پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

چرا «روناک» در «نون خ» مردانه رفتار می کند؟/ ماجرای جمله معروف «دوغ یا نوشابه»

چرا «روناک» در «نون خ» مردانه رفتار می کند؟/ ماجرای جمله معروف «دوغ یا نوشابه»

بازیگر نقش «روناک» در سریال «نون خ» گفت:بازی در فصل دوم سریال «نون خ» اولین تجربه کار حرفه ای من به حساب می آمد. آنچه امروز شما از روناک می بینید را مدیون آقای آقاخانی هستم.

همیشه ساختارشکنی ها در سریال های تلویزیونی و حتی فیلم های سینمایی نتیجه مثبت می دهد. حال این ساختار شکنی می تواند ورود به موضوعی باشد که در یک مدیوم تابو بوده یا عبور از خط قرمزهایی که در یک چهارچوب تعریف شده است هر کدام به نوبه خود می تواند مخاطبانی را برای خود دست و پا کند.

یکی از این ساختار شکنی ها در سریال های نوروزی امسال و البته سال گذشته به خوبی دیده شد. دختری که روح لطیفی دارد اما در برخورد با مردان سعی می کند خشن  و جدی رفتار کند.

«صهبا شرافتی» این شب ها در نقش «روناک» در سریال «نون خ ۳» بازی می کند، او در اصل نقش خانمی را دارد که رفتارهای مردانه دارد و از مترجمی تور گردشگری تا رتق و فتق کردن امور خانه نورالدین خانزاده اغلب در دست روناک است.

شرافتی که کار خود را در سینما و تلویزیون با بازی در سریال «نون خ» آغاز کرده است، درباره سختی های ایفای یک نقش در روستا، شباهتش به نقش روناک و اینکه خودش نیز اصالتا کرد زبان هست با ما به گفت و گو نشست.

**گویا سعید آقاخانی برای تولید فصل سه سریال «نون خ» به کردستان و کرمانشاه سفر نکرده و همین فضا را در روستایی واقع در تهران پیاده کرده است. به نظر شما این فضا شبیه به کرمانشاه و کردستان است؟

-نه ولی شباهت هایی به آنجا دارد. ما خیلی دوست داشتیم که در کردستان و کرمانشاه کار را ضبط کنیم اما به خاطر کرونا امکان این نبود که به استان های دیگر برویم و خب به این دلیل که تمام مدت تصویربرداری این سریال در زمان شیوع کرونا بود، نمی توانستیم خطر کنیم و آقای آقاخانی صلاح دیدند تا روستایی اطراف تهران را به لوکیشن اصلی سریال تبدیل کنیم. اینجا هم لوکیشن خیلی خوبی است و فضای آزادی دارد و یک جورهایی نزدیک است به فضای کرمانشاه و کردستان است، اما خب این را نمی توان نادیده گرفت که زیبایی های آنجا را ندارد.

** این زیبایی که از آن نام بردید و عدم حضور مناظر بکر طبیعت در سریال در نتیجه کار موثر است؟

-نمی دانم شاید موثر باشد و شاید هم نه ربطی نداشته باشد. شاید برخی مخاطبان دوست داشته باشند فضاهای طبیعی و بکر منطقه غرب کشور را در این سریال که برای آن خطه است را ببینند و عده ای هم بیشتر روی داستان اصلی کار متمرکز هستند.

** به طور معمول در کارهای تاریخی وقتی بازیگران در دکور اثر قرار می گیرند و یا لباس می پوشند بهتر می توانند به آن حال و هوا رفته و ارتباط برقرار کنند. از آنجایی که سریال «نون خ» به اصالت مردم کرمانشاه ربط مستقیم دارد، آیا عدم حضور شما و سایر بازیگران در آن مناطق زیبای طبیعت تاثیری در ایفای نقشتان دارد؟

-در فصل دو زمانیکه در کردستان بودیم حال و هوای بهتری داشتیم، آنهم بیشتر به خاطر آب و هوای آن منطقه بود و مردم آنجا و بومی های منطقه در کنارمان بودند و با هم هم زبان بودیم و وقتی پیش ما می آمدند حس و حال خوبی به ما منتقل می کردند و روحیه می گرفتیم.

** شما اصالتا کرد زبان هستید؟

-بله، اصالتا کرد کردستان و سقز هستم.

**یعنی از هنرمندان بومی بودید؟

-نه، متولد تهران هستم و از ابتدای تولد در تهران بودم و بزرگ شدم و در تهران هم زندگی کردم.

** به طور معمول در سریال های چند فصلی تعداد زیادی بازیگران اضافه و حذف می شوند. در سریال «نون خ» در فصل دوم، یکی از دختران نورالدین خانزاده از قصه حذف شد و شخصیت روناک که شما ایفایش می کنید به کار اضافه شد. چطور شد که به این سریال پیوستید؟

-همان زمان که از تعدادی بازیگر کرد زبان تست بازیگری می گرفتند من هم به دفتر آقای آقاخانی رفتم و تست دادم و پذیرفته شدم و قرار شد در فصل دو به عنوان روناک خواهر زاده نورالدین خانزاده حضور داشته باشم.

** نقش روناک از جمله نقش هایی بود که در روند قصه این سریال کارکرد داشت و واقعا هم به چشم می آمد. او در کنار دختران نوری که شخصیت های اصلی این سریال به شمار می روند، به نوعی مکمل آنها است. حالا و در فصل سه تغییراتی هم داشته و مترجم گردشگرها شده و پدرش نیز به قصه اضافه شده است.

-بله، قطعا جذبه ای که روناک برای صحبت کردن به کار می برد، دفاع از کسانی که با آنها زندگی می کند از جمله دایی و دختر دایی ها و خانم های روستا این شخصیت را جذاب تر کرده است. روناک از نیمه داستان به بعد طی اتفاق هایی که رخ می دهد مترجم گردشگرها می شود و همین موضوع نیز رگه های کمدی را به داستان اضافه کرده است.

** دقیقا یکی از نکته هایی که در شخصیت روناک وجود دارد همین جذبه و محکم بودن او در کلام و رفتار است. این ویژگی از ابتدا در فیلم نامه سریال وجود داشت؟

-بله وجود داشت، اما طی مشورت با کارگردان نکته هایی به آن اضافه کردیم تا جذاب تر و کمدی تر شود و بیشتر به دل مردم بنشیند.

** به طور حتم هر بازیگری که در ابتدای راه قرار دارد آرزوی این را دارد که روزی با کارگردانی صاحب نام و کاربلد همکاری کند. همکاری با سعید آقاخانی برای شما چطور بود؟

-همانطور که گفتم بازی در فصل دوم سریال «نون خ» اولین تجربه کار حرفه ای من به حساب می آمد. یک طورهایی می شود گفت موهبتی الهی بود که توانستم با آقای آقاخانی همکاری کنم آنهم در سریالی مناسبتی و آنهم نوروزی. زمانی که به این گروه اضافه شدم خیلی تجربه نداشتم و از تک تک بچه ها مخصوصا آقای آقاخانی یاد گرفتم و تجربه اندوختم. همه دوستان به من کمک کردند و هر لحظه از این سریال درس بازیگری بود که جا دارد همین جا از ایشان تشکر و قدردانی داشته باشم. آنچه امروز شما از روناک می بینید را مدیون آقای آقاخانی هستم.

** به عنوان بازیگری که تازه اول راه بازیگری است، چقدر ژانر کمدی را می پسندید و چقدر دوست دارید در کارهای جدی بازی کنید؟

-مردم ما کمدی و طنز را خیلی دوست دارند و شما به عنوان بازیگر باید بلد باشی که آنها را بخندانی تا مردم جذب کار شوند. برای مثال روناک با همین کارهایش (مردانه رفتار کردن) باعث می شد که مردم بخندند و یا همان جمله معروف «دوغ یا نوشابه ای» که می گفت باعث می شد مردم بخندند.

خودم باورم نمی شد که بخواهم با کار طنز بازیگری را شروع کنم و همیشه فکر می کردم با یک کار جدی کارم را شروع می کنم اما خب دوست دارم اغلب ژانرها را نیز تجربه کنم چراکه یک بازیگر باید در همه ژانرها خودش را محک بزند.

** خودتان به شخصه آدم جدی هستید؟ یا نه شوخ طبع هستید؟

-بله جدی هستم، اما اینکه برای اولین کار طنز را تجربه کردم راضی هستم و برایم تجربه خوبی بود و خوشحالم که با طنز کارم را شروع کردم.

** تکه کلام «دوغ یا نوشابه» مدتی در شبکه های مجازی دست به دست می شد و علاوه بر تلویزیون تعداد بیشتری آن را دیدند و معروف شد و شاید تا حدی بر سر زبان ها هم افتاد. این تکه کلام برای خودتان بود یا در فیلم نامه وجود داشت؟

-این تکه کلام در فیلم نامه وجود داشت، اما رفتارها و ژست هایی که می گرفتم برای خودم بود و در جهت بهتر شدن کلیت کار.

** در حیطه کمدی بسیاری از بازیگران خودشان خلاقیت به خرج می دهند و تکه کلام ها و رفتارهایی به شخصیت اضافه می کنند. تا به حال برایتان پیش آمده که تکه کلامی به شخصیت روناک اضافه کنید؟

-بله یکی دو کلمه اضافه کردیم که مردم بیشتر شخصیت را دوست داشته باشند و به دلشان بنشیند.

** قبل از «نون خ» کار تصویری شاخصی نداشتید؟

-نه، قبل از این سریال هیچ کار تصویری نداشتم که بخواهم از آن نام ببرم و نون اولین کار حرفه ایم به شمار می رود.

** مخاطبان بسیاری هستند که با تماشای اقلیم های مختلف در سریال های مناسبتی ارتباط خوبی برقرار می کنند. فکر می کنید به تصویر کشیدن آداب و رسوم مناطق مختلف ایران در قالب فیلم و سریال چقدر می تواند برای مردم جذابیت داشته باشد؟ و از طرفی چقدر می تواند در معرفی آن اقلیم و شهر به مردم موثر باشد؟

-قطعا اینکه ما به کرمانشاه رفته و آداب و رسوم و سنت های آن خطه را نشان دادیم باعث شد که مردم زیادی حتی به آن شهر سفر کنند و آنجا را بهتر و بیشتر بشناسند و ببینند آنقدر که در تصویر زیبا است از نزدیک هم همینطور است یا نه. در کل کارهای مناسبتی تاثیر بسیاری روی گردشگری مناطق و شناساندن آن فضا به مردم دارد.

** چقدر این موضوع می تواند روی فرهنگ سازی و نشان دادن سنت های آن شهر موثر باشد؟

-برای مثال من نوعی با آداب و رسوم شهرهای زیادی آشنایی ندارم ولی این سریال باعث شد که نشان دهیم کردها غیرتی هستند و غیرت خاصی دارند و روی منطقه شان تعصب خاصی دارند. در نون خ، آداب و رسوم و لباس ها و رفتارهای خطه کردستان به مردم معرفی شد و مردمی که اینها را نمی دانستند با تماشای این سریال احاطه خوبی به مردم آن منطقه پیدا کردند.

** علیرغم اینکه این نوع سریال ها می تواند روی فرهنگ مردم نیز تاثیر خوبی داشته باشد، از طرفی هم حساسیت های فراوانی را نیز ایجاد می کند و ممکن است عده یا تعدادی از مردم نسبت به تکه کلامی رفتاری و یا حرفی واکنش منفی نشان دهند و برای سریال حاشیه ساز شوند. شما در این مسیر چقدر اذیت شدید تا حرفی نزنید که به کسی بربخورد یا فردی با دیدن رفتاری از شخصیت های سریال ناراحت شود؟

-حتما تولید این سبک کارها سختی هایی هم دارد. اما از آنجایی که تعدادی سریال در این سبک ساخته شده بود از تجربیاتشان استفاده کردیم. قبل از اینکه هر حرفی بزنیم خیلی محتاطانه روی آن فکر می کنیم که خدای نکرده به کسی برنخورد و یا ناراحت نشوند. این سبک کارها سختی هایی دارند اما زمانیکه نتیجه کار را می بینیم که مردم فارس زبان و کرد زبان از کار راضی بودند و خوششان آمده است، خستگی مان از بین می رود.

** بعد از بازی در فصل دو سریال «نون خ» فعالیت دیگری نداشتید یا پیشنهادی نشد؟

-چند کار پیشنهاد داشتم که متاسفانه با زمان تولید «نون خ» هم زمان شد و اینکه فیلم نامه هایشان را دوست نداشتم و قبول نکردم.

** و حتما دوستان می خواستند دقیقا همین شخصیت روناک را برایشان بازی کنید؟ با همان خصیصه و ویژگی های رفتاری.

-یکی دو تا از پیشنهادها به همین صورت بود و درخواست داشتند تا همان قالب شخصیت روناک را تکرار کنم و دختری که رفتار مردانه ای از خود بروز می دهد را بازی کنم.

** در زندگی شخصی چقدر رفتارهایتان زنانه و چقدر مردانه و شبیه به روناک است؟

-کمی رفتارهای مردانه دارم. ما از زن بودن فاصله نمی گیریم اما یاد می گیریم که در کجا زنانه و در کجا مردانه رفتار کنیم و این خیلی مهم است. اگر دقت کرده باشید روناک هم در فصل قبلی وقتی خانم ها را می دید زنانه رفتار می کرد و تُن صدایش را پایین می آورد، اما در مقابل افرادی که باید قاطعانه رفتار می کرد تن صدایش را بالا می برد.

به گزارش فارس، داستان فصل سه سریال «نون خ» در ادامه فصل های قبلی است. ماجراهایی بین نوری و اهالی روستا که هر کدامشان برای خود داستانی مجزا دارند. از کیوان پدر مهیار گرفته و ماجرای اعتیادش و در ادامه ازدواج و دیگر اتفاق های روستای «نون خ». از سویی سلمان خواستگار یکی از دخترهای نورالدین است که مجدانه تصمیم دارد با دختر نوری ازدواج کند و ماجراهایی پیرامونش شکل می گیرد.

سعید آقاخانی، سیروس میمنت، هدیه بازوند، صهبا شرافتی، ندا قاسمی، شقایق دهقان، علی صالحی،‌کاظم نوربخش و … در این سریال به ایفای نقش می پردازند.

فصل سه سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی هر شب از شبکه یک سیما بروی آنتن می رود.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *