جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / طنین دوباره نوای نقاره‌ها در حرم امام مهربانی‌ها

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / طنین دوباره نوای نقاره‌ها در حرم امام مهربانی‌ها

63 روز بود که به حرمت ایام عزاداری محرم و صفر، دیگر نوای نقاره‌ها در هر طلوع و غروب، در صحن و سرای حرم مطهر رضوی طنین‌انداز نمی‌شد اما امروز و در سومین روز از ماه ربیع‌الاول، بار دیگر این آیین که میراثی از قرن‌های گذشته است و نشان از عظمت و شکوه این بارگاه مقدس دارد؛ توسط خدام حرم مطهر رضوی اجرا شد.

به گزارش آستان‌نیوز؛ آیین نقاره‌زنی، خاص حرم مطهر رضوی بوده و اصالت آن به قرن‌ها پیش از این باز می‌گردد و قدیمی‌ترین اسناد مربوط به آن متعلق به سال 1012 قمری است.

رسم هر سال آستان قدس رضوی، توقف نوای نقاره‌خانه برای حدود دو ماه و به احترام ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر است اما با پایان یافتن این بازه، آیین مذکور دوباره از سر گرفته می‌شود و به وقت هر طلوع و غروب خورشید و همچنین در اعیاد مختلف، خدام حرم رضوی از فراز نقاره‌خانه، این نوای دلنشین را سر می‌دهند.

همچنین در آغازین ساعات امروز، در مراسم دیگری پرچم سیاهی که طی دو ماه گذشته بر فراز گنبد حرم رضوی برافراشته شده بود، با پرچم سبز رنگ جایگزین شد.

یکی دیگر از سنت‌هایی که به رسم پایان ماه‌های عزاداری در این روز انجام گرفت، آیین تعویض پوش و گل‌های فوق ضریح حرم مطهر رضوی بود که صبح امروز مصادف با سوم ربیع الاول، برگزار شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *