جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / در شام وفات حضرت معصومه(س) قم سوگوار و سیاهپوش است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / در شام وفات حضرت معصومه(س) قم سوگوار و سیاهپوش است

شهر مقدس قم در ۱۰ ربیع‌الثانی سالروز وفات دختر گرامی امام موسی کاظم(ع) و خواهر گرانقدر هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت رضا(ع)، سوگوار و سیاهپوش است.

امسال با توجه به شرایط کرونا و به منظور رعایت «شیوه‌نامه‌های بهداشتی»، عزاداران همچون سال های گذشته نتوانستند با برپایی دسته های عزاداری برای عرض تسلیت و سوگواری به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مشرف بشوند.

به گزارش ایرنا اما این مساله، چیزی از عشق و ارادت دوستداران خاندان عصمت و طهارت نمی کاهد و آن‌ها امسال همچون سال های گذشته معابر و کوچه های شهر عش آل محمد(ص) را با نصب پرچم و پارچه های مشکی، سیاهپوش کردند و در وفات ایشان اشک ماتم ریختند.

برخی از مومنان در منازل خود و با بهره گیری از شبکه های صداوسیما و فضای مجازی که برنامه های مختلفی را به مناسبت این روز به صورت زنده و یا تولیدی پخش می کردند، پیگیری کردند، زیارتنامه خواندند و با نوای سوزناک مداحان اهل بیت در سوگ کریمه اهل بیت(ع) اشک ماتم ریختند.

بعضی از مردم نیز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و «فاصله‌گذاری اجتماعی» و زدن «ماسک» در صحن های حرم مطهر بانوی آب و آینه حضور یافتند، با قرائت زیارتنامه و نیایش به درگاه الهی در این مصیبت اشک ریختند و خدمت حضرت ولی عصر(عج) عرض تسلیت گفتند.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، امسال با توجه به شرایط کرونا و محدودیت های ایجاد شده برای حفظ سلامت مردم، برنامه های گوناگونی را در این روز و این شب برگزار کرد و این برنامه ها از کانال های فضای مجازی این آستان مقدس و شبکه های صداوسیما همچون شبکه نور (سیمای استانی قم) و شبکه سراسری قرآن و شبکه های رادیویی به صورت زنده برای عاشقان خاندان نبوت پخش شد.

شب گذشته نیز، آیین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر بانوی کرامت به همراه تشییع پیکر هفت شهید گمنام هشت سال دوران دفاع مقدس در شب رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار و پخش شد.

حرم مطهر حضرت معصومه(س) محل ظهور انوار ۱۴ معصوم(ع) است

امروز نیز، یکی از برنامه های این آستان مقدس، برگزاری سخنرانی های مذهبی و پخش آن از طریق فضای مجازی و صداو سیما بود که عضو مجلس خبرگان رهبری در یکی از این سخنرانی‌ها، با بیان این که امام صادق(ع) فرمودند یکی از ذریه من در شهر قم دفن می شود و به شفاعت او تمام شیعیان وارد بهشت می شوند، گفت: در پایان زیارتی که از امام رضا(ع) برای حضرت معصومه(س) نقل شده است نیز، از حضرت تقاضا می کنیم که در بهشت ما را شفاعت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری افزود: شخصیت‌هایی که مقام و عظمتی دارند، ولو این‌که با ما زندگی می‌کنند و رفتارشان معمولی است، اما در حقیقت در یک افق دیگری زندگی و نگاه می کنند.

وی با بیان این که امام رضا(ع) یک تصرف بزرگ در امت اسلامی کردند و با این مهاجرت اتفاق عظیمی افتاد و مسیر هجرت خود را مسیر تجمع شیعیان در طول تاریخ قرار دادند و این هجرت موجب انتقال انوار اهل بیت(ع) شد، گفت: بر محور این هجرت بزرگ، مهاجرت امامزادگان بزرگوار(ع) در این سیر انتقال معارف الهی در دنیای اسلام و شکل‌گیری تشیع ۱۲ امامی بر محور امام رضا(ع) شکل گرفت.

وی افزود: بخشی ازاین ماموریت بر عهده حضرت معصومه(س) است و این هجرت باطنی دارد که ذیل ماموریت امام رضا(ع) است و می دانستند که این هجرت چه اتفاقاتی را رقم خواهد زد؛ بنابراین آن گوهری که باعث شد، قم را «قم» بکند؛ وجود مطهر حضرت معصومه(س) است.

میرباقری گفت: اگر بنا است علوم اهل بیت(ع) به قم منتقل و از این‌جا به کل عالم منتشر شود به موجب حضرت معصومه(س) است که این مشعل بزرگ را بر افروخته و چشم و چراغ حرم اهل بیت(ع) شده است؛ بنابراین حرم مطهر یک حرم فوق‌العاده و محل ظهور انوار ۱۴ معصوم(ع) است.

هر زایری در اندازه خودش شناخت به حضرت معصومه(س) بزرگوار داشته باشد

سخنران دیگر حرم مطهر بانوی کرامت نیز در این روز گفت: امیدواریم مردم از راه دور زیارت و دعا کنند تا این ویروس از بین برود و همه بتوانند به زیارت بیایند، چراکه دوری از حرم‌های مطهر داغ سنگینی بر دل‌های مردم گذاشته است که امیدواریم به‌زودی این مشکل مرتفع شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی اظهار داشت: امثال علامه طباطبایی و ملاصدرا می‌دانند معرفت واقعی به حضرت معصومه(س) یعنی چه؟ چراکه علما و بزرگان با توسل به این بانوی کرامت، و کسب معرفت حقیقی نسبت به ایشان، توانستند بهره‌های معنوی کاملی را کسب کنند.

وی افزود: کرامت‌های بسیاری از زبان مراجع تقلید و علما درباره حضرت معصومه(س) ذکر شده که نشان‌دهنده مقام و منزلت این بانوی بزرگوار است که باید توجه جدی به این مسایل داشته باشیم.

ویژه برنامه قرار فاطمی با حضور جمعی از کارشناسان دینی، ویژه برنامه رسانه‌ای ماهتاب و ویژه برنامه رسانه‌ای سمت خدا به مناسبت رحلت بانوی کرامت با پخش زنده از رسانه ملی در حرم مطهر، یکی دیگر از برنامه های حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) به این مناسبت بود.

برگزاری محفل عزاداری آذری زبانان توسط آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور جمعی‌ از مداحان آذری در جوار مضجع شریف بانوی کرامت، از دیگر برنامه های این روز بود که به صورت زنده از شبکه‌های استانی آذری‌زبان منعکس شد.

حضرت معصومه(س) یک بسیجی به معنای واقعی بودند

مشاور تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در گفت‌وگویی اظهار داشت: ویژگی بارز کریمه اهل بیت(ع) ولایتمداری ایشان است، به طوری که ایشان یک بسیجی به معنای واقعی بودند که از امام خود دفاع و دست به هجرت ‌زدند که اگر ایمان، توکل، صبر و تدبیر که از ویژگی‌های اصلی یک بسیجی است در وجود ایشان نبود، هجرت شکل نمی‌گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی با بیان این که شفاعت حضرت معصومه(س) مشمول بسیاری از دوستداران آن حضرت می شود، گفت: این شفاعت شامل حال کسانی هم که نواقصی در اعمال خود دارند و معرفت به جایگاه اهل بیت(ع) و حضرت معصومه(س) دارند، می شود.

وی با اشاره به فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) گفت: تنها امامزادگانی که روایت مربوط به زیارت‌شان با این استحکام نقل شده حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت معصومه(س) هستند و ویژگی زیارت حضرت معصومه(س) این است که دستورالعمل هم دارد.

«دعای دسته‌جمعی» را فراموش نکنیم 

همچنین قائم مقام تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در گفت‌وگویی، وظیفه اصلی خادمان این آستان را خدمت رسانی به مردم عنوان کرد و گفت: این آستان هم در زمینه خدمات فرهنگی و هم در زمینه خدمات اجتماعی فعالیت دارد و خدمات زیادی در عرصه های گوناگون به مردم داده است و می دهد.

هادی محمودنژاد اظهار داشت: در این ایامی که شیوع ویروس کرونا همه دنیا را درگیر کرده، شهر مقدس قم و حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز درگیر این ویروس شده و حرم مطهر در فضاهای مسقف خالی از زایر است و امیدواریم که هر چه زودتر شر این ویروس کم شود و مانند گذشته، حضور زایران را در حرم مطهر داشته باشیم.

وی با بیان این که طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از نخستین روزهای شیوع این ویروس اقدام های لازم را انجام دادیم، گفت: مدیریت بهداشت و درمان حرم مطهر متولی رسیدگی به وضعیت کرونا در حرم مطهر هستند و همکاری زایران هم در رعایت این دستورالعمل‌ها موثر بوده است و ان‌شاءالله با فرهنگ سازی بیشتر بتوانیم زحمات و خستگی کادر درمان کشور را کاهش دهیم.

بر اساس این گزارش، محفل عزاداری به مناسبت رحلت حضرت معصومه(س) در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بدون حضور مردم، در جوار مضجع شریف امامزاده سید علی(ع) فرزند بلافصل حضرت ابوالفضل عباس(ع) نیز برگزار شد.

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود؛ آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آن که پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساءالعالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب های ایشان است.

لقب «معصومه» از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است، علامه مجلسی در این باره می گوید: امام هشتم شیعیان(ع) در جایی فرمودند که «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) بعد از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه منوره به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع الاول وارد قم شد.

آن حضرت در شهر قم، مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت و پس از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی ابن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در ۱۰ ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم تا سالروز ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده‌است./

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *