جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حرم شمس الشموس، سیاه پوش عزای اباعبدالله الحسین(ع) شد

وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حرم شمس الشموس، سیاه پوش عزای اباعبدالله الحسین(ع) شد

 

 

مشهدالرضا(ع) در شب عاشورای حسینی حال و هوای دیگری دارد،

 شهر سراسر سیاه پوش شده است و دل‌ها بیشتر از هر زمان دیگری بی‌تاب مشهدالرضا(ع) در شب عاشورای حسینی حال و هوای دیگری دارد، شهر سراسر سیاه پوش شده است و دل‌ها بیشتر از هر زمان دیگری بی‌تاب روزهایی است که حدود هزار و سیصد و 80 سال قبل زمین و زمان را داغ‌دار کرد، داغی که هیچ وقت رنگ فرسودگی به خود نمی‌گیرد، حرم شمس‌الشموس نیز در این شب عزیز رنگ و بوی ماتم به خود گرفته است و حال و هوای ویژه‌ای دارد.

وارد حرم که می‌شوی، پرچم سیاه برافراشته شده روی گنبد طلا خودنمایی می‌کند، حتی ویروس منحوس کرونا نیز مانع عزاداری عشاق و دلدادگان سید و سالار شهیدان نشده است، آنان آمده‌اند تا در کنار مولای خود، در غم از دست دادن حضرت ابوالفضل العباس(ع) و سیدالشهدا(ع) و واقعه کربلا در تاسوعا و عاشورا عزاداری کنند. صحن جامع رضوی میزبان عزاداران حسینی است و ویژه برنامه های مختلفی در این شب تدارک دیده شده است.

طنین زیارت امین الله در شب عاشورای حسینی

صدای اذان مغرب بلند می‌شود، زائران در صحن جامع رضوی و در صفوفی مرتب، در فرش هایی که با رعایت موازین بهداشتی چیده شده مستقر و مهیای اقامه نماز با شکوه جماعت می شوند. پس از اقامه نماز، زیارت امین الله  و ذکر توسل زمزمه می شود و عزاداران و سوگواران ابا عبدالله الحسین(ع) در محضر امام معصوم(ع) همه یک صدا از خدا صبر و بردباری در برابر قضا و قدر الهی را خواستار شده و آرامش و تسلیم امر خداوند را طلب کردند. همچنین ضمن زمزمه این زیارت روح بخش، از خداوند خواستند که اگر در زندگی گرفتار بلا و مصیبتی شدند بتوانند مانند امام حسین(ع) که مظهر صبوری و استقامت است، در برابر این مصیبت صبر و بردباری پیشه کنند.

نهضت امام حسین(ع)؛ نهضت قرآنی

بهره مندی از بیانات آرامش بخش حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با محوریت «امر به معروف و نهی از منکرلازمه تحول خواهی» از دیگر بخش های این مراسم است.

وی با بیان اینکه نهضت امام حسین(ع)، نهضت قرآنی و انگیزه، مسیر، مقصد و روش ایشان قرآنی است، گفت: سراغ امام حسین(ع) که می رویم ما را به سوی قرآن سوق می دهد و سراغ قرآن که می رویم ما را به سوی امام حسین(ع) می فرستد.

این سخنران و خطیب حرم مطهر رضوی اظهار کرد: شب عاشورا با عنایت امام حسین(ع) ساخته و درتاریخ جاودانه و ماندگار شد، این شب برای همیشه الهام بخش سالکان و عاشقان و مجاهدان است و حضرت عباس(س) در ساختن آن، نقش ویژه ای ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) و قرآن یک حقیقت هستند که یکی قرآن صامت و دیگری قرآن ناطق است، ادامه داد: امام حسین(ع) با قرآن شناخته می شود، برای اینکه بتوانیم الهام بخشی ابا عبدالله را در فهم قرآنی دریافت و درک کنیم باید پژوهش های زیادی انجام دهیم.

ویژگی انصارالحسین(ع) از منظر قرآن

حاج علی اکبری در ادامه سخنان خود به ویژگیهای انصار و یاران امام حسین(ع) از منظر قرآن مجید اشاره کرد و گفت: ایستادگی در برابر دشمنان خدا و شهادت در این راه یکی از ویژگیهای اصحاب امام حسین(ع) است.

وی به تفسیر آیات 111 و 112 سوره توبه می پردازد و ادامه می دهد: در این آیه شریفه آمده است:«همانا خدا جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده، آنها در راه خدا جهاد می‌کنند پس (دشمنان دین را) به قتل می‌رسانند و (یا خود) کشته می‌شوند، این وعده قطعی است بر خدا و عهدی است که در تورات و انجیل و قرآن یاد شده و از خدا با وفاتر به عهد کیست؟ پس از این معامله‌ای که کردید بسی شاد باشید که این به حقیقت سعادت و پیروزی بزرگ است». صدر این آیه مصداقش ابا عبدالله الحسین(ع) و اصحاب ایشان است.

امامت جمعه موقت تهران اظهار کرد: در آیه 112 سوره مبارکه توبه  9 ویژگی که عالی ترین سطح آن شامل حال انصار الحسین(ع) می شود بیان شده است. این صفات براى مؤمنانِ مجاهد بيان شده که شامل ویژگیها و پیام هایی از جمله «از گناهان توبه كرده، در مدار عبادت قرار مى‌گيرند. با زبان، حمد و با پا حركت و با بدن ركوع و سجود دارند، پس از خودسازى، با امر به معروف به اصلاح جامعه مى‌پردازند و از مرز قوانين الهى خارج نمى‌شوند» است.

این استاد حوزه می افزاید: توبه از گناه، راه عبادت را باز مى‌كند، زبان ستايشگر همراه با پويايى و تحرک، آمادگى براى ركوع و سجود در پيشگاه خدا مى‌آورد و امر به معروف و نهى از منكر، حافظ حدود الهى در جامعه است.كلمه‌ى‌ «التَّائِبُونَ»، نشانه‌ى آن است كه مؤمنانى كه جان و مال خود را به خدا مى‌فروشند، مى‌توانند با يك انقلاب و بازسازى درونى و اعراض از كردارهاى نارواى گذشته، وارد اين‌ ميدان معامله با خدا شوند.

شب عاشورا شب تجدید بیعت است

وی افزود: شب عاشورا شب تجدید پیمان و عهد و بیعت با امام حسین(ع) است؛ باید در این شب از خدا کمک بخواهیم ما را در خط  و راه و روش ابا عبدالله (ع) قرار دهد.

حاج علی اکبری، بیان می کند: امام حسین(ع) به ما آموختند حتی با تعداد اندک جمعیت می توان حجت را بر مردم تمام کرد و در برابر یزید که بزرگترین منکر آن زمان بود ایستاد و بزرگترین امر به معروف و نهی از منکر را انجام داد.

وی تصریح می کند: اهل بیت(ع) و اصحاب و یاران امام حسین(ع) از حریم الهی و مرزهای حضرت حق تعالی حفاظت کردند و با تمام وجود، استعدادهای علمی، روحی، مالی، توان و حتی خانواده خود را به میدان حفظ حدود الهی آوردند.

طنین «لبیک یا حسین» از گلدسته های حرم 

در بخش پایانی این مراسم، ساعت 21 به وقت گلدسته های بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) زائران و عزاداران اباعبدالله حسین(ع) همزمان با سراسر کشور، همراه با ایران اسلامی یکپارچه روبه سمت قبله قیام کردند و به یاد ندای «هل من ناصر ینصرنی» عصر روز دهم ابا عبداالله الحسین(ع) از حرم حضرت رضا(ع)، فریاد «لبیک یا حسین» سر دادند. پایان بخش این مراسم نیز توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ذکر مصیبت و مرثیه خوانی بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *