جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حال و هوای زائران نوروزی در حریم رضوی/ عطر محمدی در پایتخت دل‌ها

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حال و هوای زائران نوروزی در حریم رضوی/ عطر محمدی در پایتخت دل‌ها
مهمانان نوروزی امام رئوف، از باب‌الرضا(ع) زائر دو حرم می‌شوند. سلامی به ساحت نورانی پیامبر اعظم(ص) تقدیم می‌کنند و سلامی به محضر سبط بزرگوارشان، حضرت رضا(ع) می‌دهند.

دو سال است، مؤمنان عالم از زیارت اماکن متبرکه محروم مانده‌اند. عید امسال، تمثال مرقد مطهر پیامبر اکرم(ص) در قلب حرم رضوی، شمیم مدینه را به مشهدالرضا(ع) آورده.

شوق دوچندان
نوروز 1400 حرم منور رضوی یک تفاوت بزرگ با عید سال‌های پیش دارد. عید امسال حرم هر آن‌چه از نورافشانی و آذین‌بندی و گل‎آرایی نوروز سراغ داریم دارد، به‌علاوه عطر نام محمدی که از صحن پیامبر اعظم(ص) در همه شهر مشهد پیچیده است. مهمانان نوروزی مشهدالرضا(ع)، از شوق دیدار گنبد طلایی امام هشتم در کنار اِلمان گنبد خضرای پیامبر(ص) مشعوف و مسروراند.
دریافتن این احساس معنوی چندان دشوار نیست، وقتی به محض ورود با چشمانی نم‌دار به حضرت رضا(ع) و رسول گرامی اسلام(ص) سلام و عرض ادب می‌کنند. به‌خصوص این دوسال اخیر که دل‎ها از سفر روحانی حج دور افتاده است، دیدن شِمایی از شهر پیامبر(ص) موجب آرام و قرار دل‌ها می‌شود.
حلقه‌ای از گل‌های سنبل‌، گنبد سبز را در آغوش گرفته و تصویر دل‌انگیز و معطر آن، هر زائری را شیفته خود می‌کند. جمع زیادی از زائران گرداگرد اِلمان جمع شده‌اند و تک‌به‌تک یا گروهی عکسی به یادگار می‌گیرند. از بین مهمانان نوروزی بیشتر زوج‌های جوان مشغول عکس گرفتن و خاطره ساختن از اولین نوروز مشترک خود در جوار بارگاه منور ثامن الحجج(ع) هستند.

احساس قرابت
خانم و آقای کیانی از نومزدوجین اهل تهران هستند که با چهره نونوار عیدانه حرم مشرف شده‌اند و از زوایای مختلف در حال عکس گرفتن هستند. حس خود را از دیدن المان مرقد مطهر پیامبر(ص) بیان می‌کنند. اول خانم کیانی می‌گوید: با اینکه تصویر المان را در روز بعثت پیامبر(ص) از تلویزیون دیده بودیم ولی باز هم وقتی از نزدیک نماد گنبد را وسط صحن دیدیم، بسیار شگفت زده و خوشحال شدیم.
همسرش با ظرافت نظری خاص دراین باره می‌گوید: چه خوب است که در حرم امام رضا(ع)، عنوان بعضی از صحن‌ها با المان آن همراه می‌شود. مثل صحن قدس با نماد آن، و حالا صحن پیامبر اعظم(ص) با المان گنبد ایشان. معتقدم که دیدن المان‌ نمادین اماکن متبرکه هم احساس قرابت به این حضرات را در دل مؤمنان زنده می‌کند.

فرصتی برای تفکر و تذکر
کمی آن سوتر، پیرمردی مشغول قرائت زیارتنامه است. طوری نشسته که پشتش به المان نباشد و به قول خودش، اسائه ادبی به ساحت پیامبر(ص) نباشد. احساس خود را از دیدن المان بیان می‌کند: همه این‌ عناوین و المان‌ها، بهانه عرض ادب و احترام ما به محضر این حضرات است. همه این‌ها، فرصتی برای تفکر و تذکر و یادآور خدا و خوبی‌هاست.
صدای خنده و بازی بچه‌ها، طراوت و نشاط بیشتری به حرم مطهر بخشیده. کودکان کم سن‌وسال در فاصله نماز خواندن و قرائت دعای بزرگترها، فرصت را غنیمت شمرده، دور المان دنبال همدیگر می‌دوند. چند تای‌ آنها، تلفن والدین‌شان را گرفته و عکس دو تاییِ خواهر و برادری با گنبد می‌گیرند. یکی هم دوست دارد، یواشکی شاخه گلی بکند و بو کند و…

یادی از سفر روحانی
پدر دو تا از همین بچه‌ها که حین دعا خواندن، زیر چشمی مراقب آنها است، نظرش را درباره المان ابراز می‌کند: وقتی شنیدم نام صحن را به نام متبرک پیامبر اعظم(ص) تغییر دادند و یک المان هم از مرقد رسول خدا(ص) جانمایی شده، احساس خیلی خوبی پیدا کردم. حرم امام رضا(ع)، بدون نام و نمادی از بارگاه پیامبر عزیزمان، انگار چیزی کم داشت.
آقای میرزایی، زائر اراکی حرم امام هشتم که یک بار به سفر حج مشرف شده، در این رابطه می‌گوید: به محض دیدن گنبد نمادین پیامبر(ص)، اشک به چشمان آمد. یاد سفری افتادم که سال‌ها پیش به مکه معظمه و مدینه منوره مشرف شده بودم. کمی بار دلتنگی‌ام سبک شد. امسال حرم آقا بوی مدینه گرفته.
دعا مأنوس زائر و هدف مقدس زیارت است. مهمانان امسال امام رئوف در شرایط محدویت‌های کرونایی، به عشق پابوسی حضرت کیلومترها طی مسیر کرده‌اند تا از محضر امام مهربان‌شان درخواست کنند که به‌زودی بلای کرونا رخت از جهان ببندد تا بار دیگر دل‌ها و دیده‌ها به زیارت پیامبر اکرم(ص) در شهر مدینه، نورانی شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *