جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / از همراهی بیماران کرونایی تا ساخت‌وساز در روستاهای دورافتاده

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / از همراهی بیماران کرونایی تا ساخت‌وساز در روستاهای دورافتاده

تا پیش از همه‌گیری کرونا، هرسال در این روزها، برای خدمت به زائران پیاده اباعبدالله الحسین(ع) مهیای سفر اربعین می‌شدند. اما مثل همه خادمان دستگاه اهل‌بیت(ع)، موانع و مشکلات سد راه خدمت‌گزاری‌شان نشد. بعد از شیوع کرونا، هر جا به آن‌ها و خدماتشان نیاز بود، به نام علی بن موسی‌الرضا(ع) پای‌کار حاضر شدند.

آستان نیوز، محرم امسال در جبهه دیگری مشغول خدمت شدند و علم موکب امام رضا(ع) را گاهی در روستاهای حاشیه شهر و گاهی برای بیماران کرونایی برپا کردند.
مقصود ایرانمنش؛ مسئول «فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد» و «سرپرست کانون خدمت موکب امام رضا(ع)» در گفت‌وگویی درباره خدمات متنوع این کانون و از نیت خادمان بی‌ادعای آن برایمان ‌می‌گوید:

ابتدا در خصوص خدماتی که به نام علی بن موسی‌الرضا(ع) در جای‌جای کشورمان ارائه دادید، توضیح بدهید.
هر سال در ایام اربعین حسینی، موکب و خادمان ما مشغول خدمت‌رسانی به زائران پیاده می‌شدند. سال 98 با وقوع سیل در چند استان به هر شکل ممکن از دست ما برمی‌آمد، در خدمت هم‌وطنان‌ سیل‌زده بودیم. با شیوع کرونا که امکان خدمت در مسیر اربعین نبود و شهر مشهد مثل دیگر نقاط، گرفتار طغیان بیماری شد، به اشکال مختلف مشغول خدمت‌رسانی شدیم.
از چند ماه گذشته، توزیع غذای گرم در روستاهای محروم حاشیه شهر مشهد را آغاز کردیم. در ماه مبارک رمضان نیز به همت خادمان و جهادگران رضوی روزی 5 هزار وعده غذا در موعد افطاری طبخ و توزیع شد.

آیا اقدامات جدی‎تری هم در زمینه‌های موردنیاز خانواده‌های نیازمند انجام می‌دهید؟  
چند ماه پیش، پس از برآورد میدانی و ارزیابی نیازمندی‌های روستاهای حاشیه شهر مشهد، تصمیم بر این شد که مانند سال گذشته، دست به ساخت پروژه‌های عمرانی موردنیاز روستاهای محروم بزنیم. به همین منظور در روستای «کلاته عرب‌ها»، 14 سرویس بهداشتی ساخته و تحویل اهالی روستا شد.
بعد ازآنجا، به لطف ولی نعمت‌مان، حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) مسیر خدمت جهادگران به روستای «بلغور» باز شد. گروه جهادی موکب امام رضا(ع) از تیرماه در این روستای دورافتاده و محروم از امکانات ابتدایی، مستقر شدند.

در این روستای کم برخوردار و دور از امکانات شهری، چطور وارد عرصه خدمت‌رسانی شدید؟
روستای «بلغور» در دهستان کارده در 80 کیلومتری بخش مرکزی شهر مشهد قرار گرفته. بیشتر منازل روستا کهنه و فرسوده هستند و 110 خانواده در این روستا، تحت پوشش کمیته امداد امام هستند و توانایی بهسازی و تعمیر خانه‌ها را ندارند.
براساس رصد اولیه گروه جهادی، مقرر شد 40 سرویس بهداشتی و حمام مورد نیاز برای روستائیان ساخته شود ولی در بازدیدهای مجدد، 14 منزل دیگر که نیاز ضروری به ساخت سرویس داشتند شناسایی شد و اکنون در مجموع 54 پروژه عمرانی شامل ساخت سرویس بهداشتی و حمام با تهیه آبگرمکن و تانکر آب در دست اقدام است.

تا امروز پیشرفت کار را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا طرح‌های دیگری هم در این روستا ساماندهی شده است؟
هر یک از این ‌سرویس‌ها به خاطر بعد مسافت از شهر مشهد و هزینه بالای تهیه مصالح و تأمین کارگر، هزینه‌ای بالغ بر 26 میلیون تومان و در مجموع حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه لازم دارد. تا امروز 700 میلیون هزینه شده که بخش بزرگ کار با کمک‌های مردمی و نیکوکاران صورت گرفته است.
از این تعداد، تاکنون 25 پروژه به‌صورت کامل ساخته‌شده و 17 پروژه تا 70 درصد کامل شده و 12 پروژه مابقی هم مراحل سفت‌کاری را تمام کرده‌اند. با افزودن تعداد کارگران تلاش داریم هرچه زودتر پروژه آماده و تحویل داده شود.
بعد از حضور میدانی در این روستا و رصد دقیق‌تر نیازهای مردم، ساخت منازل جدید برای روستائیان ضروری ارزیابی شد چون روستا واقعاً فرسوده است و منازل هم قدیمی و ناایمن هستند. درصدد هستیم، خانه‌های 50 متری ساخته شود تا هزینه تعمیر و بازسازی در منازل کهنه به هدر نرود و کار اصولی‌تری در این منطقه انجام شود.

در راستای خدمت به دستگاه امام حسین(ع)، در ماه محرم امسال چه خدماتی را ارائه دادید؟
با آغاز ماه محرم و هم‌زمان با حادتر شدن اوضاع شهر مشهد در موج پنجم کرونا، موکب امام رضا(ع) را در محل زائرسرای رضوی که به‌تازگی در بخشی از آن مرکز درمان سرپایی بیماران کرونایی شهر مشهد دایر شده، برپا کردیم و مشغول پذیرایی از بیماران و همراهان آن‌ها هستیم.
همچنین، از روز اول ماه محرم، روزی یک هزار پرس غذای گرم طبخ و بین بیمارستان‌های کرونایی شهر مشهد توزیع می‌کنیم. بین روستاهای حاشیه شهر هم‌غذای گرم و بسته‌های معیشتی توزیع می‌کنیم. از هیئات کم‌بضاعت حاشیه شهر هم حمایت کردیم تا بتوانند مراسم خود را به بهترین شکل برگزار کنند. نوع خدمت برایمان فرقی ندارد، می‌خواهد ساخت خانه برای محرومان باشد، یا همیاری بیماران، همه خدمت‌ در دستگاه سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) محسوب می‌شود؛ إن‌شالله.

خادمان موکب امام رضا(ع) را هم معرفی کنید؟
در گروه جهادی ما 200 نفر نیروی افتخاری از همه اقشار از پزشک، تاجر، معلم و آشپز تا سایر مشاغل اجتماعی عضو هستند ولی به خاطر دوری روستای بلغور از شهر مشهد، فقط چند نیرو به‌صورت نوبتی برای خدمت‌ در رفت‌وبرگشت هستند. نیت همه بچه‌های جهادگر موکب امام رضا(ع)، فقط و فقط رضای خدا و علی بن موسی‌الرضا(ع) است. ما از هیچ‌کس توقعی، حتی در حد یک تشکر نداریم. بحمدالله هر چه در مسیر این حرکت خواسته‌ایم امام رضا(ع) عنایت فرمودند چون معتقدیم کار خیر روی زمین نمی‌ماند.
با این وصف، دست همه خیرین و همشهریان نیک‌اندیش را برای پشتیبانی از این حرکت خداپسندانه به گرمی می‌فشاریم چون در این شرایط دشوار، باید هر کس به‌اندازه توان و مسئولیت خود دست همشهریان کم وسع خود را بگیرد تا از این مرحله سخت هم به حول و قوه الهی به‌سلامت و سربلندی در کنار همدیگر عبور کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *