چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

اخبار داغ

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / خدمتی شیرین و مؤمنانه ( گزارشی از روند آماده‌سازی بسته‎های افطاری آستان قدس رضوی در دانشگاه‌ها توسط سارا صالحی )

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / خدمتی شیرین و مؤمنانه ( گزارشی از روند آماده‌سازی بسته‎های افطاری آستان قدس رضوی در دانشگاه‌ها توسط سارا صالحی )

از بدو ورود فضای سوت و کور و خالی دانشگاه آزاد در میانه ترم تحصیلی عجیب و دلگیرکننده به نظر می‌رسد. بعد از نگهبانی، یکی، یکی دانشکدههای مهندسی، معماری، هنر و… جلوی چشم صف می‌کشند و گویی چون همیشه انتظار دانشجویان را می‌کشند ولی دریغ از خبری از استاد و دانشجویی و شور و شوقی در این بین. مقصد ما سلف سرویس دانشگاه است؛ جایی که برخلاف تصور، نقطه کانونی هم خبرهای این روزهای دانشگاه است.    

فضای سلف سرویس هیچ شباهتی به تعریف همیشگی‌اش ندارد. به محض ورود، آنچه چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند، پودر سفیدی است که همه فضا را پر کرده. و جمع زیادی از دختران که پر جنب وجوش مشغول برداشتن باری هستند. گروهی با کیسه‌های بزرگی وارد می‌شوند و گروهی دست به جعبه خارج. کیسه‌های 50 کیلویی بی‌شماری روی هم انبار شده است.

هیئت ظاهری خانم‌های مشغول خدمت هم تازگی دارد. چادر مشکی آنها از سپیدی شکر و نشاسته‌هایی که در حال بسته‌بندی آن هستند، کاملا سفید شده. همه سخت مشغول کارند، چون قرار است خدمت آن‌ها با زبان روزه، دست مایه شیرین‌کامی وقت افطار روزه‌داران نیازمند همشهریمان باشد. افطاری به حلاوتِ فرنی، ماقوت، شیر برنج، حلوا، شله زرد و … و صد البته خشنودی و رضایت امام هشتم(ع).

خدمت به اسلام در سنگری تازه

سراغ مسئول نیروها را که می‌گیریم، سهیلا حیدری را نشان می‌دهند. خودش جوان است ولی وظیفه هماهنگی ده‌ها نیرو را برعهده دارد. مرتب دست به گوشی، مشغول هماهنگ کردن اوضاع داخل با نیروهای بیرون است. تا کمی سرش خلوت‌تر می‌شود از کیفیت اجرای طرح حمایتی آستان قدس برای اقشار بیبضاعت مشهد در ماه مبارک رمضان جویا می‌شویم. حیدری می‌گوید: از هفته گذشته، در قالب طرح «کرامت رضوی» آستان قدس، برای کمک به بسته‌بندی شکر و نشاسته به میزان 50 هزار بسته برای رساندن به دست نیازمندان مشهدی در دانشگاه آزاد حاضر شدهایم.

او به سبب مشغله زیاد، شمار روزهای خدمت را گم کرده و به سختی به یاد می‌آورد که یک هفته از حضور جهادی آن‌ها می‌گذرد. در ادامه اضافه می‌کند: حدود یک هفته، روزانه40  نفر از خانم‌ها از ساعت 10 صبح تا 17 با رعایت همه موازین بهداشتی در سالن حاضر و مشغول بسته‌بندی شدهاند. اکثر خادمان این طرح خداپسندانه، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و عضو هیئت ودیعة الحسین(ع) هستند که معمولا برای خدمت در امور خیرخواهانه پیش قدم هستند.

سپس به بهانه ارتباط هیئت‌شان با این آستان قدسی اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولا اعضای هیئت ودیعة الحسین(ع) برای ارائه هر نوع خدمت با آستان قدس رضوی مشارکت میکنند. هر ساله در این ایام، اعضای این هیئت برای سامان دادن امور معتکفان به آستان قدس کمک می‌کردند، امسال با تعطیل شدن اعتکاف، حضرت رضا(ع) دلشکستگی بچه‌ها را برای کوتاه شدن دست‌شان از امر مقدس خدمت به معتکفان را دیدند و ما را رها نکردند. امسال در سنگری تازه و در حد وسع خود به اسلام خدمت می‌کنیم. همه امید ما این است که این حداقل خدمت و تلاش مخلصانه مورد قبول و تایید امام رئوف واقع شود.

فرصت امروز خدمتگزاری را قدر بدانیم

از دیگر نیروهای جهادی این جمع و یکی از بازوان پرتوان هیئت ودیعه‌الحسین به شهادت دوستانش، مهتاب بیک خراسانی است که در مسیر خیر از انجام دادن هیچ کاری دریغ نمی‌کند. در رشته شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قم تحصیل می‌کند. از هر فرصتی، به خصوص فرصت تعطیلی دانشگاه‌ها برای حضور در این دست حرکت‌های خیرخواهانه نهایت استفاده را می‌برد.

او هم به نوبه خود از چند و چون این خدمت مؤمنانه در ماه مبارک رمضان تعریف می‌کند: روز اولی که بار کیسه‌های 50 کیلویی شکر و نشاسته را خالی می‌کردند، از حجم انبار شده خوفی به دلم افتاد که می‌توانیم در موعد مقرر از پس این مسئولیت بربیائیم. اما مثل همیشه عنایت خدا و نگاه حضرت ثامن الحجج(ع) به یاری ما آمد و حتی زودتر از موعد تعیین شده، کار بسته‌بندی‌ها به اتمام رسید.

تاکید می‌کند: جدای از سنگینی کار، انتشار بیماری، به خودی خود کارها را دشوار و فراخوان نیروها را سخت کرده بود. به هیئتی‌ها پیام دادیم: «کسی سال گذشته نمی‌دانست، امسال توفیق خدمت به معتکفان را از دست می‌دهیم، پس این فرصت را از دست ندادیم، چون کسی نمی‌داند سال بعد چه اتفاقی می‌افتد و توفیق خدمت نصیب‌مان می‌شود یا نه». به مدد الهی نیروها را با رعایت کامل موارد بهداشتی جمع کردیم و بیش از شش روز است که از صبح تا شب مشغول خدمتیم. بچه‌ها، جهادی‌ وارد میدان شده‌اند وگرنه عملیات بسته‌بندی باید چند روز بیشتر طول می‌کشید.

این بانوی خادم، کمی حال و هوای این روزهای خدمت زیر پرچم امام رئوف را توصیف می‌کند: با وجود همه فشارها و کمبود نیرو، هر روز با زمزمه دستهجمعی صلوات خاصه حضرت رضا(ع) دست به کار می‌شدیم و بچه‌ها هر بسته را با ذکری زیر لب و به نیت یک شهید بسته‌بندی می‌کردند. قرائت دعای فرج هم پایانبخش دلچسب روزهای خدمتگزاری ما بود.  

طرح رمضانی برای حمایت از نیازمندان

امین بهنام مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس در استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آستاننیوز با تشریح نحوه اجرای طرح «کرامت رضوی» می‌گوید: 100 هزار بسته افطاری برای استفاده خانوادههای کم برخوردار حاشیه شهر مشهد در ماه مبارک رمضان  در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این طرح رمضانی با بودجه‌ای به میزان 5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، اضافه می‌کند: ارزش هر بسته به مبلغ 50 هزار تومان و شامل اقلامی چون یک لیتر شیر، یک بسته خرما، یک قوطی پنیر، نیم کیلو حلوا ارده، یک کیلو نشاسته و یک کیلو شکر برای استفاده در وعده افطار خانواده‌های تحت پوشش طرح است.

بهنام با اشاره به با کیفیت مشارکت دانشجویان در این حرکت معنوی می‌گوید: با دعوت از تشکل‌های دانشجویی، تعداد 120 تن از دانشجویان دانشگاههای مختلف برای بسته‌بندی اقلام مورد نیاز خانوادههای بی‌بضاعت شهر مشهد مشارکت کرده‌اند.

به گفته وی، آماده‌سازی بستههای شکر و نشاسته از یک هفته گذشته در محل دو دانشگاه آزاد اسلامی و فردوسی مشهد آغاز شده است و عملیات توزیع سبدهای کامل مواد غذایی هم طی ماه مبارک رمضان توسط خادمیاران رضوی انجام می‌شود.   

گزارشگر: سارا صالحی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *