پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / جایگاه باغ خاتون در توسعه نوآوری‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بانوان

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / جایگاه باغ خاتون در توسعه نوآوری‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بانوان
*اجرای طرح پویش نذر مادر در 170 نقطه مشهد با شرکت بیش از 5هزار نفر از بانوان مشهدی با محوریت باغ اردوگاه خاتون در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) و  برپایی ایستگاه استقبال از زائران پیاده امام رضا(ع) و بهره‌مندی 12 هزار بانوی زائر پیاده امام هشتم(ع) از خدمات فرهنگی و پذیرایی از دیگر فعالیت‌های این مجموعه در سال جاری است.
كارآفرینی به توانایی افراد در خلاقیت و هدایت كار برمی گردد و نمی‌توان در این زمینه تفاوت جنسیتی قائل شد و مرد یا زن را كارآمدتر از دیگری دانست چرا که تحقیقات نشان می‌دهد در چند دهه اخیر بانوان نیز نقش مهمی درنوآوری و کارآفرینی ایفا کرده‌اند.

باغ اردوگاه خاتون مرکز تخصصی نوآوری‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بانوان وابسته به امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی است که عمده فعالیت‌های این مجموعه در راستای کار آفرینی، نوآوری‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی ویژه بانوان و خانواده صورت می‌گیرد.
تفاوت این باغ با سایر باغ‌ها و پارک‌های بانوان در این است که این مکان تنها یک مکان تفریحی و ورزشی نیست، بلکه رویکرد آموزشی و فرهنگی با هدف نوآوری دارد.
سیاست‌های اصلی و محوری این اردوگاه نشاط آفرینی و امیدبخشی برای بانوان، تربیت محوری و رشد و اعتلای معرفتی، فرهنگی و مهارتی بانوان با تکیه بر مبانی دینی، تکمیل نقش مادری و همسری بانوان و آمیختگی فرهنگ و اقتصاد می‌باشد.
نگاهی گذرا به  امکانات و خدمات ارائه شده به بانوان در این مجموعه حاکی از آن است که فعالیت‌های انجام شده در حوزه  بانوان از زمان افتتاح باغ تا کنون از رشد قابل توجه‌ای برخوردار شده است. در این مجال کارنامه یکساله باغ اردوگاه خاتون در حوزه نوآوری‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بانوان را مرور می‌کنیم.

 

شناسایی و حمایت از بانوان نوآور
شناسایی و حمایت از بانوان نوآور گام اول نخستین مرکز تخصصی نوآوری‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بانوان وابسته به مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی است و از ابتدای سال تا کنون تعداد 60 نفر از بانوان در حوزه هاي فرهنگی، هنري و تربیتی شناسایی، رصد، تهیه رزومه و ارزیابی شده‌‌اند و با برگزاري جلسات مشاوره‌اي در قالب جلسات کارآفرینی، فضایی براي ارائه محصول و همچنین معرفی هنر در اختیار آنان قرار داده شده است.
توسعه نوآوری در حوزه بانوان و تبدیل آن به کسب و کارهای خانواده محور، شناسایی بانوان توانمند، ایجاد بستر مناسب و حمایت از طرح‌های بانوان صاحب ایده و ایجاد فضای امن و مفرح برای بروز ایده‌های نو در حوزه‌های فرهنگی تربیتی و اجتماعی از جمله کاربردهای باغ اردوگاه خاتون است.
کودکان نیز با بهره‌گیری از خدمات این مجموعه که در قالب  برگزاري اردوهاي طبیعت گردي مادر و کودک انجام می‌شود که در قالب این اردوها کودکان ضمن تفریح  با طبیعت نیز آشنا می‌شوند.
ارائه خدمات اردویی بر اساس سن و علایق مخاطب(اردوهاي نوجوان، بزرگسال،کودك و مادر،کارمندان،جشن تولد و جشن عبادت) از دیگر برنامه‌های اجرا شده در باغ اردوگاه خاتون است. از مهرماه سال جاری تاکنون تعداد30بسته برنامه اردویی  در این مجموعه برگزار شده است.

 

بهره مندی بیش از 49 هزار مخاطب از برنامه های مناسبتی
در طول سال برنامه‌های مناسبتی متفاوتی با عناوین مختلف در باغ اردوگاه خاتون برگزار می‌شود که رویداد خاتون، جشنواره غذا دارو، بهار در بهار (ویژه ماه رمضان)، ویژه برنامه میلاد امام رضا(ع)، جشن میلاد امام حسن(ع)، برپایی نمایشگاه سرای خاتون، نمایشگاه همگام با اربعین، جشن‌های دختر ماه، نمایشگاه غدیر، سوگواره خاتون، ایستگاه صلواتی خاتون و پویش نذر مادر و… از جمله این برنامه‌ها است. در مجموع تعداد 49هزارو 892 نفر از مخاطبین از این برنامه‌ها بهره مند شده اند.

برپایی طرح «پویش نذر مادر» و ایستگاه استقبال از زائران
اجرای طرح پویش نذر مادر در 170 نقطه مشهد با شرکت بیش از 5هزار نفر از بانوان مشهدی با محوریت باغ اردوگاه خاتون در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) و  برپایی ایستگاه استقبال از زائران پیاده امام رضا(ع) و بهره‌مندی 12 هزار بانوی زائر پیاده امام هشتم(ع) از خدمات فرهنگی و پذیرایی از دیگر فعالیت‌های این مجموعه در سال جاری است.

 

برگزاری 160 کارگاه آموزشی
کارگاهای آموزشی در چهار فصل نوآورانه‌های خانه و خانه داری، نوآورانه‌های کسب و کار، نوآورانه های تربیتی و آموزشی، نوآورانه‌های فرهنگی و هنری، اجتماعی برگزار می‌شود که در سال جاری تعداد 160 کارگاه آموزشی با حضور بیش از 1000نفر دایر شده است.
کاشت باغچه گیاهان دارویی همراه با برگزاری تورهای باغ گردی و آشنایی مخاطبین با گیاهان دارویی و بهره مندی 100 نفر از مخاطبین فعالیت‌ دیگر مرکز تخصصی نوآوری‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بانوان است.
برپایی پنجشنبه‌های خاتونی همراه با اجرای برنامه‌های مختلف از قبیل کارگاه‌های خلاقیت، بازارچه فروش، مشاوره، برنامه‌های تفریحی(چهار چرخه سواری، بازیهای چوبی و…) پیاده روی و ورزش صبحگاهی، باغگردی، آشنایی با مدیریت بحران و… از دیگر خدمات مجموعه باغ اردوگاه خاتون است و به طور کلی امسال بیش از 80 هزار نفر از بانوان بدون پرداخت ورودی از برنامه‌های باغ بهره مند شده‌‍اند.
افراد مراجعه کننده به این مرکز مخاطبان میهمان وابسته به ارگان‌ها و سازمان‌ها شامل گروه بانوان و دختران کودک و نوجوان و بانوان زائر یا مجاور شهر مشهد هستند که پس از درخواست استفاده از فضای نوآوری، خلق ایده، تفریحی، فرهنگی، آموزشی باغ اردوگاه خاتون و مرکز تخصصی نوآوری از خدمات این مجموعه بهره‌مند شده‌اند. دانش‌آموزان مدارس، مهدکودک‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و ارگان‌های دولتی نیز از مخاطبین خاص این اردوگاه هستند که در طول سال و مناسبت‌های مختلف با مراجعه به این مجموعه از خدمات و فضای آن استفاده کرده‌اند.
امکانات و فضاهای باغ اردوگاه خاتون شامل؛ تالار نوآوری، تالار رضوانه، نمایشگاه خلاقیت و نوآوری، باغ‌راه‌های موضوعی، رواق‌های مهارت‌افزایی، سالن آمفی‌تئاتر و ایده‌پردازی، فضاهای ورزشی(زمین والیبال، فوتبال، بسکتبال و پیاده‌روی)، پاتوق کتاب و اندیشه، بازارچه فروش و کافی‌شاپ می‌یاشد.

منبع : آستان نیوز تصویر از محمد جواد مشهدی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *