جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / گذری بر اقدامات آستان قدس رضوی در دوران مقابله با ویروس کرونا/ خدمت کریمانه از بارگاه امام هشتم(ع) ؛ ( عکس از علی کریمی رستگار )

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / گذری بر اقدامات آستان قدس رضوی در دوران مقابله با ویروس کرونا/ خدمت کریمانه از بارگاه امام هشتم(ع) ؛ ( عکس از علی کریمی رستگار )
چند هفته‌ای است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده کشور شده است. در این بین، مجموعه آستان قدس رضوی نیز از آنجایی که حفظ سلامت زائران و مجاوران بارگاه منور امام هشتم(ع) همیشه اولویت نخستش بوده و هست…

چند هفته‌ای است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده کشور شده است. در این بین، مجموعه آستان قدس رضوی نیز از آنجایی که حفظ سلامت زائران و مجاوران بارگاه منور امام هشتم(ع) همیشه اولویت نخستش بوده و هست، با توجه به تأکید حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت این آستان مقدس با دریافت آخرین گزارش‌ها و اطلاعات درباره ویروس کرونا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، تدابیر لازم و اقدامات پیشگیرانه‌ای را بر طبق سیاست‌های این وزاتخانه اتخاذ کرد. علاوه بر این آستان قدس رضوی کمک به تامین نیازهای کشور در این شرایط را در دستور کار خود قرار داده و با تمام امکانات در رفع این بحران می‌کوشد. در این مجال، گوشه‌ای از اقدامات آستان قدس رضوی در کشور را در دوران مقابله با کرونا بررسی می‌کنیم.

توقف موقت حضور زائران
این مجموعه بزرگ موقوفاتی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در حرم مطهر رضوی، پیش از ورود این ویروس به کشور، جلسات مدیریت بحران و نشست‌های آموزشی و کنترلی برای پیشگیری و رعایت بیشتر بهداشت در سطح اماکن متبرکه رضوی را برگزار کرده بود که با ورود ویروس به کشور، برپایی این جلسات با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌صورت جدی‌تر دنبال شد. ضدعفونی بخش‌های مختلف حرم مطهر در چند نوبت طی شبانه‌روز، تعطیلی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که تجمع ایجاد می‌کرد مانند تعطیلی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، آماده‌باش کامل پایگاه‌های اورژانس حرم مطهر و دارالشفای امام رضا(ع) طبق دستورالعمل دانشگاه علوم پزشکی، اعلام آمادگی بالای بیمارستان فوق تخصصی رضوی همانند گذشته برای ارائه خدمات درمانی به زائران و مجاوران و آغاز ارائه خدمات غیرحضوری و مجازی برخی سازمان‌ها و مؤسسات آستان قدس رضوی، از جمله اقدامات نخست بود. بدین‌ترتیب خدمت‌رسانی در مجموعه اماکن متبرکه رضوی با رعایت نکات بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها تداوم یافت. در نهایت با ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور، توقف موقت حضور زائران در حرم‌های مطهر از جمله بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از 27 اسفند 98 اعلام شد.

تولید و تهیه اقلام بهداشتی
آستان قدس رضوی پیش از توقف موقت حضور زائران در حرم مطهر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، اقدامات خود را در حوزه تولید و توزیع اقلام بهداشتی آغاز کرده بود. به‌طور نمونه مؤسسه خدمات دارویی رضوی موفق به تولید بیش از 50 هزار لیتر محلول ضدعفونی در اسفندماه 98 شد. البته دو شرکت داروسازی ثامن و شیراز سرم نیز در حوزه تولید محلول‌های ضدعفونی وارد عمل شدند، به‌طوری‌که شرکت داروسازی ثامن خط تولید مواد ضدعفونی‌کننده را با ظرفیت فرآوری روزانه بیش از 30 هزار لیتر راه‌اندازی کرد.
در همین راستا کیت تشخیص بیماری کوئید 19 در یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان اقتصادی رضوی تولید شده و مراحل آزمایشی را طی می‌کند؛ این محصول به زودی و با طی کردن مراحل اخذ مجوز، به بازار عرضه خواهد شد. همچنین سازمان اقتصادی نسبت به واردات یک میلیون و 200 هزار ماسک بیمارستانی N95 ، 700 هزار لیتر الکل طبی برای تولید مواد ضدعفونی و 6 هزار کیت تشخیص بیماری کرونای مورد نیاز بیمارستان‌های کشور اقدام کرده که در حال انجام است. تمام واردات صورت گرفته از محل ارز حاصل از صادرات محصولات شرکت‌های آستان قدس رضوی تأمین شده و یک دلار از منابع ارزی کشور مورد استفاده قرار نگرفته است. آستان قدس رضوی علاوه بر این، مبلغ 15 میلیارد ریال به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد که اکنون درگیر درمان بیماران کرونایی است، کمک کرد. به همت معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی نیز کارگاه تولیدی با ظرفیت تولید روزانه بیش از 5 هزار ماسک بهداشتی اواخر اسفندماه 98 راه‌اندازی شد.

توجه ویژه به محرومان
آستان قدس رضوی در این ایام نیز توجه ویژه‌ای به محرومان دارد. چنانکه بیش از 2 هزار بسته مواد ضدعفونی در مناطق حاشیه‌ و مرکز شهر مشهد با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توزیع شد. از سوی دفتر نمایندگی آستان قدس در خراسان رضوی نیز 500 هزار ماسک در مناطق محروم این استان به‌صورت رایگان توزیع شد.
همچنین می توان به توزیع روزانه 10 هزار پرس غذای متبرک حضرت رضا(ع) در روستاهای محروم حاشیه شهر مشهد در اسفندماه 98 اشاره کرد. در آستانه عید نوروز نیز تهیه و بسته‌بندی 50 هزار بسته شامل اقلام غذایی، بهداشتی و فرهنگی به منظور توزیع در مناطق حاشیه شهر مشهد در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت. همچنین در قالب طرح «سفره مهربانی»، آماده‌سازی و توزیع 50 هزار بسته کمک‌معیشتی دیگر برای ماه مبارک رمضان و کمک به محرومان حاشیه شهر مشهد و تهیه، بسته‌بندی و توزیع 75 هزار بسته کمک‌معیشتی برای محرومان استان‎های‌ خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان در دستور کار این آستان مقدس قرار دارد.
بنیاد کرامت رضوی نیز با همکاری دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در سراسر کشور، طرح «نسیم مهر رضوی» را به منظور تجلیل از مجاهدت‌های کادر درمانی و دلجویی از بیماران در بیمارستان‌هایی که میزبان مبتلایان به کرونا است، در دستور کار قرار داده است. در قالب این طرح، ضمن تقدیر از خانواده‌های معظم شهدای مدافع سلامت، اطعام در همه بیمارستان‎های درگیر کرونا با 150 هزار وعده غذای متبرک و اهدای 70 هزار بسته تبرکی ویژه کادر درمانی با مشارکت خادمان و خادمیاران رضوی در سراسر کشور در حال انجام است. در این میان، خادمیاران رضوی در استان‌های مختلف کشور، خدمات متنوعی از جمله توزیع بسته‌های معیشتی بین مناطق محروم، توزیع غذای گرم در بیمارستان‌ها، تولید مواد ضدعفونی و ماسک، ضدعفونی معابر و اماکن عمومی و… را ارائه می‌کنند.

ارائه خدمات نوین فرهنگی
بی‌شک محبان بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در ایام فاصله‌گذاری اجتماعی دلتنگ زیارت در صحن و سرای رضوی هستند. آستان قدس رضوی با توجه به محدودیت‌های موجود، خدمات خود را در قالب روش‌های نوین ارتباطی از جمله فضای مجازی و صدا و سیما گسترش داده است.
به‌طور نمونه برنامه‌ فرهنگی «آقا سلام» متناسب با حال و هوای این روزهای مردم آغاز شد. همچنین ایجاد ارتباط مستقیم با حرم مطهر رضوی برای کادر درمانی و بیماران در 51 بیمارستان کشور در قالب ویژه‌برنامه «پنجره فولاد»، برگزاری پویش 110 هزار ختم حدیث کساء و دعای هفتم صحیفه سجادیه و ویژه‌برنامه «یا باب‌الحوائج(ع)»، انتشار تولیدات مکتوب و تصویری متناسب با این ایام در فضای مجازی و رسانه ملی، راه‌اندازی پویش بین‌المللی «به تو از دور سلام» با هدف زیارت از راه دور، راه‌اندازی سایت «گفتمان رضوی در پاسخگویی به پرسش‌های کرونایی» و سامانه تلفنی ارائه مشاوره رایگان «ارتقاء سلامت روان و کاهش اضطراب کرونا»، منتخبی از خدمات غیرحضوری آستان قدس رضوی در این ایام است.

منبع : استان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *