پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه سوم ماه محرم

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه سوم ماه محرم
به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری و عزاداری سیدالشهدا(ع)، در دهه سوم ماه محرم‌ معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس ویژه برنامه‌های مختلفی را برای اجرا در حرم مطهر رضوی با رعایت دستورالعمل‌بهداشتی طراحی کرده است.

به گزارش آستان نیوز، قرائت ادعیه و زیارت یکی از برنامه‌هایی است که همه روزه ویژه خواهران و برادران در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود؛ در این ایام صحن‌های پیامبر اعظم(ص)، امام حسن مجتبی(ع)، ویژه عموم و خیمه زینبیه واقع در صحن امام حسن مجتبی(ع) و مدرسه خیرات خان ویژه بانوان، میزبان زائران و مجاوران است.
دعای عالیه المضامین، دعای امام رضا(ع)، حدیث کساء، دعای توسل، زیارت جامعه کبیره، زیارت آل یاسین، زیارت ائمه بقیع و زیارت امام حسین(ع) ازجمله ادعیه و زیاراتی است که توسط مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرائت می‌شود.

اجرای برنامه ویژه کودکان
همچنین برنامه‌هایی ویژه کودکان با عنوان «همراه با کبوتران رضوی» در صحن‌های جمهوری اسلامی، پیامبر اعظم(ص)، امام حسن مجتبی(ع)، مسجد گوهرشاد و باب السلام حرم مطهر رضوی همه روزه از ساعت 20 تا 22 در نظر گرفته شده است.
«سلام بچه‌ها» عنوان دیگر برنامه‌ای است که در باغ رضوان، صحن جمهوری و پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر از ساعت 21 تا 22 برگزار می‌شود.

برگزاری برنامه‌های قرآنی
«طلوع قرآن» با محوریت ترتیل‌خوانی و بیان معارف از جمله برنامه‌های قرآنی است که همه روزه از ساعت 5:20 در صحن پیامبر اعظم(ص) آغاز می‌شود، همچنین میزهای مشاوره، قرائت قرآن و تصحیح قرائت نماز ویژه برادران همه روزه از ساعت 9 تا 12:30 و 16 تا 19 در این ایام ارائه خدمت خواهد کرد.
مسابقه بزرگ کتابخوانی «شور، عشق، حماسه» از سری ویژه برنامه‌های دهه سوم ماه محرم در بارگاه منور رضوی است که با شعار «ما ملت امام حسینیم» ویژه گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال تدارک دیده شده است.

سخنرانی و بیان معارف
یکی از برنامه‌های محوری حرم مطهر رضوی در این ایام بیان معارف اهل بیت(ع) در قالب سخنرانی است از همین رو صحن پیامبر اعظم(ص) میزبان زائران و مشتاقان فراگیری معارف ائمه اطهار(ع) است.
حجت الاسلام و المسلمین عباس فرازی‌نیا همه روزه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به تبیین موضوعاتی همچون ویژگی‌های خواص در نهضت عاشورا، فضیلت شهدای کربلا و دیگر شهدا، علت تاثیرگذاری عاشورا در تاریخ اسلام، زینب کبری(س)؛ الگوی زنان عالم، حسین بن علی(ع) پیروز کربلا، اسارت اهل بیت(ع) فاجعه‌ای بی نظیر در تاریخ اسلام و… می‌پردازد.

قبل از نماز مغرب و عشا و از ساعت 19 نیز در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی حجج اسلام و المسلمین سید محمد محسن دعایی، هفتم و هشتم شهریورماه به شرح فرازهایی از زیارت عاشوار و انگیزه قیام عاشورا می‌پردازد و همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر گرایلی نهم و دهم شهریورماه ویژگی‌های مدرسه امام حسین(ع) و شاخصه‌های شجاعت از نگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را برای مخاطبان بازگو می‌کند.

حجج اسلام و المسلمین محمد بیگانه هشتم و نهم شهریور و محمد فردوسی‌پور یازدهم و دوازدهم شهریور از ساعت 19 در صحن امام حسن مجتبی(ع) به مباحثی همچون عظمت شخصیت حضرت زینب کبری(س) و افشاگری بی واهمه امام سجاد(ع)، بایستگی زنده نگه داشتن حادثه کربلا، ویژگی‌های خواص در نهضت کربلا و… می‌پردازند.

مسجد گوهرشاد نیز همه روزه از ساعت 5 صبح با سخنرانی حجج اسلام و المسلمین حسین کوثری، حسین عباسی، سید جعفر علم الهدی، محمدعلی فیض آبادی، سید مهدی حسینی و … میزبان زائران و مجاوران در ایام دهه سوم ماه محرم است.

اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه بانوان
سلسله جلسات «در سایه‌سار رضوان» به همراه میز کتاب همه روزه ویژه بانوان در مدرسه خیرات خان دایر است و پاسخگویی به سوالات شرعی، میز خدمت پاسخگویی شرعی خواهران، حرم‌شناسی و آداب زیارت، طبیب دوار، پایگاه سیار نشست دخترانه، ویژه برنامه‌های محافل نشست‌های تخصصی، همراه با کبوتران رضوی، سلام بچه‌ها، پرواز پروانه‌ها، بیان احکام خواهران و… را می‌توان از دیگر برنامه‌های این ایام ویژه خواهران نام برد.

تدابیر بهداشتی حرم مطهر
در ایام ماه محرم با هدف رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، تدابیر ویژه‌ای پیش‌بینی شده است تا امکان زیارت مطمئن برای علاقه‌مندان به حضور در محافل عزاداری حرم مطهر رضوی فراهم شود. خادمان سلامت نیز در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر، بر رعایت این دستورالعمل‌ها نظارت خواهند داشت.
علاوه بر آن، آستان قدس رضوی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی، شرایط پخش زنده محافل عزاداری حرم مطهر را فراهم کرده است. بر این اساس، برنامه‌ها و محافل محوری دهه سوم محرم در حرم مطهر رضوی، به‌طور زنده از طریق فضای مجازی پخش خواهد شد تا عزاداران با حضور در منزل نیز امکان بهره‌مندی معنوی از آن را داشته باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *