چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / توصیف حس و حال این روزهای حرم رضوی از نگاه فعالان رسانه/ غم غریبی حاکم است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / توصیف حس و حال این روزهای حرم رضوی از نگاه فعالان رسانه/ غم غریبی حاکم است
این روزها حرم رضوی به واسطه شیوع ویروس منحوس کرونا درب‌های رحمتش به روی زائران و مجاوران بسته است؛ اتفاقی بی‌سابقه که قطع به یقین ملاحظات مربوط به سلامت زائران و مجاوران در این تصمیم اولویت نخست بوده است.

به گزارش آستان نیوز، از نخستین روزهایی که حرم رضوی به روی عاشقان اهل بیت(ع) بسته شد تلاش‌های متعددی صورت گرفت تا حال و هوای حرم رضوی به مناسبت‌های مختلف به عاشقان حریم امن الهی منتقل شود.
آغاز ماه مبارک رمضان مرحله جدیدی از فعالیت‌های رسانه‌ای را رقم زد؛ بخشی از اقدامات معطوف به لایوهای اینترنتی بود که با استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبان روبرو شد.
در کنار آن با شروع شب‌های قدر، تیم‌های رسانه‌ای به حرم رضوی مشرف شدند تا حال و هوای این شب‌ها را بدون کم و کاست و به صورت زنده برای مخاطبان خود روایت کنند.
قطعا توصیف حرم مطهر رضوی بدون حضور زائران بی‌شمارش کار سختی است اما اصحاب رسانه به واسطه رسالت خود و توفیقی که عنایت حضرت در آن دخیل بود باید این حس و حال را منتقل کنند.
شاید تاکنون عمدتا سراغ زائران و مجاوران رفته‌ایم و حال و هوای حرم را از آنها جویا شده‌ایم، اما روزهای بسته شدن حرم رضوی و همزمانی با شب‌های قدر فرصت مغتنمی را فراهم کرد تا به سراغ سفیران انتقال پیام از حرم رضوی برویم و حس و حال حرم بدون زائر و مجاور را از آنها جویا شویم.

توصیف حرم بدون زائر سخت است
جوادبیگی؛ مسئول فضای مجازی رادیوپیام و آوا نخستین فردی است که به سراغش می‌رویم.
وقتی از وی می‌پرسم حرم بدون زائر چه حس و حالی دارد، اندکی به فکر فرو می‌رود و می‌گوید: حقیقتا توصیف حرم حضرت رضا(ع) بدون زائر سخت است؛ روح دلگیر و آزرده می‌شود و یاد غربت خود حضرت می‌افتیم؛ اولین چیزی که در این شرایط از حضرت شمس‌الشموس می‌خواهیم این است که زودتر این فضا و ویروس کرونا به اتمام برسد.

قدر زیارت حضرت را باید بیشتر بدانیم
جوادبیگی اما در مورد حس و حال فضایی می‌گوید که خویشاوندان و دوستانش متوجه شدند او قرار است به واسطه رسالن رسانه‌ای به حرم رضوی مشرف شود: خویشاوندان وقتی متوجه شدند قرار است به مشهد بابت پوشش رسانه‌ای شب‌های قدر سفر و در حرم رضوی حضور پیدا کنم بسیار دلگیر شدند زیرا همیشه عادت داشتم با خانواده به مشهد و حرم رضوی مشرف شوم.
وی می‌گوید: کوله‌باری از مسئولیت و پیغام را با خود به مشهد برای آقا آورده‌ام و در حرم حضرت انجام وظیفه کردم؛ مطمئم هستم با این شرایط از این پس قدر زیارت‌ حضرت را قطعا بیشتر خواهیم دانست.
این تهیه‌کننده حوزه صدا و سیما عنوان می‌کند: فعالیت رسانه‌ای در حرم رضوی با فعالیت در سایر محیط‌ها بسیار متفاوت است؛ از حضرت و حرم و حریم حضرت انرژی می‌گیریم؛ یک لحظه کار در حرم حضرت معادل هزار ساعت کار کردن در محیط‌های دیگر است؛ خستگی اینجا معنا ندارد؛ کار کردن و سپر کردن لحظات در آستان حضرت بسیار ارزشمند است. توفیقی بود که نصیب بنده شد و امیدوارم لایق این توفیق باشم.

اینجا غربت حضرت تداعی می‌شود
مهدی زمانی بیدختی؛ تهیه کننده برنامه «در آستان خورشید» شبکه سه هم این روزها در حرم رضوی بسر می‌برد و برنامه‌های مختلفی را تقدیم مجاوران حضرت در سراسر دنیا می‌کند.
او هم در مورد این شرایط می‌گوید: امسال برنامه‌های شب قدر را از حرم حضرت پخش زنده می‌کنیم؛واقعیت این است که حرم امام رضا(ع) بدون زائران تداعی‌کننده غربت امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) است البته که با تمام وجود حضرت را در حرم و حریم ایشان حس می‌کنیم و امیدواریم زودتر این شرایط برطرف شود و عاشقان حضرت بتوانند وارد حرم شوند.
وی ادامه می‌دهد: اطرافیان وقتی متوجه شدند به حرم حضرت مشرف می‌شوم همه التماس دعا داشتند و خوشحال شدند؛ البته که قطعا آقا به ملتمسان نیز نگاه می‌کنند.
وی در مورد فعالیت رسانه‌ای خود در حرم رضوی هم می‌گوید: افتخار می‌کنیم نوکر دوستداران اهل بیت(ع) هستیم و از این بابت بسیار خوشحال هستم که اهل بیت(ع) این منت را بر سر ما گذاشتند و امیدواریم به نحوی شایسته در نشر صحیح فرهنگ اهل بیت(ع) از طریق رسانه کوشا باشیم.
این فعال رسانه‌ای عنوان می‌کند: اینجا مکانی بهشتی و نورانی است و حس و حال آن در سایر محیط‌ها تجربه‌نشدنی است.

حس و حالی که در کلام نمی‌گنجد
آرمان ستوده؛ تهیه‌کننده رادیو پیام و ایران فعال رسانه‌ای دیگری است که در گوشه‌ای از حرم مطهر با همکارانش مشغول برنامه‌ریزی برای پوشش بهتر برنامه‌ها است که سراغش می‌روم.
تمایل چندانی برای صحبت ندارد اما وقتی در مورد موضوع مصاحبه با وی صحبت می‌کنم می‌گوید: حدود ۲۰ سال است که سابقه کار رسانه‌ای دارم؛ اما این روزها غربت خاصی را در حرم رضوی و در خیابان‌های اطراف شاهد هستیم.
ستوده عنوان می‌کند: خاطره‌ای که همه ما ایرانیان از مضجع شریف رضوی داریم قطعا چیز دیگری است و همیشه با زائران و مجاوران این حرم عزیز را تجربه کرده‌ایم و این حس و حال در کلام نمی‌گنجد.
وی در مورد تجربه این سفر رسانه‌ای هم می‌گوید: این سفر یکباره پیش آمد و خانواده و دوستان و آشنایان زمانی که متوجه شدند التماس دعا داشتند و دوست داشتند که در این فضا باشند و من نیز تلاش کردم «نایب‌الزیاره» باشم و دو رکعت نماز به نیابت از آنها بجا آوردم.
این تهیه‌کننده رسانه‌ای می‌گوید: این حضور سعادتی بود که نصیب بنده شد و امیدوارم لایقش باشیم؛ سال‌های قبل مردم به ویژه در این فصل به حرم رضوی مشرف می‌شدند و زائر بودند و امسال از این نعمت محروم هستند و ما که به عنوان سفیران انتقال پیام از حرم رضوی انتخاب شده‌ایم سعی می‌کنیم حال و هوای حرم را به صورت زنده منعکس کنیم و همه دنیا نیز می‌توانند از طریق بستر فضای مجازی شاهد و ناظر این شرایط باشند و دل را راهی این صحن و سرا کنند.

امیدواری به بازگشایی حرم رضوی
ملازاده؛ مدیر شبکه پیام و رادیو آوا هم حس و حال حرم بدون زائر و مجاور را این گونه توصیف می‌کند: چند شب قبل که به حرم رضوی مشرف شدم، حس عجیبی داشتم زیرا حرم همواره مملو از زائر بود؛ وارد حرم که شدم بغض غریبی داشتم و نمی‌توانستم قدم از قدم بردارم؛ واقعا حس عجیبی است و انشاء‌الله که زودتر شر این بیماری منحوس از کشور ما دور و مردم عاشق به زیارت حضرت نائل شوند.
وی می‌گوید: دوستان هم که متوجه سفر بنده شدند همگی التماس دعا داشتند و کلی خواسته داشتند که بنده آنها را از آقا بخواهم و امیدوارم پیام‌رسان خوبی باشم.
چه حسی نسبت به این مسئله دارید که سفیر انتقال پیام در این روزهای خاص از حرم رضوی هستید؟ ملازده در پاسخ به این سؤال می‌گوید: حضور ما در اینجا قطعا منت خود آقا بوده و خوشبختانه مخاطبان نیز از برنامه‌های تهیه شده بسیار استقبال کردند و از طریق صدا و تصویر این ارتباط را برقرار کردیم؛ معتقدم تمام این اتفاقات، خارج از اراده ما بوده و خود حضرت خواسته‌اند این مهم رقم بخورد.
وی خاطرنشان می‌کند: فعالیت در حرم رضوی بی‌نظیر است؛ سال‌های قبل یک چنین تحرکاتی را در حرم رضوی و مجموعه رسانه‌ای آستان قدس ندیده بودم و قطعا اتفاق جدیدی در این مکان رخ داده است.
میثم آقابیکی؛ تهیه‌کننده شبکه یک سیما نیز از دیگر فعالان رسانه‌ای است که این روزها در حرم رضوی حضور دارد. با وی نیز در مورد این فضا همکلام می‌شویم که می‌گوید: اصلا حرم بدون زائر قابل توصیف نیست؛ اشتیاق مردم نسبت به حرم و نعمتی که داشتیم این روزها بیشتر محسوس است؛ البته آقا همه جا حضور دارند.
آقابیکی می‌گوید: برای بازگشایی حرم رضوی لحظه‌شماری می‌کنیم و امیدواریم خود حضرت نیز اذن دهند تا حرم باز شود. هر کدام از اطرافیان وقتی شنید به حرم رضوی مشرف می‌شوم غبطه خورد و التماس دعا داشت.
وی ادامه می‌دهد: حضور و فعالیت رسانه‌ای در حرم رضوی متفاوت است زیرا اینجا بهشت حضرت شمس الشموس(ع) است. امیدواریم که ما نیز جزو خادمان رسانه‌ای حضرت باشیم و این درک داده شود تا بتوانیم با معرفت محتوای رسانه‌ای را منتقل کنیم.
اینها تنها گوشه‌ای از حس و حال این روزهای فعالان رسانه‌ای در حرم رضوی است؛ آرزوی قلبی همه آنها یکی است و با آرزوی تمام مسلمین جهان یکسان است؛ تمنای درونی همه مهیا شدن شرایط برای بازگشایی درب‌های حرم رضوی به روی زائران و مجاورانش است…

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *