سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / سفر حضرت معصومه (س) در راستای مبارزات سیاسی امام رضا(ع) بود  

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / سفر حضرت معصومه (س) در راستای مبارزات سیاسی امام رضا(ع) بود  

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سفر حضرت معصومه(س) به ایران در راستای مبارزات سیاسی امام رضا(ع) علیه حکومت استکباری مامون بود.

به گزارش آستان نیوز، آیت الله سید احمد علم الهدی در ویژه برنامه سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) که ظهر امروز در رواق امام خمینی(ره) بارگاه مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: سفر حضرت معصومه(س) به ایران به دعوت امام رضا(ع) انجام شد و ایشان بعد از رسیدن به خراسان طی نامه‌ای از خواهر خود درخواست کردند که به خراسان بیایند.
وی تصریح کرد: بنابر برخی از نقل‌های تاریخی حضرت معصومه(س) بعد از سفر امام رضا(ع) به خراسان نمی‌توانست دوری ایشان را تحمل کند و به همین خاطر راهی سرزمین خراسان شد تا در کنار برادرش زندگی کند.

غربت و مظلومیت خاندان پیامبر(ص)
امام جمعه مشهدمقدس افزود: در برخی دیگر از نقل‌های تاریخی نیز آمده است که ایشان به دعوت امام رضا(ع) راهی سرزمین خراسان شدند. حضرت رضا(ع) در هنگام سفر از مدینه به خراسان اعلام کردند که این سفر، سفرِ شهادت من است و در آن بازگشتی وجود ندارد.
وی ابراز کرد: با انتقال امام رضا(ع) به مدینه در واقع فصل دیگری از مبارزات سیاسی حضرت رضا(ع) علیه خلفای مستکبر عباسی آغاز شد و ایشان احتمال وقوع یک انقلاب علیه این حکومت ظالم را پیش بینی می‌کردند و این انقلاب نیز برای پیروزی و تداوم نیاز به یک «زینب» داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت معصومه(س) در راه سفر به خراسان بودند که خبر شهادت مظلومانه امام رضا(ع) به ایشان واصل شد. ایشان که علاقه شدیدی به امام داشتند در اثر شنیدن این خبر ناگوار در بستر بیماری افتاده و پس از مدت کوتاهی رحلت کردند.
وی با اشاره به وجود دو مزار برجسته از جمله مرقد شریف حضرت رضا(ع) در مشهد و مرقد حضرت معصومه(س) در شهر قم، بیان کرد: وجود این دو مزار در واقع تابلویی از غربت و مظلومیت خاندان پیامبر(ص) است.

مظلومیت خاندان پیامبر(ص) بعد از رحلت ایشان
امام جمعه مشهد افزود: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا زمان شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز دوران غیبت امام عصر(عج) 250 سال طول کشید و در این مدت حوادث سیاسی و انقلاب‌های بسیاری در حکومت‌های مختلف به وجود آمد.
وی با بیان اینکه محور همه حوادث و انقلاب‌ها در این مدت مساله مظلومیت اهل بیت پیامبر(ص) بود اضافه کرد: حکومت‌های استکباری بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) در طول دویست و پنجاه سال فرزندان آن حضرت را کشتند و در هر جایی هم ذریه آن حضرت حضور داشتند یا در زندان جان دادند و یا آواره سرزمین‌های دیگر شدند و هر کدام در گوشه‌ای از غربت جان باختند.

حرم  امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) محلی برای اتحاد شیعیان 
آیت الله علم الهدی ابراز کرد: حضور امام رضا(ع) در سرزمین خراسان نقش مهمی در توسعه جریان مبارزات شیعی علیه حکومت‌های جور داشت به همین خاطر دستگاه‌های خلافت بعد از امام رضا(ع) تا زمان امام عسکری(ع) از شیعیان خراسان وحشت داشتند و همه نیرو و توان خود را به کار می‌بستند تا شیعیان خراسان به امام معصوم(ع) در ارتباط نباشند.
وی بیان کرد: امروز نیز حرم مطهر حضرت رضا(ع) و حرم مطهر حضرت معصومه(س) مراکزی برای توسعه فرهنگ شیعی در جهان هستند و دشمن در طول سال‌های متمادی تلاش بسیاری کرده است تا این مراکز مذهبی و فرهنگی را که محلی برای اتحاد شیعیان است را از بین ببرند.
سخنران حرم مطهر رضوی اذعان کرد: نمونه تلاش دشمن برای از بین بردن این اماکن مقدس و وحدت آفرین به توپ بستن گنبد و بارگاه حضرت رضا(ع) توسط حکومت روس تزار در سال ۲۹۱ شمسی مصادف با روز رحلت حضرت معصوم(س) در سال 1330 قمری بوده است.
وی ابراز کرد: دولت روس تزاری در صد و سیزده سال قبل در چنین روزی در حالی که مردم در حال عزاداری به مناسبت وفات حضرت معصومه(س) بودند گنبد و بارگاه حرم مطهر رضوی را به توپ بستند و این مکان مقدس را مورد هتک حرمت قرار دادند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: مردم مشهد از آن روز تا به کنون رسم‌شان این است که در این روز در کنار اقامه عزای این بانوی مکرمه برای این هتک حرمت که نشانه‌ای از مظلومیت اهل بیت(ع) است نیز عزاداری می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *