه و یک کربلاست و منعی برای زیارت قلبی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اویس قرنی مشتاق پیامبر(ص) بود، در حالی که ایشان را ندید و فاصله زیادی داشت، چون اویس از راه دل با پیامبر خویش در ارتباط بود و از راه دور ایشان را زیارت می‌کرد.
واعظ موسوی درباره شرایط کنونی، با تاکید بر اینکه بسته شدن درهای حرم مطهر امام رضا(ع) یک امر کاملا مقطعی و موقت است و قرار نیست همیشگی باشد افزود: قبلا هم دیده بودیم که گاهی اگر گوشه ای از حرم دچار آلودگی و نجاست می‌شد بلافاصله خدام آن قسمت از حرم را قرنطینه کرده و برای مدت کوتاهی به تطهیر آن بخش از حرم می‌پرداختند، اکنون هم که یک ویروس منحوس و مرموز به زمین حمله کرده، حکم عقل این است که تا مدتی که شر این ویروس دفع شود درهای حرم مطهر و همه اماکن عمومی که حضور مردم در آنجا زیاد است و امکان فاصله‌گذاری اجتماعی نیست بسته شوند.
وی تصریح کرد: انشالله پس از رفع این ویروس، حرم مطهر امام رضا(ع) دوباره بازگشایی خواهد شد و عاشقان و شیفتگان آن حضرت در کنار حضور قلبی که داشتند حضور فیزیکی هم خواهند داشت.
واعظ موسوی با اشاره به عملکرد خوب و به موقع آستان قدس رضوی در مدیریت بحران تاکید کرد: با اینکه این وضعیت غیرمترقبه و به هر حال تجربه اول بود، ولی مسئولان آستان قدس رضوی ثابت کردند که حفظ جان زائران بارگاه امام هشتم(ع) برایشان در اولویت قرار دارد.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *