پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نذر و نیازهایی از جنس سلامت

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نذر و نیازهایی از جنس سلامت
در شب و روزهای مبارزه با کرونا، نذورات هم رنگ و بوی دیگری پیدا کرد‌ه‌اند؛
توان طبابت و پرستاری از بیماران کرونایی را ندارند، اما از داشته‌های مادی‌شان، نذر امام رضا(ع) می‌کنند تا صرف هزینه درمانی و کمک به خانواده‌های این بیماران برای تهیه داروهای مورد نیاز شود.

به گزارش آستان نیوز، از دیرباز مردم با اهدای نذورات، خواسته‌های مادی و معنوی خود را از خداوند و سپس از ائمه معصومین طلب می‌کردند. بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) نیز یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی بوده که محبان حضرت رضا(ع) همواره نذورات نقدی و غیرنقدی خود را خالصانه به این آستان مقدس اهدا می‌کردند، از فرش و دام و طیور گرفته تا ظرف و ظروف و زیورآلات قیمتی… . اما در دوره کرونا، این نذرها هم سمت و سوی تازه‌ای به خود گرفته است.

هدایت نذورات به سمت سلامت و درمان
به گفته مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی، در کنار بسیاری از حوزه‌ها و زمینه‌های نذر که تا به امروز وجود داشته، در دوره شیوع کرونا نذر درمان و سلامت،  مورد توجه ناذران صحن و سرای رضوی قرار گرفته و اهمیت آن بیشتر شده است.

علیرضا اسماعیل‌زاده» می‌گوید: پیرو تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی برای بسیج امکانات در مقابله با موج پنجم کرونا اقدامات ارزشمندی همچون اهدای تجهیزات پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مشارکت گروه سلامت بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی و کمک به انجام طرح واکسیناسیون مردم حاشیه شهر با بهره‌گیری از منابع نذورات این آستان مقدس انجام شده است.

تسویه هزینه داروی بیماران با طرح «آقا حساب کردند»
او با اشاره به طرح‌های مختلف آستان قدس رضوی برای کمک به مردم در دوران شیوع بیماری کرونا همچون تهیه بسته‌های کمک معیشتی برای اقشار محروم می‌افزاید: در حال حاضر نیز در قالب نذر «درمان و سلامت» و نذر «آقا حساب کردند»، ناذران و خیران داخل و خارج کشور می‌توانند به درمان بیماران کرونایی کمک کرده یا در تسویه حساب داروی بیماران نیازمند کرونایی مشارکت داشته باشند.

چگونه ما هم مشارکت کنیم
با اجرای این طرح‌ها، حالا تعداد ناذران که تمایل به پرداخت نذورات برای هزینه کرد در این زمینه را دارند، بیشتر شده است و مشتاق انجام این کار هستند. اسماعیل‌زاده درباره شیوه‌های مشارکت در این طرح‌ها می‌گوید: همه مردم می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر نذورات حرم مطهر و یا مراجعه به سامانه اینترنتی اداره کل نذورات آستان قدس رضوی به نشانی https://nazr.razavi.ir/، استفاده از اپلیکیشن «رضوان» و یا شماره گیری کد دستوری «ستاره هشت مربع (#8*)» در تلفن همراه، در سنت حسنه نذر در این آستان ملکوتی سهیم شوند و محل هزینه‌کرد نذورات خود را هم تعیین کنند.

انجام نذر با توجه به شرایط جامعه
در ادامه با بانو مهدی‌زاده هم‌صحبت می‌شویم؛ بانوی جوانی که از طرف خانواده‌اش برای کمک به بیماران کرونایی به دفتر نذورات حرم مطهر رضوی مراجعه کرده است. او درباره داستان این نذر می‌گوید: 18 سال پیش مادرم نذری کرد و حاجتش برآورده شده بود.

او هر ساله این نذر را با پختن آش و توزیع بین مردم ادا می‌کرد، اما در دو سال اخیر به دلیل شرایط کرونایی امکان انجام این نذر نبود. سال گذشته، هزینه پخت آش را به یکی از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست اهدا کردیم، اما امسال بدلیل گسترش بیماری کرونا تصمیم گرفتیم پول این نذر را به آستان قدس اهدا کنیم تا برای کمک به بیماران کرونایی نیازمند هزینه شود.

تبلور نیک‌اندیشی ناذران
برای آشنایی با گوشه‌ای از خدماتی که در از محل این نذورات دلدادگان حضرت رضا(ع) ارائه می‌شود، به زائرسرای رضوی در بلوار چمن مشهد سری می‌زنیم. محلی که چند هفته‌ای است که مرکز خدمات سرپایی بیماران کرونایی تبدیل شده و مشکل نبود چنین مرکزی در منطقه کم‌برخوردار شهر مشهد را رفع کرده است.

در اینجا، با مدیر امور مجاورین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی همکلام می‌شوم و او می‌گوید: با شیوع گسترده موج پنجم کرونا، پیرو دستور تولیت آستان قدس رضوی برای مساعدت بیماران کرونایی و خانواده‌های آنها، مرکز خدمات درمانی سرپایی بیماران کرونایی با مشارکت خادمیاران سلامت در زائرسرای رضوی راه‌اندازی شده و در حل خدمت‌رسانی به بیماران است.

هادی غلامی می‌افزاید: در این مرکز، بستری موقت بیماران مبتلا به کرونا و سرم‌تراپی آنها به صورت رایگان در این مرکز انجام می‌شود،همچنین با استقرار داروخانه در زائرسرا، این بیماران امکان دریافت داروی نسخه‌های پزشکی‌ خود را دارند، علاوه بر آن کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن‌ساز هم طبق تشخیص پزشک به صورت امانت و رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

 او ادامه می‌دهد: بخش قابل توجهی از هزینه‌های مورد نیاز در این مرکز از محل نذورات مردمی و کمک خیران شبکه خادمیاری رضوی تامین شده و علاوه بر آن، در برخی از بیمارستان‌ها و داروخانه‌های منتخب سطح شهر مشهد نیز بدهی بیماران نیازمند کرونایی در حوزه دارو و درمان از محل نذرهای مردمی پرداخت می‌شود.

غلامی ادامه می‌دهد: این طرح در سطح کشور نیز با کمک کانون‌های خدمت رضوی در حال انجام است و مردم می‌توانند نذورات خود را چه در حوزه پرداخت هزینه داروی بیماران کرونایی و چه تأمین اقلام پزشکی مورد نیاز این بیماران همچون دستگاه اکسیژن‌ساز و کپسول اکسیژن، پرداخت کنند.

خدمت افتخاری به بیماران
با مسئول مرکز درمان سرپایی بیماران کرونایی زائرسرای رضوی نیز هم‌صحبت می‌شوم. او یکی از پزشکان خادمیار سلامت رضوی است که خالصانه به بیماران کرونایی خدمت می‌کند تا مرهمی بر دردهایشان بگذارد. دکتر محمدحسین پیله‌چیان می‌گوید: صف‌های طولانی دریافت خدمات پزشکی و دارویی در شرایط بحرانی مشهد در موج پنجم کرونا، موجب سردرگمی و استرس بیماران و خانواده‌های آنها شده بود. در این شرایط، نیاز بود تا چنین مراکز درمانی سرپایی برای ارائه خدمات به بیمارانی که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند، راه‌اندازی شود.

پیله‌چیان با اشاره به کمک‌های مختلف مردمی در دوران شیوع بیماری کرونا می‌گوید: علاوه بر ما پزشکان و پرستاران افتخاری که با توجه به تخصص خود به بیماران در این مرکز درمانی سرپایی در زائرسرای رضوی خدمت می‌کنیم، مردمی که به این مرکز مراجعه و بیمارشان بهبود می‌یابد هم سعی می‌کنند با مشارکت در برخی امور مرکز همچون جابه‌جایی صندلی چرخدار به بیماران کمک کنند، و امیدوارم نذر همه این افراد هم قبول شود.

گزارش: آرزو مستاجر حقیقی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *