جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تولیت آستان قدس رضوی، پای صحبت دختران دهه هشتادی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تولیت آستان قدس رضوی، پای صحبت دختران دهه هشتادی

نوجوانند و پرانرژی؛ حرف‌های زیادی هم برای گفتن دارند و وقتی شنیده‌اند قرار است میزبان تولیت آستان قدس رضوی باشند، خودشان را برای گپ و گفتی صمیمی آماده کرده‌اند. اینجا مدرسه دخترانه امام رضاست، در حاشیه شهر مشهد.

به گزارش آستان‌نیوز، دبیرستان دخترانه واحد یک امام رضا(ع)، اولین مدرسه از مجموع ۱۹ مدرسه تحت پوشش بنیاد فرهنگی رضوی است، آن هم در شهرک شهید رجایی، یعنی حاشیه شهر مشهد. همین اولین بودن کافی است که معلوم شود رسیدگی به حاشیه شهر و ساکنان آن، تا چه اندازه برای آستان قدس رضوی اهمیت دارد؛ به‌ویژه وقتی صحبت از دانش‌آموزان، نوجوانان و بانوان مطرح باشد.

مهمان ویژه زنگ نماز

پس از دو سال کرونایی که کلاس‌های درس بچه‌ها را کاملا مجازی کرده بود، مهرماه امسال، دوباره مدرسه ها میزبان بچه‌ها شده و در کنار تعلیم و تربیت، خاطره‌بازی‌های دیگری هم در حال تکرار است؛ مثل زنگ‌های نماز مدرسه و شور و شوق بچه‌ها برای اذان گفتن و مکبر شدن.
زنگ نماز این مدرسه هم، در نخستین‌ روزهای سال تحصیلی، میزبان تولیت آستان قدس رضوی است و دانش‌آموزان خوشحال‌اند که مهمان ویژه زنگ نماز، بزرگ خادم امام رضاست. هم نماز را همراه ایشان اقامه می‌کنند و هم فرصتی دارند برای گفتگو و بیان بی‌واسطه حرف‌ها و نظرات.

فرشتگان سپیدپوش، نشسته روی سجاده‌ها
همه دخترها با چادرهای سپید، روی سجاده‌ها نشسته‌اند و آماده‌اند تا به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی نماز را اقامه کنند. هم قبل و هم بعد از نماز، بازار سلفی گرفتن‌ بین بچه‌ها داغ است و دارند خاطره شیرین امروزشان را ثبت می‌کنند.
یکی از آن‌ها می‌گوید: امروز که شنیدم قرار است تولیت حرم به مدرسه ما بیایند خیلی خوشحالم شدم، همیشه دوست داشتم در حرم پشت سر ایشان نماز بخوانم و احساس می‌کنم امروز که در مدرسه امام رضا(ع) و به امامت ایشان نماز می‌خوانیم، انگار در حرم امام اقامه نماز می‌کنیم.

شنیدن حرف‌های نوجوانان پرشور و انگیزه

هنوز وقت اذان نشده و فرصت گفتگوی دختران دانش‌آموزی با تولیت حرم امام رضا(ع) فراهم است. بچه‌ها حسابی پرانرژی‌اند و دلشان می‌خواهد بیشتر و بیشتر حرف بزنند. دغدغه اصلی‌شان، حضور مسئولانی با گوش‌های شنواست که حرف‌هایشان را خوب بشنوند و درک کنند. قرار است به نمایندگی از بچه‌ها، چند دانش‌آموز، در حضور تولیت آستان قدس رضوی صحبت کنند و از دغدغه‎ها و درددل‌های دهه هشتادی‌ها بگویند.

تلاش برای جهاد علمی
زهرا حیدرلی پشت میکروفون می‌رود و می‌گوید: حرکت علمی که سالها پیش با تاسیس مدارس امام رضا(ع) شروع شد، با جهاد علمی ما دانش آموزان کامل خواهد شد و ما هم برای تحققش تلاش می‌کنیم. به گفته او، اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، تحقق تمدن نوین اسلامی و آماده سازی زمینه ظهور حضرت ولی عصر(عج) از اهداف مهمی است که دانش‌آموزان برای عینی شدنشان کوتاهی نخواهند کرد.

مسئولیت دختران امام رضایی

مبینا دهقان زاده هم ضمن قدردانی از این حضور پدرانه و دیدار مشفقانه، در چند عبارت سخنانش را این طور بیان کرد: همین که در مدرسه‌ای منتسب به امام هشتم تحصیل می‌کنیم، توفیق نصیب ما شده و شکرگزارش هستیم. او می‌افزاید: به ‌عنوان یک دختر امام رضایی، آموختن سبک زندگی رضوی را در کنار رشد و تحصیل، وظیفه سنگین خود می‌دانم، چون بناست در نقش مادری در تربیت فرزندان آینده کشور مؤثر باشم.

درخواست تعیین رواق ویژه نوجوانان و جوانان
سمیه نقدی، دانش‌آموز بعدی است که می‌گوید: مدارس امام رضا(ع) فقط محلی برای درس خواندن نیست، بلکه به نظر من، این مدارس محل تربیت خادمان دستگاه حضرت رضا(ع) هم هست.
او ادامه می‌دهد: همه ما آرزوی خدمت به زائران امام رضا(ع) را داریم و خوشحالیم که در دهه آخر ماه صفر امسال، یکی از آرزوهای دختران مدارس امام رضا(ع) محقق شد و توانستیم در مواکب بنات‌الرضا(ع) خدمت کنیم. او پیشنهادی هم دارد و می‌گوید: اختصاص رواقی در حرم مطهر رضوی ویژه نوجوانان و جوانان با حضور خود دختران نوجوان به عنوان خادمیار، می‌تواند فضای ارتباط نوجوانان با یکدیگر و همدلی و گفتمان دهه هشتادی‌ها را در فضای معنوی حرم امام رضا(ع) بیشتر فراهم کند.

جایگاه والای علم‌آموزی در اسلام
بعد از اذان، نماز ظهر و عصر به جماعت اقامه می‌شود و پس از آن، نوبت به صحبت‌های تولیت آستان قدس رضوی می‌رسد. حجت الاسلام والمسلمین مروی صحبت‌هایش را با موضوع علم و علم‌آموزی شروع می‌کند و می‌گوید: فراگیری علم و دانش از اهمیت بسیار بالایی در اسلام برخوردار است و پیشوایان دین تأکیدات فراوانی نسبت به اهمیت علم‌آموزی داشته‌اند به‌طوری‌که با ظهور اسلام، اعراب دوران جاهلیت از تاریکی جهل خارج و علم، خرد و استعداد در جامعه اسلامی ظهور و بروز پیدا کرد.

داشتن منطق و استدلال برای دعوت به حجاب
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت امربه‌معروف در حوزه حجاب اشاره و خطاب به دانش آموزان می‌گوید: کسی با توهین، اهانت، ناسزا و مسخره کردن جذب دین نمی‌شود؛ اگر افراد بدحجاب در اطراف خود دارید باید با منطق و استدلال آن‌ها را به حجاب دعوت کرد.

توصیه به مطالعات جنبی
حجت‌الاسلام و المسلمین مروی، مطالعه کتب دینی در کنار علم‌آموزی را هم به بچه‌ها توصیه و اظهار می‌کند: ارتقاء معرفت، دانش و معلومات دینی موجب مصونیت انسان از گرفتاری در بسیاری از انحرافات می‎شود و همچنین علم و دانش، زمانی می‌تواند برای بشریت مفید باشد که از اخلاق و تدین برخوردار باشد.

دختران امروز، مادران و آینده‌سازان فردا
وی همچنین به اهمیت جایگاه مادری در آینده یک ملت اشاره و اظهار کرد: دختران امروز، مادران و آینده‌سازان فردا هستند، مردان و زنان آینده از دامان مادرام وارد جامعه می‌شوند، پس مادران نقش بسیار مهمی در شکوفایی جامعه دارند.
آثار هنری زیبا و دلنشین
پایان‌بخش مراسم، بازدید حجت الاسلام والمسلمین مروی از چند اثر هنری دختران دانش‌آموز است. اولین اثر هنری، تصویری از حرم امام رضاست که با ذغال و توسط مبینا رضایی‌نسب، دانش‌آموز پایه دهم طراحی شده است. این تابلو به تولیت حرم مطهر تقدیم می‌شود و در مقابل، مبینا هم هدیه‌ای متبرک دریافت می‌کند. اثر هنری بعد، نقاشی‌خط «حی علی الصلاه» اثر مهدیه حسینی است که زیبایی‌اش سبب می‌شود حجت‌الاسلام و المسلمین مروی، از مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی بخواهد در کنار تشویق این هنرمند، طرح‌هایی مانند برگزاری دوره‌های آموزش خوشنویسی در مدارس امام رضا(ع) را اجرایی کنند تا هنرمندان بیشتری آموزش ببیند و پرورش یابند.
هانیه بیات هم، یکی از دانش آموزان خوش‌ذوق مدرسه است که مدتی به عنوان سرپرست یک گروه 50 نفره، طراحی کتیبه‌های هنری فعالیت داشته؛ کتیبه‌هایی که نام مبارک علی بن موسی الرضا(ع) بر آن‎ها می‌درخشد و دوتا از آنها به تولیت آستان قدس رضوی هدیه می‌شود؛ یکی برای خود آقای مروی و یکی هم هدیه‌ای برای رهبر انقلاب که با واسطه به دست ایشان برسد. هانیه هم با گرفتن هدیه از دست تولیت آستان قدس، لبخندی به چهره‌اش می‌نشیند و با ذوق به یکی از مربیان می‌گوید: «بالاخره مزد زحماتم را گرفتم.»

فرا خواندن یک معلم دغدغه‌مند
در هنگام‌ بازدید آثار هنری و هدیه دادن‌ها، یکی از معلمان درخواست صحبت مستقیم با تولیت آستان قدس رضوی را دارد که فرصتش فراهم‌ نمی‌شود. اما دقایقی بعد، پس از خداحافظی با دانش آموزان، در مقابل خروجی نمازخانه، تولیت آستان قدس درخواست می‌کند که آن معلم را صدا بزنند تا حرفش را بیان کند. معلم مدرسه فکرش را هم نمی‌کرد، در آن همهمه درخواستش مورد توجه قرار بگیرد اما می‌آید و دقایقی دربارخه دغدغه‌ها نیازهای بچه‌های مدرسه صحبت می‌کند.
یک پایان شیرین
پس از بازدید حجت الاسلام و المسلمین مروی از فضاهای مدرسه و شنیدن دغدغه‌های خانم نیکنام، مدیر مدرسه، یکی از شیرین‌ترین اتفاقات این دید و بازید صمیمانه، هدیه ویژه تولیت آستان قدس رضوی است که دستور می‌دهند سه میلیارد تومان برای تجهیز سالن ورزشی این مدرسه و ۱۷ میلیارد تومان هم برای احداث مجتمع آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه اول، در مجاورت این مدرسه تخصیص داده شود.

مراقب هدایای هنری بچه‌ها باشید
در آخرین لحظات هم اتفاقی می‌افتد که جالب و زیباست. همراهان تولیت آستان قدس، در حال حمل آثار هنری اهدایی بچه‌ها هستند که ایشان احساس می‌کند حساسیت کافی در جابه‌جایی این هدایا وجود ندارد و به همین خاطر خطاب به یکی از همراهان می‌گویند: «مراقب باشید، کار هنری‌ست، آسیب نبیند.»

نیاز به گفتن، نیاز به شنیده شدن
دیدار و گفتگوی صمیمی تولیت آستان قدس رضوی با دانش‌آموزان دهه هشتادی به پایان می‌رسد و لبخند روی صورت بچه‌ها، از رضایتشان حکایت دارد. این همه حس و حال خوب گفتن و شنیدن است که دهه هشتادی‌ها به آن نیاز دارند و همه مسئولان باید برای پاسخ به این نیاز، تلاش کنند.

گزارش: سارا صالحی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *